LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vliegen via Duitsland, hoe zit het nu precies in dit geval?

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
kosmos
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 jan 2009 17:06

Vliegen via Duitsland, hoe zit het nu precies in dit geval?

Ongelezen bericht door kosmos »

Ik heb via een Duitse website een reis geboekt naar Jakarta (Indonesie) en vlieg via Dusseldorf met KLM. Nu vlieg ik eerst naar Schiphol om daar na enkele uren wachten, met een ander vliegtuig door te vliegen naar Jakarta. Ook de terugweg is precies zo, eerst naar Amsterdam en vervolgens met een andere vlucht terug naar Dusseldorf. Als ik in Nederland exact dezelfde vlucht boek vanuit Amsterdam naar Jakarta ben ik bijna 400 euro duurder uit door de vliegtaks.

Mijn vraag is: Is het mogelijk om niet gebruik te maken van de vluchten van en naar Dusseldorf en gewoon op Schiphol in te checken en op de terugweg ook via Schiphol weer naar huis te gaan? Ik heb gehoord dat als je je niet persoonlijk meldt voor de eerste vlucht (Dusseldorf - Amsterdam) de hele reis gecanceld wordt. Als je zomaar incheckt op Schiphol word je geweigerd voor de vlucht of moet je (bij)betalen. Wie weet hoe dit precies zit?

Wat als je gewoon online incheckt voor de KLM vlucht naar Jakarta of via de selfservice incheckautomaten je instapkaart uitprint en daarmee naar de gate gaat? En hoe zit het met bagage, kun je die gewoon in Amsterdam inchecken en op de terugweg ook weer in Amsterdam van de band halen? Of wordt die bagage automatisch van het ene vliegtuig naar de andere gebracht en zie je die pas op je eindbestemming?

Ik hoop dat iemand me kan uitleggen hoe het zit, wat er wel en niet kan in dit geval.

Alvast bedankt.

meniles
Berichten: 158
Lid geworden op: 17 sep 2008 22:50

Re: Vliegen via Duitsland, hoe zit het nu precies in dit geval?

Ongelezen bericht door meniles »

Simpel antwoord: het kan niet.

Een ticket DUS-AMS-CGK-AMS-DUS is simpelweg een ticket DUS-AMS-CGK-AMS-DUS en dus geen ticket AMS-CGK-AMS.

Hoe krom het allemaal ook is het komt erop neer dat u toch echt zult moeten boarden in Dusseldorf anders wordt u als "no show" gezien en zult u dus ook geweigerd worden in Amsterdam.

Wanneer u incheckt in Amsterdam zal het systeem blokkeren omdat u geregistreerd staat als een passagier vertrekkend vanaf DUS.

De route van de koffers is dus sowieso niet aan de orde. De reden dat deze tickets voordeliger zijn heeft idd met 45e ecotax te maken. Daarnaast zijn de algemene luchthaven gelden op DUS voordeliger en gezien u transfered op AMS zult u dus geen AMS luchthavengelden betalen. Daarnaast heeft KLM dit soort specialere tarieven voor transfer passagiers om ook Duitse (of andere nationaliteiten) passagiers aan boord van hun intercontinentale vluchten te krijgen.

kosmos
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 jan 2009 17:06

Re: Vliegen via Duitsland, hoe zit het nu precies in dit geval?

Ongelezen bericht door kosmos »

Bedankt voor uw antwoord Meniles. Ik vermoedde al dat het zo was. Toch heb ik nog enkele vragen om te kijken of ik het toch niet anders kan. Je kunt bij KLM 24 uur van te voren online inchecken en een boardingscard uitprinten. Hoe wordt er geconstateerd dat er sprake van een 'no show' is, is dat op het moment dat je in Dusseldorf normaalgesproken je boardingcard af geeft en het luchthavenpersoneel deze scant ? Waarom krijg je wel vier losse e-tickets voor de verschillende vluchten en niet gewoon 1 waarop alle tussenstops staan?Als je alleen handbagage hebt en online incheckt kun je het dan omzeilen? Waarschijnlijk niet denk ik omdat je altijd langs de desk moet waar ze je gatenummer geven.
Laatst gewijzigd door kosmos op 14 jan 2009 18:52, 1 keer totaal gewijzigd.

meniles
Berichten: 158
Lid geworden op: 17 sep 2008 22:50

Re: Vliegen via Duitsland, hoe zit het nu precies in dit geval?

Ongelezen bericht door meniles »

Beste Kosmos,

U heeft inderdaad gelijk, op het moment dat u bij het boarden uw boardingpass laat zien aan het luchthavenpersoneel en deze gescand wordt, dan bent u officieel geen "no show" meer.

U heeft 4 losse etickets omdat u normaalgesproken bij de transfer desk op Schiphol (dus al achter de douane) uw ticket voor de stretch AMS-CGK moet laten zien. U ontvangt daar een transfer pass en waarschijnlijk ook een nieuwe boardingpass. Op de terugweg geldt hetzelfde, zelfs als u in Amsterdam door de douane gaat zal uw bagage nog steeds doorgaan naar Dusseldorf.

aapjea
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 dec 2005 20:59

Re: Vliegen via Duitsland, hoe zit het nu precies in dit geval?

Ongelezen bericht door aapjea »

Als je in dusseldorf niet bij de gate verschijnt wordt de check in voor de hele reis geannuleerd. Omdat je ook no-show bent zal de rest van de reis automatisch geannuleerd worden. Instappen in amsterdam is niet mogelijk omdat de vluchten geannuleerd zijn. Je zult dan in amsterdam een geheel nieuw ticket moeten aanschaffen tegen het op dat moment geldende tarief (indien er nog plaats is natuurlijk). Je ticket bestaat ook niet uit 4 verschillende e-tickets maar 4 stretches op 1 ticket nl dus-ams ams-cgk cgk-ams ams-dus. Alles zit wel in een ticket

kosmos
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 jan 2009 17:06

Re: Vliegen via Duitsland, hoe zit het nu precies in dit geval?

Ongelezen bericht door kosmos »

aapjea, bedankt voor je reactie. Weet iemand waar ik de voorwaarden kan vinden van KLM dat dit inderdaad niet mag? Bij het online boeken is dit bij mij nergens gemeld. Ik heb inmiddels de site van Kassa gezien waarop zij dit ook geprobeerd hebben maar op Schiphol geweigerd werden door KLM. Deze instapweigering door KLM en haar handelwijze is volgens Kassa in strijd met de Europese wetgeving van rechten van luchtvaartpassagiers maar ik denk niet dat ik daar op gok als ik op vakantie ga. Deze Europese wetgeving gaat boven de algemene voorwaarden.

Wat ik me nog afvraag is hoe het systeem bij KLM dan werkt als je online al ingecheckt hebt voor de vlucht vanaf Schiphol maar niet op de gate verschijnt in Dusseldorf. Door het niet boarden wordt je online check in dus zomaar geannuleerd maar beschik je al wel over een boardingpass? Wat als je nu echt je vlucht vanuit Dusseldorf mist maar nog wel op tijd in Amsterdam kunt zijn voor de vlucht naar Jakarta? Laat de KLM je dan bijbetalen voor het niet gebruik maken van de vlucht waar je wel voor betaald hebt?

aapjea
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 dec 2005 20:59

Re: Vliegen via Duitsland, hoe zit het nu precies in dit geval?

Ongelezen bericht door aapjea »

Met een bewijs dat je in dus bent geweest zou je eventueel onder het kopen van een nieuw ticket uit kunnen komen. Dan moet je bewijs hebben van het personeel in dus dat je de vlucht hebt gemist en dat andere vlucht geen aansluiting meer geeft. Maar je check in wordt niet zomaar geannuleerd. Als jij niet komt opdagen is het logisch dat men de check in voor de gehele route annuleert. Je ticket wordt verkocht onder de algemene voorwaarden die je waarschijnlijk kunt vinden op de website van de KLM. Waarschijnlijk als je je e-ticket goed bekijkt zie je een x voor ams staan waaruit blijkt dat je geen stopover in ams mag maken of hier kunt instappen. Ik zou het niet gokken voor zo'n verre reis met de kans dat je niet kunt vertrekken omdat de vlucht volgeboekt is of dat je een nieuw ticket tegen een veel hogere prijs moet kopen. Dan maar naar dusseldorf reizen.

kosmos
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 jan 2009 17:06

Re: Vliegen via Duitsland, hoe zit het nu precies in dit geval?

Ongelezen bericht door kosmos »

Op mijn vraag aan KLM of ik in Amsterdam kon inchecken en niet gebruik te willen maken van mijn Dusseldorf - Amsterdam vlucht kreeg ik onderstaand antwoord. Buiten de laatste zin dat het niet kan snap ik die toelichting niet helemaal. Er staan immers vier plaatsen van vertrek op mijn e-ticket.

Hereby we would like to inform you that KLM will only accept flight coupons in sequence from the place of departure as shown on the ticket. It is not possible to use the return coupon of a return ticket only. You can find this regulation onthe KLM general travel condition. The general travel conditions can be found on our website, www.klm.com / travel conditions / article III.3(a). So you cannot book a flight to depart from Dusseldorf and board the flight in Amsterdam.

aapjea
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 dec 2005 20:59

Re: Vliegen via Duitsland, hoe zit het nu precies in dit geval?

Ongelezen bericht door aapjea »

Men bedoelt met dit dat de vluchtcouponnen in volgorde moeten worden gebruikt. Dus eerst dus-ams dan ams-cgk dan cgk-ams en dan ams-dus. In het oude papieren ticket zou je 4 couponnen hebben gehad. Op het elektronische ticket is dit in feite ook zo. Je kunt je reis niet met de 2e coupon beginnen als de eerste niet is gebruikt.

Maar als je toch in amsterdam wilt opstappen dan is je 400 euro winst om vanaf duitsland te boeken snel verdampt op het moment dat je een nieuw ticket moet kopen. Het systeem registreert feilloos dat je niet in dusseldorf bent geweest en zoals je voorstelt met je instapkaart naar de gate te gaan werkt helaas niet. Je zult opnieuw moeten worden ingecheckt en de computer geeft aan dat je niet in ams mag opstappen. Dit betekent dat je die dag al niet zult vliegen omdat de tijd ontbreekt om een nieuw ticket te kopen als je al aan het instappen bent. Dus het enige dat je te doen staat is toch met de auto of de trein naar dusseldorf te gaan wil je dit vermijden.

kosmos
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 jan 2009 17:06

Re: Vliegen via Duitsland, hoe zit het nu precies in dit geval?

Ongelezen bericht door kosmos »

Ja, ik denk inderdaad dat er niets anders op zit dan via Dusseldorf te vliegen en 10 uur op Schiphol te wachten totdat ik verder kan. Zag dat dezelfde vlucht rechtstreeks vanaf Amsterdam nu zelfs 1000 euro duurder is. Ga nog wel even na of ik wellicht mijn heenreis van Dusseldorf naar Amsterdam kan verzetten naar een later tijdstip dat ik wat minder lang hoef te wachten. Qua afstand is Dusseldorf voor mij net zo ver als Schiphol.

Het is natuurlijk wel erg lulllig als je online ingechecht heb voor Amsterdam en je boardingspass hebt uitgeprint (als dit al zou kunnen) en je bij het boarden in Amsterdam als het ware in de deuropening van het vliegtuig alsnog wordt teruggeroepen omdat je niet in Dusseldorf bent geweest. Dat experiment ga ik niet uitproberen.

RHNDTZ
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 dec 2008 00:10

Re: Vliegen via Duitsland, hoe zit het nu precies in dit geval?

Ongelezen bericht door RHNDTZ »

Deze kwestie is ruim twee jaar geleden uitgebreid in het nieuws geweest:

http://www.ad.nl/economie/article832909 ... avType=all
http://www.nu.nl/economie/895110/klm-tr ... egers.html

KLM biedt in het buitenland vaak goedkopere tickets aan om ter plaatse de concurrentie een hak te zetten. Ze kunnen niemand verbieden om daarvan gebruik te maken: Nederlanders die vanaf Brussel of Dusseldorf veel goedkopere tickets boeken dan vanaf Amsterdam mogen dat gewoon doen. Maar dan moet je wel gebruik maken van alle vluchten die je boekt. Om maar een voorbeeld te geven: overstappers op Schiphol betalen geen Bos-belasting, maar vertrekkers wel. Je ontduikt dus de vliegtax wanneer je in Amsterdam opduikt in plaats van op je oorspronkelijke luchthaven van vertrek.

wieljn
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 dec 2008 11:30

Re: Vliegen via Duitsland, hoe zit het nu precies in dit geval?

Ongelezen bericht door wieljn »

Om de historie nog wat verder terug te roepen: Dit was precies het punt waarover het legendarische conflict tussen de ticketverkoper Ad Latjes en de KLM in de jaren 60 is uitgevochten. Latjes kocht goedkope tickets via Amsterdam die in Londen begonnen en liet passagiers pas opstappen in Amsterdam. Scheelde duizenden guldens op, bijv., vluchten naar Afrika. KLM weigerde deze mensen in Amsterdam. De rechter heeft toen voor eens en altijd uitgesproken dat KLM dit inderdaad mag doen, c.q. in zijn vervoersvoorwaarden mag opnemen.
Evenzo is het niet toegestaan, zoals hier al opgemerkt is, om alleen het return-ticket te gebruiken.
En wat eigenlijk ook niet mag is van een retourtje alleen de heenreis gebruiken. Op dat idee zou je kunnen komen als je alleen maar een enkeltje (heen) wil. Koop je zo'n enkeltje dan kost het, binnen Europa, al gauw 1000 Euro, en een retour maar 500 of zo. De maatschappij zou, als je alleen de heenreis gebruikt, alsnog het enkeltarief van je creditcard af kunnen schrijven. Ik heb nog niet gehoord dat het gebeurt, maar ze zouden het kunnen doen.

ringring
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 jan 2009 20:48

Re: Vliegen via Duitsland, hoe zit het nu precies in dit geval?

Ongelezen bericht door ringring »

wij, een gezin met volwassen dochter en schoonzoon en 2 kleine kindjes hebben in juni 2008 bij cheaptickets voor 6 pers. een rechtstreekse vlucht (retour)geboekt van dusseldorf naar orlando florida/amerika.we vliegen 16 april 2009, tevens een auto voor een aanbiedingsprijs die klaar staat op het vliegveld als we aankomen.



nu wil het dat de luchtvaarmij (KLM) de vlucht heeft verandert: een extra tussenstop in amsterdam/schiphol, waardoor de aankomsttijd 2uur later in orlando is.

alle discussie over de late aankomsttijd (midden in de nacht) ten spijt, de maatschappij wil ons niet tegemoet komen door ons in Amsterdam op te laten stappen.

daarnaast moet ook de auto reservering aangepast worden en ook daar is het een crime: door onze aanbiedingsboeking vorig jaar en de huidige wijziging (ander vluchtnummer en 2 uur latere aankomst) moeten wij 200 euro meer betalen omdat de prijzen zijn verandert.

wij zijn het hier niet mee eens.

heeft u voor ons een antwoord? mag dit zomaar en zijn wij vogelvrij overgeleverd aan de veranderingen van een luchtvaartmaatschappij en daar dan ook nog financieel de dupe van?



graag hoor ik van u

met vriendelijke groet,

ringring :(

roro25
Berichten: 791
Lid geworden op: 18 mei 2006 16:28

Re: Vliegen via Duitsland, hoe zit het nu precies in dit geval?

Ongelezen bericht door roro25 »

KLM heeft zijn thuisbasis op Schiphol. Alle ica-vluchten (intercontinentaal) vertrekken vanaf Amsterdam naar de buitengebieden. Dus ook naar Orlando.
Heb je er voor gekozen voor de goedkope manier om vanuit Dusselorf naar Orlando te vliegen dan zal je altijd met een klm vlucht (meest waarschijnlijk door KLM cityhopper uitgevoerd) van Dusseldorf naar Schiphol vliegen en daar overstappen op de doorvlucht. En ook de terugvlucht via Adam (stap niet uit op Adam, je bagage gaat gewoon wel naar Dusseldorf!!!)
Er vinden geen icavluchten plaats vanaf Dusseldorf of andere plekken in Europa.
alle discussie over de late aankomsttijd (midden in de nacht) ten spijt, de maatschappij wil ons niet tegemoet komen door ons in Amsterdam op te laten stappen.
Ze willen best wel het ticket omboeken naar Adam; alleen dan wel de bijbehorende prijs en dat zal wel ongeveer 200 euro per ticket meer kosten.

Check nog eens de originele boeking bij Cheaptickets. Kan me nl niet voorstellen dat die boeking anders is geweest.

Wageninger
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 sep 2008 22:23

Re: Vliegen via Duitsland, hoe zit het nu precies in dit geval?

Ongelezen bericht door Wageninger »

Ik ben afgelopen jaar ook (vanuit AMS) naar Orlando gevlogen. Het is niet zo dat de auto al met lopende motor voor je klaar staat. Je moet gewoon naar de balie van de verhuurder en vervolgens je auto opzoeken in de parkeergerage.
Volgens mij is het dan ook geen enkel probleem als je een paar uur later komt: het gaat ze vooral om om het aantal dagen autohuur: bijv. maandag 13u ophalen en vr 10u afleveren is 4 dagen huur, om 15u afleveren is dat 5 dagen huur.
Ik zou niets aan de autohuur wijzigen.
Veel vakantieplezier!!

Mk
Berichten: 991
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: Vliegen via Duitsland, hoe zit het nu precies in dit geval?

Ongelezen bericht door Mk »

mag dit zomaar en zijn wij vogelvrij overgeleverd aan de veranderingen van een luchtvaartmaatschappij en daar dan ook nog financieel de dupe van?
Ja, als je geen pakketreis boekt dan is dat voor jouw rekening en risico,

Overigens vraag ik me af waarom de reservering van de huurauto moet wijzigen als je slechts twee uur later aankomt.

nickbro
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 jan 2009 14:30

Re: Vliegen via Duitsland, hoe zit het nu precies in dit geval?

Ongelezen bericht door nickbro »

Maar nu het volgende:

Ik heb hetzelfde geval, alleen dan naar een andere bestemming.

Is het wel mogelijk om van Dusseldorf via AMS naar een willekeurige bestemming te gaan en dan op de terugreis in Amsterdam 'per ongeluk' je aansluitende vlucht naar Dusseldorf te missen. En dus in Amsterdam aan te komen?

Ad Verkaad
Berichten: 642
Lid geworden op: 23 jan 2009 14:09
Locatie: 51.926316, 4.450772

Re: Vliegen via Duitsland, hoe zit het nu precies in dit geval?

Ongelezen bericht door Ad Verkaad »

Is het wel mogelijk om van Dusseldorf via AMS naar een willekeurige bestemming te gaan en dan op de terugreis in Amsterdam 'per ongeluk' je aansluitende vlucht naar Dusseldorf te missen. En dus in Amsterdam aan te komen?
Ja, dat is mogelijk; in ieder geval als je zonder ruimbagage reist. Als je wel met ruimbagage reist, zal de luchthavenmedewerker bij het inchecken voor de terugreis ongetwijfeld weigeren om je bagage maar voor een gedeelte van de terugreis van labels te voorzien en slechts tot AMS te "taggen".

Deze praktijk heet "throw away ticketing" en komt vaker voor. Als je het stelselmatig doet, heb je wel kans dat je uiteindelijk op de zwarte lijst van de betreffende luchtvaartmaatschappij terechtkomt, en dat men in de toekomst dus weigert je een ticket te verkopen.

Wubbo Paling
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 jan 2009 10:30

Re: Vliegen via Duitsland, hoe zit het nu precies in dit geval?

Ongelezen bericht door Wubbo Paling »

Het valt niet mee om een goede en een goedkope vliegticket voor het verre oosten te vinden.
Ik heb dan ook met verbazing ontdekt hoe bijvoorbeeld KLM met de Nederlandse consument omgaat.
Vanuit Dusseldorf goedkoop maar wel via Amsterdam en dan twaalf uren moeten wachten voordat je verder kan.
Ik ben gaan zoeken en vergelijken, kom ik tot de conclusie dat als je het niet erg vind om met een kleine omweg of langere reistijd te vliegen dat er verschillende goedkopere mogelijkheden zijn.
Zelf wil ik in September naar Jakarta dan ben ik vanuit Frankfurt of vanuit Londen met een retourtje amsterdam Frankfurt of Londen nog goedkoper uit, maar zeker niet met KLM.
Een kwestie van goed zoeken en vergelijken, vanuit Dusseldorf of Brussel scheelt het alleen de tax van ongeveer 45 euro maar voor de rest is het verschil niet zo groot, dus nog duur en lang wachten.
Succes allemaal.

rvkeuken
Berichten: 584
Lid geworden op: 29 dec 2006 08:19

Re: Vliegen via Duitsland, hoe zit het nu precies in dit geval?

Ongelezen bericht door rvkeuken »

KLM met de Nederlandse consument omgaat.
Vanuit Dusseldorf goedkoop maar wel via Amsterdam en dan twaalf uren moeten wachten voordat je verder kan.
Logisch toch, je krijgt het ticket 100 euro goedkoper, want het zijn allemaal restplaatsen/concurrentieoverwegingen. Wel kost het je een dag extra (zowel heen als terug), 2 vakantiedagen extra is mijn inziens duurder dan die 100 euro die je goedkoper vliegt.

Dus:
langer of omreizen (=met 1 of meerdere overstappen)
vs vakantiedagen
zie ook de reactie van roro25, iedere luchtvaartmaatschappij doet dit, zo kan je bijv. naar amerika via londen, goedkoper dan rechtstreeks (vaak), via duitsland naar weet ik veel waar etc. etc. kortom alle grote maatschappijen doen het en het is maar net waar je zin in hebt.
persoonlijk moet ik er niet aan denken na een vlucht van 10-12 uur nog een keer over te moeten stappen voor 1/2 uurtje.

Gesloten