LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] overwaarde en trouwen!! Graag jullie advies!!!!!

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
ratachi
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 nov 2008 21:53

overwaarde en trouwen!! Graag jullie advies!!!!!

Ongelezen bericht door ratachi »

Ik heb al 3 jaar een eigen woning en mijn vriend is nu bezig met het kopen van een huis.
Wij zijn van plan in 2009 te trouwen.

Wij zitten met de volgende vragen.

1 Is het handig om samen het huis ( waar hij nu mee in onderhandeling is) te kopen.?Profiteren we dan ook van 30 jaar fiscale voordelen? Of hebben we maar recht op 27 jaar profijt van de renteaftrekbaarheid?
we zijn naar twee adviseurs geweest , de ene had het over 27 jaar en de ander over 30 jaar :roll: ! wat is de waarheid?

2 En stel dat hij het huis alleen koopt. En ik verkoop mijn huis binnen en een paar maanden, mag ik met mijn overwaarde zijn hypotheek aflossen?

3 Als hij het huis in zijn eentje koopt, dat is dat tegen ongunstige voorwaarden, met twee slarissen worden we in ieder geval niet uitgeknepen door geldverschaffers
Kan ik voor 10 procent wat hij te kort komt garant staat. Staat de bank hier wel open voor?

Graag jullie advies!!

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: overwaarde en trouwen!! Graag jullie advies!!!!!

Ongelezen bericht door marcel75 »

1. Als je samen het huis koopt, deel je ook samen in de overwaarde. Je hebt echter maar 27 jaar recht op aftrek, ook als je vriend het huis alleen koopt. Waarschijnlijk zijn jullie al fiscaal partner, maar na het huwelijk sowieso. Jouw fiscale verleden telt dan mee voor zijn/jullie IB-aangifte.

2. Je bent zelfs fiscaal gezien verplicht je overwaarde in zijn huis te stoppen omdat je anders het recht op renteaftrek over dat deel kwijt bent.

3. Je kunt niet voor 10% "borg staan". Wel kunnen jullie beiden hoofdelijk schuldenaar zijn. In dat geval kan de bank als er niet betaald worden beiden aanspreken. In dat geval zou ik wel het huis ook op beider naam zetten. Je betaald mee, dus heb je m.i. ook recht op een deel van de stenen.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: overwaarde en trouwen!! Graag jullie advies!!!!!

Ongelezen bericht door SJZ »

Je bent zelfs fiscaal gezien verplicht je overwaarde in zijn huis te stoppen omdat je anders het recht op renteaftrek over dat deel kwijt bent.
Waar lees jij dat ze nu al samenwonen?

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: overwaarde en trouwen!! Graag jullie advies!!!!!

Ongelezen bericht door marcel75 »

Dat geldt ook op vanaf het moment dat ze fiscaal partner zijn. Als je dan nog een eigen-woning-reserve hebt, je partner enig eigenaar van een woning is en de rente-aftrek geniet, dan heb moet je alsnog de eigen-woning-reserve in mindering brengen op de schuld. Aangezien het huwelijk voor 2009 in de planning staat, zal dat dus, als het nu nog het geval is, gaan spelen. Maakt dus niet uit of ze nu al samenwonen of dat gaan doen.

loesje 2
Berichten: 406
Lid geworden op: 08 nov 2006 20:05

Re: overwaarde en trouwen!! Graag jullie advies!!!!!

Ongelezen bericht door loesje 2 »

en volgens mij heb je over het deel aan overwaarde dat je weer in het huis stopt zowiezo geen renteaftrek. :D

en volgens mij kan je ook het best met zo'n vraag naar een hypothecair planner gaan!

Wegmetdebank
Berichten: 31
Lid geworden op: 30 nov 2008 17:01

Re: overwaarde en trouwen!! Graag jullie advies!!!!!

Ongelezen bericht door Wegmetdebank »

Loesje is best slim :wink:

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: overwaarde en trouwen!! Graag jullie advies!!!!!

Ongelezen bericht door SJZ »

Dat geldt ook op vanaf het moment dat ze fiscaal partner zijn. Als je dan nog een eigen-woning-reserve hebt, je partner enig eigenaar van een woning is en de rente-aftrek geniet, dan heb moet je alsnog de eigen-woning-reserve in mindering brengen op de schuld.
Lijkt me niet. Als de volgorde is:

1. Ze wonen nu niet samen
2. Vriend koopt een huis
3. Zij verkoopt haar eigen huis
4. Ze gaan trouwen en samenwonen

waarom zou haar eigenwoningreserve dan op de eigenwoningschuld in mindering gebracht moeten worden? En dan bedoel ik dus: op grond van welk wetsartikel / welk lid? Het huwelijk is geen gebeurtenis die een aankoop is of daarmee vergelijbaar is, uit de wet blijkt het niet en de staatssecretaris heeft al weer lang geleden een duidelijk besluit gepresenteerd.

Lees ook eens
http://www.nl.pwc.com/extweb/bn/taxnews ... ic/KB61022

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: overwaarde en trouwen!! Graag jullie advies!!!!!

Ongelezen bericht door marcel75 »

@SJZ,
Ik verwijs graag naar art. 3.119a, lid 9 en het besluit van de staatssecretaris van 20 februari 2007.

Red Felix
Berichten: 83
Lid geworden op: 19 apr 2008 14:57
Contacteer:

Re: overwaarde en trouwen!! Graag jullie advies!!!!!

Ongelezen bericht door Red Felix »

Ik denk, net als SJZ, dat de eigenwoning reserve buiten schot blijft. Dat lees ik ook op verschillende sites.

In art. 3.119a, lid 9:
indien hen voordien reeds tezamen een woning anders dan tijdelijk als hoofdverblijf ter beschikking heeft gestaan
Er is geen sprake geweest van een gezamelijke woning (want niet samenwonend), dus het artikel is niet van toepassing. Twee volledig gescheiden financiën, ook voor de fiscus, dus de eigenwoning reserve speelt geen rol.

Besluit van de staatssecretaris van 20 februari 2007. Wat er in die tekst het dichtste bij in de buurt komt:
Voorbeeld 2 A woonde alleen in een eigen woning 1. Bij verkoop krijgt A een eigenwoningreserve. A gaat samenwonen met B in eigen woning 2 die A en B gezamenlijk aanschaffen. De partnerregeling is niet van toepassing omdat de partners niet gezamenlijk in eigen woning 1 hebben gewoond. De bijleenregeling wordt alleen bij A toegepast.
Omdat A en B geen gezamelijke woning hadden, blijft B volledig buiten schot voor wat betreft de eigenwoningreserve van A. Dit is hier ook van toepassing.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: overwaarde en trouwen!! Graag jullie advies!!!!!

Ongelezen bericht door SJZ »

@SJZ,
Ik verwijs graag naar art. 3.119a, lid 9 en het besluit van de staatssecretaris van 20 februari 2007.
Prima Marcel, dan weet je waarom jouw eerdere post niet klopte.



@Red Felix, je hebt het uitgebreider en dus beter uitgelegd dan ik.

Red Felix
Berichten: 83
Lid geworden op: 19 apr 2008 14:57
Contacteer:

Re: overwaarde en trouwen!! Graag jullie advies!!!!!

Ongelezen bericht door Red Felix »

@SJZ
Ach, ik papegaai ook maar een beetje de officiële teksten na, en dat kon nu alleen maar omdat Marcel75 de bron had aangegeven.

Even algemeen: de constructie kan best nog wat haken en ogen hebben, dus bespreken met een echte professional (onder 4 ogen,, dus niet op forum) is absoluut aan te raden.

@ratachi: Niet om de pret te bederven, maar de liefde blijkt erg vaak wel lang maar uiteindelijk slechts tijdelijk te zijn. Vechtscheidingen gaan altijd over geld, in dit geval breng jij nogal wat eigen geld in de boedel. Zorg dus dat de boel op dat gebied goed is geregeld (huwelijkse voorwaarden...).

Gesloten