Feedback op het Forum - deel 3

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
angel1978
Berichten: 11076
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Feedback op het Forum - deel 3

Ongelezen bericht door angel1978 »

Moneyman schreef:
11 aug 2020 16:48
Arizonakid schreef:
11 aug 2020 16:41
Ze moeten helemaal niks verklaren, het is een forum, je bent te gast, en gedraag je je niet, de groeten.
Da's te makkelijk. Als het beheer iemand de toegang weigert, zal dat op basis van argumenten moeten gebeuren. Men is daar gewoon juridisich op aanspreekbaar.

En we weten uit treurige ervaring dat de trollen gek genoeg zijn om zich van juridische middelen te bedienen.

Voor degenen die het écht interessant vinden (en voor de mods wellicht ook goed om te weten): er is al eens een arrest over gewezen, waarbij een -ten onrechte- verbannen forumlid weer toegang kreeg tot het forum, op straffe van een dwangsom van € 500,00 per dag (!)
Maar het hoeft niet eens zo spannend. Begin eens als moderatie om zelf consequent en eerlijk te modereren en steek een klein beetje tijd in het volgen van de actieve topics en de sfeer, dan kun je dingen al veel beter inschatten en daar ook op acteren.
Als er een waarschuwing gegeven wordt ( zoals laatst weer: nu ontopic en anders volgt er een ban), wees dan ook consequent en volg het op.. deze mods grijpen dan uiteindelijk niet in als er toch weer op de persoon wordt gereageerd en laten het dan ook nog eens 2 dagen doormodderen.. Wees dan ook gewoon consequent..

En tijd ( gebrek ) is dan een slap smoesje dat gebruikt wordt.. in andere topics is er wel tijd om eens via pm te laten weten dat een reactie 'niet zo lief' was, maar gewoon je belangrijkste topic in de gaten houden ho maar.

Nee dan maar een beetje popiejopie taal uitslaan en anderen wijzen op hun gedrag, maar op dit moment is het vooral de moderatie die flinke steken laat vallen en de grootste oorzaak is van dit alles.

kuklos
Berichten: 9860
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Feedback op het Forum - deel 3

Ongelezen bericht door kuklos »

nicolesw1981 schreef:
11 aug 2020 14:18
Beste Radar,

Als feedback op het forum ben ik erg benieuwd of het mogelijk is om personen geen ban op gebruikersnaam te geven maar op bijvoorbeeld ip adres zodat trollen/ruzie zoekers niet steeds onder een andere naam weer actief worden.

Er zijn vast mensen die dit weten te omzeilen maar wellicht helpt het iets?
Het idee is goed en ook zwaarder dan een ban op een gebruikersnaam, maar mensen kunnen vanaf een ander IP adres (bijvoorbeeld werk) inloggen, of een andere provider nemen (levert ook een ander ip adres op) of een VPN verbinding (kan je heel veel IP adressen nemen). Dus het is te omzeilen, en erg makkelijk.

angel1978
Berichten: 11076
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Feedback op het Forum - deel 3

Ongelezen bericht door angel1978 »

Eigenlijk is het heel simpel:

Zeg wat je doet
- welke updates
- wanneer offline
- waarom iets wel of niet

En doe wat je zegt

- geen loze kreten en dreigementen

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Feedback op het Forum - deel 3

Ongelezen bericht door moederslink »

Moneyman schreef:
11 aug 2020 16:48
(...)
Voor degenen die het écht interessant vinden (en voor de mods wellicht ook goed om te weten): er is al eens een arrest over gewezen, waarbij een - ten onrechte-verbannen forumlid weer toegang kreeg tot het forum, op straffe van een dwangsom van € 500,00 per dag (!)
De trol (len) die hier zijn ontmaskerd en nog ontmaskerd zullen worden zullen nooit ten onrechte verbannen kunnen worden.
Er zijn aangiftes en er is allerlei ander bewijsmateriaal waar de moderatie van in kennis is gesteld en dat ook zeker effect heeft gehad . Zodra er weer zo één opduikt , kan m.i. die trol per direct verwijderd worden, op grond van het aanwezige bewijsmateriaal en daarmee gehoor gevend aan de oplettende forummers. Toch? Ook al is de nieuwe post vanaf wéér een ander IP adres ?

Moneyman
Berichten: 30316
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Feedback op het Forum - deel 3

Ongelezen bericht door Moneyman »

Zodra je voldoende aannemelijk kunt maken dat die verbannen troll en het nieuwe lid één en dezelfde zijn: inderdaad.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Feedback op het Forum - deel 3

Ongelezen bericht door moederslink »

Ok. Dank je wel. Dat voldoende aannemelijk maken zal dus het punt niet zijn .

Lady1234
Berichten: 27276
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Feedback op het Forum - deel 3

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Normaal gesproken schrijven maar weinig mensen in Nederland Africa met een c.

Punt genoeg.

Moneyman
Berichten: 30316
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Feedback op het Forum - deel 3

Ongelezen bericht door Moneyman »

Goed punt Lady :wink:

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Feedback op het Forum - deel 3

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Afrika of Africa, hangt van je woordenboek af of de eerste of laatste rood werd....
Ook schreven oudere voorheen geen Mens maar Mensch en Zoo was dat vroeger....

En als er meerdere uit een land kwamen, dan maken ze vaak dezelfde fouten...
Zo herken is redelijk Nederlands sprekende uit Polen, Rusland Oekraïne of Belarus aan kleine details...

Maar kan dan niet bepalen of het dezelfde of een ander uit dat land is...
Een woord is nooit voldoende, je moet lange zinnen en foute opbouw erin hebben.

ZeerPrivé
Berichten: 5646
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Feedback op het Forum - deel 3

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Lady1234 schreef:
11 aug 2020 22:14
Normaal gesproken schrijven maar weinig mensen in Nederland Africa met een c.

Punt genoeg.

Vanaf nu doen ze dat dus niet meer...

witte angora
Berichten: 30995
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Feedback op het Forum - deel 3

Ongelezen bericht door witte angora »

'Ohhh...'

Nog zoiets.

Of: net aangemeld, en al van de hoed en de rand weten van bepaalde kwesties (waar hij zelf bij is betrokken).

ClaimConcept
Berichten: 1976
Lid geworden op: 22 mei 2012 10:45

Re: Feedback op het Forum - deel 3

Ongelezen bericht door ClaimConcept »

Komkommertijd schreef:
11 aug 2020 22:26
Afrika of Africa, hangt van je woordenboek af of de eerste of laatste rood werd....
Lady1234 schreef:
11 aug 2020 22:14
Normaal gesproken schrijven maar weinig mensen in Nederland Africa met een c.
#Komkommertijd is Belg, vaak letterlijk onnavolgbaar maar ondanks een eerdere ban als #Stofzuiger tegelijk zeer overheersend aanwezig op dit forum. Voor velen chat- en trol gedrag, voor de moderatie kennelijk niet.

Feedback/vraag: wanneer krijgt iemand bij de moderatie het stempel Trol? Huisregels en gebruiksvoorwaarden

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Feedback op het Forum - deel 3

Ongelezen bericht door scontra »

Heb nog eens de eerste bijdrage (Radar) van dit topic gelezen en dan lijkt het mij dat dit geen discussie topic is, maar wel een topic waarin een ieder zijn/haar bevinding(en) op dit forum kenbaar kan maken aan de redactie, zonder hierover onderling in een gedachten wisseling te geraken.
Is dit het werkelijke doel van dit topic of zit ik er volledig naast ?

Moneyman
Berichten: 30316
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Feedback op het Forum - deel 3

Ongelezen bericht door Moneyman »

scontra schreef:
12 aug 2020 15:25
Heb nog eens de eerste bijdrage (Radar) van dit topic gelezen en dan lijkt het mij dat dit geen discussie topic is, maar wel een topic waarin een ieder zijn/haar bevinding(en) op dit forum kenbaar kan maken aan de redactie, zonder hierover onderling in een gedachten wisseling te geraken. Is dit het werkelijke doel van dit topic of zit ik er volledig naast ?
Daarom schreef ik, inmiddels al weer heel wat pagina's geleden :D , het volgende. Hopelijk reageert de moderatie daarop.
Moneyman schreef:
10 aug 2020 15:24
Radar schreef:
10 aug 2020 15:19
Ik zet dit topic nu weer open, maar houd de berichten alsjeblieft over algemene dingen over functionaliteit of beleid van de moderatie.
In dat kader: in de loop van het bestaan van dit topic zijn er heel wat punten door diverse forumleden genoemd, waarbij door Radar meermaals is aangegeven "we gaan overleggen en komen erop terug". Af en toe worden er forumupgrades doorgevoerd, maar het is mij nooit duidelijk wat er dan wel en niet veranderd/ aangepast wordt.

Om dit topic wat concreter te maken én bij het doel ervan te blijven daarom twee vragen/ suggesties:

1) is er een lijst/ backlog beschikbaar waaruit blijkt welke genoemde wensen of oplossingen voor bugs nog op de planning staan, beoordeeld moeten worden op haalbaarheid of welke wensen niet uitgevoerd zullen worden (om welke reden dan ook)? Als die lijst er is (en dat kan haast niet anders), dan zou het nuttig zijn die te publiceren, zodat de forumgebruikers weten wat de status van diverse onderwerpen is én de lijst tegelijk aan kunnen vullen met nieuwe wensen/ bugs.
2) als er een upgrade wordt gedaan, is het handig om te publiceren wat er veranderd, opgelost of verbeterd is.

Just my 2 cents, voor dit moment.

Joke12345
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 mei 2011 15:48

Re: Feedback op het Forum - deel 3

Ongelezen bericht door Joke12345 »

Er wordt zie ik vaker gesproken over de functie van de moderatie in relatie tot de zogenoemde persoonlijke benadering. Die laatste heb ik ook ervaren. Als nieuwkomer op het forum werd ik verrast door overdadige reacties van sommige deelnemers op mijn verhaal. Enkele schoten als het ware iedere zin van mij afzonderlijk af. Ik werd ook onder druk gezet door iemand om op al zijn stellingen te reageren. Echter toen ik dat ten langen leste toch maar deed kwam een ander met het verwijt dat ik ‘geen wraak moest nemen’. Een heel aparte interpretatie.

Toen ik bij een lotgenoot een reactie plaatste werd ik door een van de ‘schriftgeleerden’ achtervolgd met de mededeling dat ik ‘geen oud topic moest heropenen om mijn gelijk te halen’. Alweer zo’n onbegrijpelijke uitleg. Ik dacht dat ik op een consumentenforum zat waar mensen elkaar helpen en lotgenoten ervaringen kunnen uitwisselen. Dan verwacht je toch een andere benadering.

Ten slotte zag ik dat bepaalde lieden heel vaak zo negatief bezig waren, ook bij anderen dus. Toen ik daar iets over zei was het verhaal dat ik ‘niet op de man moest spelen’. Dus een paar mensen spelen continu op de man, en als ik daar een opmerking over maak wijzen de vingers naar mij.

Een en ander kwam toch wat onvriendelijk en intimiderend over. Nu ben ik zelf wel het een en ander gewend door mijn werk, dus ik ben niet zwaar onder de indruk. Maar ik kan me voorstellen dat veel andere mensen zich laten afschrikken door dit soort benadering. Elders maakte iemand de opmerking dat nieuwe leden vaak iets posten en zich daarna niet meer laten zien. Dat zou wellicht in een aantal gevallen verklaard kunnen worden door de kennelijke sfeer die zij ervaren op het forum.

Het valt me ook op dat er echt duizenden leden zijn maar heel vaak hetzelfde groepje van pakweg 10 man (op duidelijk geroutineerde wijze) reageert. Dan vraag ik me af: zijn zij min of meer in dienst van de Tros? Of is het vrijwilligerswerk? Het is natuurlijk hartstikke lief van mensen dat ze zoveel tijd in een forum steken. Maar het kan ook de indruk wekken dat je als nieuweling in een soort hechte vriendenkring binnenvalt in plaats van dat je open met lotgenoten en ervaringsdeskundigen kunt praten. Mogelijk zal een aantal mensen daarom intuïtief beslissen om niet meer terug te komen. Als over het algemeen vriendelijker gereageerd wordt zal een en ander uiteraard wel minder zwaar doorwegen. Het gaat om het totaalbeeld, mensen moeten zich welkom voelen.

Nou lees ik ook dat er weleens trollen actief zijn. Misschien dat sommige onaardige reacties van zulke onruststokers afkomen. Dan zouden de vaste gasten de nieuweling wellicht kunnen steunen en zelf het goede voorbeeld geven. Dat zou veel helpen.

Verder zou het prettig zijn om makkelijker met een moderator te kunnen praten. Ik heb een keer iets gevraagd maar kreeg geen antwoord. Misschien hebben mensen het ook druk. Dat begrijp ik. Maar het zou toch fijn zijn om gemakkelijk ergens terecht te kunnen. Dan kunnen wellicht ook de trollen beter aangepakt worden.

Hopelijk hebben jullie iets aan deze feedback. Trosradar heeft een mooi forum dat een heel nuttige functie kan vervullen. Iedereen bedankt voor alle moeite die gedaan wordt, en veel succes verder!

angel1978
Berichten: 11076
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Feedback op het Forum - deel 3

Ongelezen bericht door angel1978 »

angel1978 schreef:
11 aug 2020 19:07
Eigenlijk is het heel simpel:

Zeg wat je doet
- welke updates
- wanneer offline
- waarom iets wel of niet

En doe wat je zegt

- geen loze kreten en dreigementen
Ik geef nog maar een keer feedback hoewel ik al lang niet meer de illusie heb dat ze er ook maar iets mee doen.

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Feedback op het Forum - deel 3

Ongelezen bericht door omega19 »

@Joke12345

Een duidelijke en scherpe analyse van het reilen en zeilen van dit forum
Bedankt

Radar
Site Admin
Berichten: 5512
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Feedback op het Forum - deel 3

Ongelezen bericht door Radar »

Een ban op ip-adres is uiteraard een mogelijkheid die in onze gereedschapskist zit en we ook zeker regelmatig gebruiken. Helaas is zo'n ban ook op verschillende manieren te omzeilen. Komen we erachter dat iemand dat doet, dan volgt uiteraard een volgende ban.

Een BSN gaan we niet vragen van mensen, dat is te persoonlijke informatie voor een forum. En als we geld gaan vragen voor de toegang, hoe weinig het ook is, gaat dat voor veel mensen een te hoge drempel zijn om zich aan te melden. Vergeet niet: voor het overgrote deel van de bezoekers is dit forum geen vaste stek, maar een plek waar mensen alleen voor hun specifieke probleem komen.

Verder moeten jullie je ook realiseren dat modereren een balansact is. Veel vaste gebruikers dragen in het ene topic veel ontzettend nuttige informatie bij, maar zitten in een ander topic in te bekvechten. Of aan de ene kant wel nuttige tips geeft, maar dat op een weinig tactvolle manier doet, waardoor nieuwe gebruikers weggejaagd worden.

Dan spreken we liever iemand aan op zijn gedrag dan dat we meteen naar de banhamer grijpen, met de hoop dat het gebekvecht stopt, maar de gebruiker in kwestie wel doorgaat met nuttige bijdragen leveren.

En ja, wat de één een trol vindt, is soms iemand die het oprecht goed bedoelt. Daarom trappen we iemand die bij sommige gebruikers niet zo in de smaak valt, niet zomaar van het forum. Blijft iemand een stoorzender, dan rekenen we daar uiteraard mee af.

We begrijpen dat jullie vinden dat de balans momenteel wat te mild is. Prima, dan gaan we het een tijdje wat strenger proberen. ^FG

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Feedback op het Forum - deel 3

Ongelezen bericht door moederslink »

Kleine toevoeging :
een trol is natuurlijk per definitie niet iemand die het oprecht goed bedoelt . :evil:
Dat is wel duidelijk gebleken, toch?
Die komt om te rellen en mensen over de rooie hopen te krijgen.

alfatrion
Berichten: 21938
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Feedback op het Forum - deel 3

Ongelezen bericht door alfatrion »

Radar schreef:
12 aug 2020 19:03
We begrijpen dat jullie vinden dat de balans momenteel wat te mild is. Prima, dan gaan we het een tijdje wat strenger proberen. ^FG
Ik raad aan om het proportioneel te houden.
- Wanneer er echt op de man gespeeld wordt dan zou ik opteren om direct een officiële waarschuwing te geven. Gaat het door dan is die persoon direct twee weken niet meer welkom en daarna is alles vergeven. Ook de waarschuwing vergeet je twee weken later.
- Als er offtopic wordt gegaan en niemand heeft er last van, dan zou ik dat laten gaan. Discussies verwaten naar verloop van tijd en dan gaan ze ergens anders over. Ik zou zo'n discussie niet afkappen, omdat m.i. dan niemand er last van heeft.
- Als er offtopic wordt gegaan en iemand heeft er last van, dan zou ik een opmerking plaatsen. Discussies verwaten soms ook heel vroeg al en dan is dat storend omdat de centrale niet voldoende is besproken. Als de opmerking geeft effect geeft dan zou ik voor een officiële waarschuwing gaan gevolgd door een ban.
- Komt iemand nu regelmatig in jullie radar, dan zou opschalen. Geen twee weken maar een maand. En als dat niet werkt twee of drie maanden.
- Als leden zelf proberen om de discussie in goede banen te leiden met een losse opmerking (en daarbij valt men niet over elkaar heen), dan is optreden m.i. niet gewenst.
- Ik zou een officiële waarschuwing alleen geven als je bereid ben om daarna door te pakken. Van niet-officiële opmerkingen kun je er zoveel geven als je nuttig vind.

Gesloten