Feedback op het Forum - deel 3

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
Lowieze
Berichten: 6671
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Feedback op het Forum - deel 3

Ongelezen bericht door Lowieze »

HansdenVB schreef:
11 aug 2020 15:11


Een BSN is naam gebonden.
En wie gaat dat controleren?

Moneyman
Berichten: 30316
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Feedback op het Forum - deel 3

Ongelezen bericht door Moneyman »

HansdenVB schreef:
11 aug 2020 15:08
Wat waarschijnlijk wel helpt bij het maken van de account je BSN moeten geven daar heb je er maar een van en zorgt dat niemand terug kan komen met een andere naam.

Edit: of kijken of inloggen met digid kan worden ingevoerd.
Hallo, het is maar een forum... Digid en BSN mogen hier -gelukkig- helemaal niet voor gebruikt worden.

HansdenVB

Re: Feedback op het Forum - deel 3

Ongelezen bericht door HansdenVB »

Lowieze schreef:
11 aug 2020 15:13
HansdenVB schreef:
11 aug 2020 15:11


Een BSN is naam gebonden.
En wie gaat dat controleren?
Ik weet ook niet of het haalbaar is zijn maar wat dingen die ik kon bedenken tegen trollen die terug blijven komen.
Je zou ook nog kunnen kiezen voor een ongeldig gemaakte foto van iemands i.d. waar foto, naam en geboortedatum zichtbaar moeten zijn bijvoorbeeld.

ZeerPrivé
Berichten: 5646
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Feedback op het Forum - deel 3

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

HansdenVB schreef:
11 aug 2020 15:16
Lowieze schreef:
11 aug 2020 15:13
HansdenVB schreef:
11 aug 2020 15:11


Een BSN is naam gebonden.
En wie gaat dat controleren?
Ik weet ook niet of het haalbaar is zijn maar wat dingen die ik kon bedenken tegen trollen die terug blijven komen.
Je zou ook nog kunnen kiezen voor een ongeldig gemaakte foto van iemands i.d. waar foto, naam en geboortedatum zichtbaar moeten zijn bijvoorbeeld.

Dat pluk ik dan wel van het internet af. Ik denk er nog geen 5 seconden over na om daarin mee te gaan. Het is maar een forum hoor.

HansdenVB

Re: Feedback op het Forum - deel 3

Ongelezen bericht door HansdenVB »

Het ging er om trollen weg te houden dan zal je toch iets moeten bedenken wat niet makkelijk of handig is om na te maken als iemand een foto van een i.d. van internet haalt en betrapt word is dat identiteitsfraude ik denk niet dat een trol dat gaat riskeren.

Erthanax
Berichten: 9757
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Feedback op het Forum - deel 3

Ongelezen bericht door Erthanax »

Zou een betaald "abonnement" iets zijn? Een symbolisch bedrag van 1 euro per jaar, te betalen via iDeal? Dan wordt terugkeren na een permaban wel een stuk lastiger. Eenmalig een symbolisch bedrag kan ook. Wat is nou een euro, of twintig cent, voor deelname aan een fijne en behulpzame community (of voor een goed antwoord).
Het mag denk ik geen lidmaatschap heten, anders wordt het forum een vereniging met alle haken en ogen van dien.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Feedback op het Forum - deel 3

Ongelezen bericht door sylvesterb »

HansdenVB schreef:
11 aug 2020 15:32
Het ging er om trollen weg te houden dan zal je toch iets moeten bedenken wat niet makkelijk of handig is om na te maken als iemand een foto van een i.d. van internet haalt en betrapt word is dat identiteitsfraude ik denk niet dat een trol dat gaat riskeren.
Trollen hou je weg door actief en duidelijk te modereren. Een waarschuwing voor non-stop offtopic bijdragen is gewoon niet effectief en zoals we weten ook compleet inactief.

Dubbele accounts is lastiger, maar als je actief en duidelijk modereert niet een groot probleem, ze zijn simpel te herkennen. Zo had iedereen na 1 reactie door dat komkommertje gewoon een alt was van stofzuigertje.

Als voorbeeld is Tweakers genoemd, hier worden dubbele reacties (4 of 5 keer hetzelfde herhalen) gewoon actief verwijderd en krijgt de gebruiker een waarschuwing dat hij moet leren lezen, immers voegt het herhalen weinig toe.

Persoonlijke aanvallen worden veroorzaakt door het slechte moderatie beleid. De oorzaak ligt al vele topics geleden waar toen niet effectief op is ingegrepen.

Zo heb ik sinds een bepaalde topics geen enkel respect voor Komkommertijd, echter vind de moderatie het maar een 2 weken ban als je voor de zoveelste keer criminele adviezen geeft (een verdachte van pedofilie advies geven hoe hij eronderuit kan komen). En racistische opmerkingen, waarop je bij elk ander forum gewoon per geband zou worden, wordt compleet genegeerd door de moderatie.

Tros Radar moet zich eens afvragen of ze wel in staat zijn een forum zelf te onderhouden. Het is soms echt diep triest wat hier gebeurd en het zeer vreemde moderatie beleid wat er op nagehouden wordt.

Moneyman
Berichten: 30316
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Feedback op het Forum - deel 3

Ongelezen bericht door Moneyman »

Erthanax schreef:
11 aug 2020 15:46
Zou een betaald "abonnement" iets zijn? Een symbolisch bedrag van 1 euro per jaar, te betalen via iDeal? Dan wordt terugkeren na een permaban wel een stuk lastiger. Eenmalig een symbolisch bedrag kan ook. Wat is nou een euro, of twintig cent, voor deelname aan een fijne en behulpzame community (of voor een goed antwoord).
Het mag denk ik geen lidmaatschap heten, anders wordt het forum een vereniging met alle haken en ogen van dien.
Creatief gedacht. Probleem is wel dat door betaling de juridische verhoudingen wijzigen én dat het drempelophogend werkt. Dat is deels juist je doel, maar ik kan me voorstellen dat Radar dat juist niet wil.

Dé oplossing ligt toch, zoals Sylvester hiervoor al uitgebreid betoogde, in adequate moderatie.

gosewijn
Berichten: 2894
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Feedback op het Forum - deel 3

Ongelezen bericht door gosewijn »

Je kan het nooit uitbannen . Wat wel kan is, alles wat geplaatst wordt , eerst door een mod laten lezen , en dan na ca5 min plaatsen . maar dan lijkt het wel op cencuur n dat willen wij ook niet lijkt mij.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Feedback op het Forum - deel 3

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Money man tegen geld?

Ik heb nog meerdere zakelijke nummers dus kan dan ook frauderen, of je gaat bij Ban over op andere bank met nieuwe nummer!
Dus die drempel zal ook niet helpen...

Wel zal het aantal vragen stellers sterk dalen,
en ze zullen van ons perfecte antwoorden gaan eisen want daar betalen ze voor....
Zullen we dan maar daar eerst op gaan oefenen en niet meer elkaar in de haren vliegen!
Ik heb Tondeuse klaar voor 1e foute reactie! :mrgreen:

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Feedback op het Forum - deel 3

Ongelezen bericht door moederslink »

De " ouwe knarren, de stamgasten " 😉 herkennen vrijwel direct een wéér teruggekeerde trol/ reïncarnant.
Zij melden dit en de mods zouden daar blind op moeten vertrouwen en hem direct weer permanent moeten verbannen .
Maar de mods aarzelen hierin want ze willen eerst méér ' bewijzen ' zien.
Dus is de trol onnodig lang aan het trollen en loopt het weer uit de hand .😠
Dus mods , leun wat méér op de waarneming van de alerte stamgasten en acteer hier dan meteen op.

Moneyman
Berichten: 30316
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Feedback op het Forum - deel 3

Ongelezen bericht door Moneyman »

Klopt, Moederslink. Tegelijk is het ook wel koorddansen voor de mods: voordat je iemand bant, moet je toch wel een zekere objectiveerbare reden hebben. Dat kan iets technisch zijn (ip-adres, VPN, weet ik veel), dat kan iets praktisch zijn (denk aan taalgebruik en bepaalde "manieren" waardoor bekende trollen steeds door de mand vallen) en dat kan ook iets subjectiefs als de tips van de "stamgasten" zijn.

Maar de mods zullen, als ze erop aangesproken zouden worden, moeten kunnen verklaren op basis waarvan geband is, en da's nog niet zo eenvoudig.

ZeerPrivé
Berichten: 5646
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Feedback op het Forum - deel 3

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Maar de mods aarzelen hierin want ze willen eerst méér ' bewijzen ' zien.

En terecht. Ook 'stamgasten' zien niet alles of kunnen zich vergissen. Een melding kan hooguit een signaaltje voor de moderator zijn.

Arizonakid
Berichten: 1155
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Feedback op het Forum - deel 3

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Ze moeten helemaal niks verklaren, het is een forum, je bent te gast, en gedraag je je niet, de groeten.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Feedback op het Forum - deel 3

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik snap de obstakels voor de moderatie.
Maar met een omzeild IP adres kun je verder ook niks.
En kunnen de mods weer niet ingrijpen.
Dat geeft de trol vooralsnog de kans de boel weer eens even flink over de rooie te krijgen.
Wanneer er meerdere ' signaaltjes ' naar de mods zijn gestuurd is het tijd om even mee te lezen en je achter de oren te krabben en deze signalen serieus te nemen.
Zij zijn de baas hè, ze hoeven zich niet over alles te verantwoorden, toch?

Moneyman
Berichten: 30316
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Feedback op het Forum - deel 3

Ongelezen bericht door Moneyman »

Arizonakid schreef:
11 aug 2020 16:41
Ze moeten helemaal niks verklaren, het is een forum, je bent te gast, en gedraag je je niet, de groeten.
Da's te makkelijk. Als het beheer iemand de toegang weigert, zal dat op basis van argumenten moeten gebeuren. Men is daar gewoon juridisich op aanspreekbaar.

En we weten uit treurige ervaring dat de trollen gek genoeg zijn om zich van juridische middelen te bedienen.

Voor degenen die het écht interessant vinden (en voor de mods wellicht ook goed om te weten): er is al eens een arrest over gewezen, waarbij een -ten onrechte- verbannen forumlid weer toegang kreeg tot het forum, op straffe van een dwangsom van € 500,00 per dag (!)

Dorfje
Berichten: 90
Lid geworden op: 08 mei 2017 00:21

Re: Feedback op het Forum - deel 3

Ongelezen bericht door Dorfje »

Leg de verantwoordelijkheid niet alleen bij de mods neer. Begin bij jezelf en negeer de trollen. Reageer er niet op!

Erthanax
Berichten: 9757
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Feedback op het Forum - deel 3

Ongelezen bericht door Erthanax »

Dat is een goed advies, Dorfje, maar als je naam hier door het slijk wordt gehaald, persoonlijke gegevens openbaar gemaakt, en als je privé wordt lastig gevallen, zelfs met een valse factuur van een niet-bestaande "juridische adviseur", en dan ook nog een enigszins kwestieus incassobureau achter je aan krijgt -- volstrekt kansloos, maar alleen maar bedoeld om te treiteren -- dan valt het niet mee om je schouders daarover op te halen.

witte angora
Berichten: 30995
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Feedback op het Forum - deel 3

Ongelezen bericht door witte angora »

Dorfje schreef:
11 aug 2020 16:59
Leg de verantwoordelijkheid niet alleen bij de mods neer. Begin bij jezelf en negeer de trollen. Reageer er niet op!
Eens.... maar.... soms moet je sterk in je schoenen staan. De bekende troll heeft hier in het feedbacktopic, na diverse herinneringen, toch weer alles uit de kast gehaald om mensen te verlokken off-topic op hem te reageren. Ik had er, weliswaar on-topic, bijna ook op gereageerd - maar had iets van: laat maar, hij is het niet waard. Sommige trollen weten anderen perfect te bespelen alsof het marionetten zijn. Pas als je dat door hebt, en bereid bent onder ogen te zien hoe de verhoudingen liggen, kun je jezelf los knippen. Eerder niet.

Enerzijds is het inderdaad aan de moderatie om bepaalde mensen zo snel als mogelijk - voor de zoveelste keer - van het forum te verwijderen. Maar 'zo snel als mogelijk' heeft nu eenmaal tijd nodig. De moderatie moet een eigen afgewogen oordeel vormen, los van de conclusies van de stamgasten. Zo niet, dan loop je het risico dat ook de moderatie gevoelsmatig een marionet wordt van bepaalde mensen hier. Dat moet je niet willen denk ik.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Feedback op het Forum - deel 3

Ongelezen bericht door moederslink »

Zo is het maar net Erthanax , het is buitengewoon schadelijk, ziek en kwalijk.
Uiteraard is het beter om niet te reageren , maar gewoon door te gaan en je sowieso niet te laten wegtreiteren . Hou je rug recht!

Gesloten