LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] wao en hypotheek

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
henriette-67
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 mei 2008 11:21

wao en hypotheek

Ongelezen bericht door henriette-67 »

Ik zit al 12 jaar in de wao en mijn man heeft een vaste baan. Wij willen nu een nieuw huis kopen en de banken willen tot nu toe geen hypotheek verstrekken aan een wao-er. De hypotheek is niet te hoog, als ik gewoon een baan had gehad met dit inkomen had het goed gelukt.
Wie heeft hier ervaring mee en wie weet een bank die wel verstrekt en betrouwbaar is?

axasjaak
Berichten: 233
Lid geworden op: 20 sep 2007 12:24

Re: wao en hypotheek

Ongelezen bericht door axasjaak »

Hallo ,
Als WAO'er heb ik al vele jaren een hypotheek kunnen afsluiten ,
zowel bij de Rabo als bij de ING/Westland-Utrecht.
Voorwaarden voor een hypothecaire geldlening zijn in hoofdzaak :
Verhouding hoofssom/executiewaarde onderpand en
Het hebben van een vast inkomen = WAO uitkering.
Als u een overlijdensrisicoverzekering erbij wilt afsluiten , dan kan ik mij voorstellen dat u op problemen stuit.
Ik heb het dan ook op een simpele aflossingvrije hypotheek gehouden.
Over welke bank gaat het hierbij ?

brenda229
Berichten: 277
Lid geworden op: 21 mei 2006 17:56

Re: wao en hypotheek

Ongelezen bericht door brenda229 »

wij ook geen problemen gehad met afsluiten van een hypotheek, ik ben gedeeltelijk arbeidsongeschikt en gedeeltelijk werk ik en mijn man werkt volledig.
we hebben altijd zonder problemen een hypotheek gekregen.
grbrenda

axasjaak
Berichten: 233
Lid geworden op: 20 sep 2007 12:24

Re: wao en hypotheek

Ongelezen bericht door axasjaak »

Wellicht is de hypotheekservice van Vereniging Eigen Huis een goede oplossing ?
Succes !

henriette-67
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 mei 2008 11:21

Re: wao en hypotheek

Ongelezen bericht door henriette-67 »

Dank je wel voor de reactie, ik ga het proberen.

brenda229
Berichten: 277
Lid geworden op: 21 mei 2006 17:56

Re: wao en hypotheek

Ongelezen bericht door brenda229 »

wij hebben in dec nog een nieuwe hypotheek genomen voor ons huis.
Geen enkel probleem ondervonden.
gr brenda

Gwendolyn68
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 jun 2008 15:34

Re: wao en hypotheek

Ongelezen bericht door Gwendolyn68 »

Ik heb sinds 2002 een volledige wao uitkering.
Ook bij ons was het lastig om de hypotheek rond te krijgen.
Er waren echter een aantal hypotheekverstrekkers die mijn uitkering wel wilden meerekenen als ik kon aantonen dat ik al volgens de nieuwe normen herkeurd was en dat die herkeuring in principe voor onbepaalde tijd was.

Omdat ik aan die voorwaarden kon voldoen hebben wij alsnog de hypotheek rond gekregen.

Wat lastiger is, is dat zowel mijn partner als ik geen overlijdensrisico verzekering kunnen afsluiten en dit bij heel veel hypotheekvormen verplicht is. Dit is dus ook iets om terdege rekening mee te houden.

eliane
Berichten: 94
Lid geworden op: 17 feb 2006 17:39

Re: wao en hypotheek

Ongelezen bericht door eliane »

Hallo

Wij zitten nu precies in hetzelfde schuitje
Wel gekeurd volgens de nieuwe wet, 2x al en steeds 80-100% afgekeurd, maar de postbank heeft telefonisch al laten weten dat ze mijn wao voor 0% meenemen.

Ergens las ik dat banken mensen met een wao wel meenemen voor 50% als ze ouder zijn dan 36 jaar.
Eronder nemen ze dus niets mee vanuit de Wao.

Ik weet niet tot wanneer ik ben afgekeurd ik wacht ook op een nieuwe herkeuring wanneer die komt ???
En het is ook zo dan als je over de 45 bent je wel wordt afgekeurd met toezeggen dat er geen herkeuring meer komt, maar dat doen ze dus niet als je 26 bent.
Wie weet kan ik met 30 jaar wel werken en ze zullen dat nooit toezeggen bij het UWV.

Ook kunnen ze hypotheken geven met extra rente, omdat je een risico factor bent...
Het is een lastig parket, is het de topic schijfster al gelukt om een hypotheek af te sluiten?

Gr ELiane

eliane
Berichten: 94
Lid geworden op: 17 feb 2006 17:39

Re: wao en hypotheek

Ongelezen bericht door eliane »

tr

eliane
Berichten: 94
Lid geworden op: 17 feb 2006 17:39

Re: wao en hypotheek

Ongelezen bericht door eliane »

comform de nieuwe wet is dit blijkbaar toegezegd, hij is 47 jaar en volgens zijn zeggen is er tegen hem gezegd dat hij niet meer wordt opgeroepen, hij heeft ook een document kunnen overleggen met daarin blijkbaar de goedkeuring van het uwv voor een hypotheek met daarin dat hij op een of ander manier geen herkeuring meer zou krijgen comform de nieuwe wet en kan een hypotheek laten afsluiten met de volle 100% van zijn wao inkomen

Ik heb overigens die brief niet gelezen, het zal wel hij denk te weten dat hij niet meer gekeurd wordt dit is ook door de arboarts zo erkend zei hij, dus hij is er gerust op nooit meer opgeroepen te worden.

het zal wel.. ik weet het niet precies, dus mijn excuses dat ik het zo liet overkomen, het is en kan dus onjuiste informatie zijn.
bij deze...

MVG ELiane

eliane
Berichten: 94
Lid geworden op: 17 feb 2006 17:39

Re: wao en hypotheek

Ongelezen bericht door eliane »

overigens ben ik vandaag op orienterend gespek geweest bij de hypotheker.
Maar een enkele bank wilde mijn wao meenemen tot circa 60%, ik heb ook een aanvullende invaliditeitspensioen via ABP, dus dat was in mijn voordeel, maar die is gekoppeld aan mijn wao.

Bij de BLG bnk hadden we de beste voorwaarden.. 6,3 procent rente over 10%.
Uiteindelijk doen we het niet, de rente is nu te hoog en we leven nu lekker, straks kan dat dus niet meer mocht ik mijn WAO kwijt raken komen we in de problemen.

Ze konden me wel voor een hoger bedrag meenemen maar dan moest ik ook een brief overleggen van het uwv met daarin dat ik dan en dan gekeurd was en tot wanneer.. nou dat is hoogstens een jaar..
Dus dat schiet niet op.

Het is dus wel mogelijk maar niet gunstig om met een WAO een hypotheek af te sluiten.

MVG ELiane

vozturk
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 apr 2008 18:35

Re: wao en hypotheek

Ongelezen bericht door vozturk »

foute reactie sorry

zomaar_2008
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 jul 2008 18:28

Re: wao en hypotheek

Ongelezen bericht door zomaar_2008 »

Een hypotheek met WAO is bij een aantal banken geen probleem in principe als je kan aantonen dat je niet meer periodiek herkeurd zal worden.

Wanneer word je niet meer periodiek herkeurd.

Ben je geboren na 1 juli 1954 en zit je in de WAO, dan word je éénmaal opgeroepen voor een herkeuring. Blijft je situatie hetzelfde of word je zelfs 100% afgekeurd n.a.v. de herkeuring, dan is dat de situatie die voortaan van toepassing is voor jouw.

Volgens de huidige wetgeving word je niet meer opgeroepen voor een periodieke herkeuring en krijg je tot je 65ste de uitkering zoals bepaald in de herkeuring.

Je zal alleen opgeroepen worden voor een herkeuring als het kabinet tot een wetswijziging overgaat of je moet zelf aangeven dat je herkeurd wilt worden, maar daar gaan de banken niet vanuit.

Hoe het met de WIA zit weet ik niet, maar dit zijn de regels voor de mensen waar WAO van toepassing is. Dit staat aangegeven in Art. 41 jo. Art. 6 van de wet Werk en inkomen naar arbeidsvermogen.

Een aantal banken accepteert dit en telt je WAO voor 100% mee. Op basis van het bovenstaande kan je ook NHG krijgen met je WAO uitkering.

dinah2
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 aug 2008 19:51

Re: wao en hypotheek

Ongelezen bericht door dinah2 »

hallo Zomaar, en alle anderen. :)

je bedoelt vast VOOR 1juli 1954 geboren!!! :!:
Mensen die na die datum geboren zijn kunnen ten alle tijde opgeroepen worden door het UWV voor een keuring.
en bij ieder ander kabinet weet je niet wat je voor je kiezen kan krijgen. :evil:

Ik heb ook problemen met het verkrijgen van een hypotheek en omdat mijn man ook nog zzp-er is is het haast onmogelijk.
wordt er tegen ons gezegd dat we maar moeten gaan huren.
tja, gehandicapte en thuiswerker daar bestaan geen huur woningen voor. :roll:
kortom wij moeten elk in ons eigen gehuurde huisje blijven wonen en mogen wel bijna 1000 euro per maand aan huur betalen.

Pfff :wink: dat lucht op even mijn hart luchten.

DaPowerrr
Berichten: 67
Lid geworden op: 07 nov 2006 16:58

Re: wao en hypotheek

Ongelezen bericht door DaPowerrr »

Nou dinah, zomaar2008 had het wel degelijk goed.

Ik ben van 1977 en zit vanaf het begin (2002) 100% in de wao en heb een éénmalige herkeuring gehad met bewijs en ook een hypotheek. (postbank zelfs)

Dus het kan, echt waar!

(overigens als je zo'n belachelijk hoge huur moet betalen snap ik dat je liever koopt! Wat een bedrag zeg!)

dinah2
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 aug 2008 19:51

Re: wao en hypotheek

Ongelezen bericht door dinah2 »

Hallo DaPowerr,

He??? :shock: dat snap ik niet. Heb jij een verklaring gekregen dat je nooit meer een keuring krijgt?
Iedereen kan toch opgeroepen worden.

Die huur is wel van twee personen hoor!! :wink:
wij willen graag kopen maar krijgen tot nu toe de hypotheek net voor elkaar. het is denk ik de combinatie wao en zzp-er. :roll:

Postbank zeg je!! daar ben ik al jaren klant dus .... moeten we dat ook maar eens proberen.

Ik ben trouwens al tig keer gekeurd. In 3 jaar tijd heb ik 3 keuringen en een bezwaarschrift mee gemaakt. Ik ben nu 100% afgekeurd.

Hoe ziet jou bewijs er uit? Ik heb gewoon een beslising in huis.

groejtes, dinah, en zomaar2008 sorry :oops:

DaPowerrr
Berichten: 67
Lid geworden op: 07 nov 2006 16:58

Re: wao en hypotheek

Ongelezen bericht door DaPowerrr »

Ik heb het verslag herkeuring opgevraagd. Daarin geeft de keuringsarts aan dat ze denkt dat er geen verbetering verwacht wordt (qua ziekte) en dat oproepen voor herkeuring vrij zinloos is.

Nou ja, zo staat het er niet precies, want natuurlijk in ambtelijke taal, maar dat wordt wel bedoeld.

Ik heb toen nog gebeld met het UWV namelijk wat het betekende en toen werd mij dus verteld dat ik er vanuit kan gaan dat ik niet meer opgeroepen wordt tenzij ik daar zelf om vraag.

Maar dit is bij mij dus wel na maar 1x keuren... Ik kan me voorstellen dat als je nog steeds ieder jaar op t matje hebt moeten komen en zelfs bezwaar hebt moeten maken, dat ze iets voorzichtiger zijn. (hoewel ik het natuurlijk onzin vind als je de herkeuringsoperatie "overleefd" hebt)

Dus wat ik zou doen als je geen keuringsrapport hebt gekregen is deze alsnog gewoon aanvragen en eens goed kijken wat de conclusie is van de keuringsarts.
Je hebt dat recht nou eenmaal dus waarom niet.

En dat dubbele huur dat hoopte ik al maar dan nog! Reken het eens terug wat je dan voor een huurwoning los betaald! (jaja, je mag niet meer terugrekenen, nou, ik doe het lekker nog steeds!)

Ik hoop dat je wat aan mijn antwoord hebt! Succes!

dinah2
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 aug 2008 19:51

Re: wao en hypotheek

Ongelezen bericht door dinah2 »

:( Het gaat niet lukken.

wij krijgen geen hypotheek.
Mijn inkomen wordt maar voor de helft mee gerekend.
En dat is niet genoeg. :?

baal, baal, baal.

groetjes, dinah

biers
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 aug 2008 01:24

Re: wao en hypotheek

Ongelezen bericht door biers »

Ik vind het jammer dat de mensen die wel een hypotheek met een UWV uitkering hebben kunnen afsluiten zij niet vermelden bij welke bank ze terecht konden.

zyna
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 nov 2008 17:31

Re: wao en hypotheek

Ongelezen bericht door zyna »

Een aantal banken accepteert dit en telt je WAO voor 100% mee. Op basis van het bovenstaande kan je ook NHG krijgen met je WAO uitkering.
Zou iemand mij dan aub willen vertellen welke banken/geldverstrekkers dit zijn..?

Hier op het forum, via PB of mail....??

Gesloten