Nieuwe baan alleen te veel overwerk in de komende tijd

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
BL2
Berichten: 4874
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Nieuwe baan alleen te veel overwerk in de komende tijd

Ongelezen bericht door BL2 »

Maar zijn het nou 20 overuren per week, dat lijkt mij wat erg, erg veel, of 20 overuren per maand, dat is nou niet iets om wakker van te liggen in veel werkomstandigheden ?
Wat staat er in je contract over werken in het weekend, neem aan dat daar een royale vergoeding in geld / tijd tegenover staat ?

breaker_0
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 feb 2023 18:30

Re: Nieuwe baan alleen te veel overwerk in de komende tijd

Ongelezen bericht door breaker_0 »

BL2 schreef:
30 sep 2023 22:09
Maar zijn het nou 20 overuren per week, dat lijkt mij wat erg, erg veel, of 20 overuren per maand, dat is nou niet iets om wakker van te liggen in veel werkomstandigheden ?
Wat staat er in je contract over werken in het weekend, neem aan dat daar een royale vergoeding in geld / tijd tegenover staat ?
Ze hebben het over 50 tot 60 uur uur in de week en dit voor de komende 4 weken. En daarbij komt dat begin volgend weer zo periode komt.

In mij contract staat alleen dat de werkgever mag vragen om over te werken hun wijzen verder naar de afspraken in de CAO.

Er is gewoon te veel werk afgesproken.

Ron5300
Berichten: 307
Lid geworden op: 20 jul 2023 16:15

Re: Nieuwe baan alleen te veel overwerk in de komende tijd

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Ik lees dat u nog in uw proeftijd zit en die proeftijd maakt dat zowel u en de werkgever het arbeidscontract binnen die proeftijd kunnen beëindigen.
U hoeft enkel bij uw werkgever aan te geven dat u enkel de overeengekomen uren met wat overwerk maar niet zoveel als nu het geval is en dan even afwachten wat de werkgever als antwoord gaat geven.
Grote kans dat werkgever gaat zeggen dat het arbeidscontract binnen de proeftijd wordt beëindigd en u voor de verdere toekomst veel succes wordt gewenst.
M.i. behoud u dan wel het recht op een WW uitkering omdat de werkgever de proeftijd beëindigd en niet u.

witte angora
Berichten: 30999
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Nieuwe baan alleen te veel overwerk in de komende tijd

Ongelezen bericht door witte angora »

breaker_0 schreef:
30 sep 2023 23:42
BL2 schreef:
30 sep 2023 22:09
Maar zijn het nou 20 overuren per week, dat lijkt mij wat erg, erg veel, of 20 overuren per maand, dat is nou niet iets om wakker van te liggen in veel werkomstandigheden ?
Wat staat er in je contract over werken in het weekend, neem aan dat daar een royale vergoeding in geld / tijd tegenover staat ?
Ze hebben het over 50 tot 60 uur uur in de week
50 tot 60 uur per week overuren? Ga lekker fietsen.

Arizonakid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Nieuwe baan alleen te veel overwerk in de komende tijd

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Wegwezen daar, genoeg werk te vinden in de techniek, geen enkele reden om ergens te blijven waar ze dat soort onzin op proberen te leggen.

Erthanax
Berichten: 9761
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Nieuwe baan alleen te veel overwerk in de komende tijd

Ongelezen bericht door Erthanax »

Het zal niet gaan om 50 tot 60 uur overwerk per week, maar om werk per week; dat komt neer op 12 tot 22 uur overwerk. Veel te veel. Wat Arizonakid zegt: wegwezen daar.

jonis
Berichten: 2772
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Nieuwe baan alleen te veel overwerk in de komende tijd

Ongelezen bericht door jonis »

witte angora schreef:
01 okt 2023 09:52

50 tot 60 uur per week overuren? Ga lekker fietsen.
50-60 uur werken zal er bedoeld worden. (of 50-60 overuren per maand)
60 overuren + 40 reguliere werktijd zou ruim 14 uur per dag zijn zonder het weekend vrij.

Seinhuis
Berichten: 2387
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Nieuwe baan alleen te veel overwerk in de komende tijd

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Het beste advies is om contact op te nemen met uw rechtsbijstandverzekering of met een aangesloten vakbond. Hun kunnen aan de hand van CAO u het beste advies geven.
Maar misschien nog belangrijker, ga zelf in gesprek met uw werkgever.
breaker_0 schreef:
30 sep 2023 17:28

Heb besloten dat dit niet de juiste werkgever is voor mij. En dat ik verder ga zoeken. Alleen heb ik nog wel een maand proeftijd. Maar als ik meld dat ik weg wilt krijg ik geen WW uitkering als ik niet wat anders heb gevonden.

Hebben jullie tips voor deze situatie?
Binnen uw proeftijd kunnen beide partijen per onmiddellijk ingang afscheid van elkaar nemen.
Binnen uw sector zijn veel openstaande vacatures, zodat u hopelijk snel een baan kunt krijgen.
Na de proeftijd hebt u een opzegtermijn van 1 maand.

U kunt solliciteren en nadat u bent aangenomen bij een nieuwe werkgever uw ontslag indienen. U werkt dan uw opzegtermijn uit bij uw huidige werkgever en daarna gaat u bij uw nieuwe werkgever beginnen.
Ik weet van mij zelf dat ik deze periode niet goed gaat door brengen.
In de CAO staat dat werkgever rekening moet houden met uw persoonlijke omstandigheden. Ga in gesprek. Geef aan dat u voor uw kinderen moet verzorgen, dat u mantelzorger bent of welke reden dan ook.
Werkgever is niet gebaat bij dat u overspannen ziek meldt.
(Indien u in uw proeftijd zit dan hebt u het risico dat u ontslagen wordt).
Heb bij aantal werkgever gewerkt bij overwerk was standaard een maaltijd of etensgeld waar je daarvoor eten kon kopen voor de avond.

En hier wordt er niks geregeld wat ik er jammer vindt. Ik weet niet of de werkgever hiervoor verplicht is.
Nee, tenzij dit in de CAO is afgesproken.

Wel is werkgever verplicht om een goeie pauze locaties te regelen zodat u de mogelijkheid hebt om een maaltijd te nuttigen. Bij de meeste werkgevers is een magnetron aanwezig (uitzondering bijvoorbeeld in de transport, daar is meestal een maaltijd vergoeding).
Ze hebben het over 50 tot 60 uur uur in de week en dit voor de komende 4 weken


Lees in de CAO en op www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/werkti ... werktijden wat de maximale uren zijn. Daarnaast, de overuren moet u ook kunnen opnemen.

Ron5300
Berichten: 307
Lid geworden op: 20 jul 2023 16:15

Re: Nieuwe baan alleen te veel overwerk in de komende tijd

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Ts zit nog in de proeftijd en dus niet in een vast dienstverband en pas als die proeftijd naar wederzijds tevredenheid wordt afgerond komt Ts in dienst van de werkgever pas na de proeftijd treed het geldende cao in werking.
Ts geeft nu al aan zich niet voor overwerken in te willen zetten en dan kan de werkgever binnen de proeftijd besluiten Ts niet in dienst te nemen zo simpel is de proeftijd want die is bedoelt om elkaar te leren kennen en als Ts de werkzaamheden tegen staan of niet aan de verwachting van de werkgever voldoet is het einde oefening voor beide partijen.
De vraag blijft wel en daar gaat het om behoud de werknemer die de proeftijd om wat voor een reden dan ook niet af kan maken automatisch het recht op een ww uitkering verliest.

BL2
Berichten: 4874
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Nieuwe baan alleen te veel overwerk in de komende tijd

Ongelezen bericht door BL2 »

Dat kan de uitkerende instantie het beste aangeven.

Lady1234
Berichten: 27279
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Nieuwe baan alleen te veel overwerk in de komende tijd

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De CAO is uiteraard ook tijdens de proeftijd van toepassing.

breaker_0
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 feb 2023 18:30

Re: Nieuwe baan alleen te veel overwerk in de komende tijd

Ongelezen bericht door breaker_0 »

Ron5300 schreef:
01 okt 2023 09:25
Ik lees dat u nog in uw proeftijd zit en die proeftijd maakt dat zowel u en de werkgever het arbeidscontract binnen die proeftijd kunnen beëindigen.
U hoeft enkel bij uw werkgever aan te geven dat u enkel de overeengekomen uren met wat overwerk maar niet zoveel als nu het geval is en dan even afwachten wat de werkgever als antwoord gaat geven.
Grote kans dat werkgever gaat zeggen dat het arbeidscontract binnen de proeftijd wordt beëindigd en u voor de verdere toekomst veel succes wordt gewenst.
M.i. behoud u dan wel het recht op een WW uitkering omdat de werkgever de proeftijd beëindigd en niet u.
Ik denk dat dit nu al beetje aan de orde is. Omdat ik weigerde om de overwerk lijst in te vullen waar je kon aangeven wanneer je beschikbaar was voor overwerk.

Wil wel een gesprek met de leidinggevende en zeggen dat ik echt tegenop ziet de overwerk de komende week en de komende periodes die er ook aan komen. Ik denk dat ze snel met de conclusie komen om de proeftijd te beëindigen.
Mij vrije tijd is meer waard dan voor zo werkgever waar je veel moet overwerken en waar alles ze niet eerlijk over de overwerk en de periodes die er aan komen.

witte angora
Berichten: 30999
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Nieuwe baan alleen te veel overwerk in de komende tijd

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar als er een inventarisatie wordt gemaakt wanneer je zou kunnen, betekent het dan dat je ook op al die momenten daadwerkelijk moet weken? Of is het enkel om de planning te kunnen maken en blijft het overwerk evengoed beperkt tot het maximum?

Lady1234
Berichten: 27279
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Nieuwe baan alleen te veel overwerk in de komende tijd

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar zou u niet beter eerst dat reglement kunnen opvragen? En wat is er niet eerlijk?

Onkruid71
Berichten: 2776
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Nieuwe baan alleen te veel overwerk in de komende tijd

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Er zijn zat werkgevers die in dat soort tijden alleen gebruik maken van hun personeel die ze in dat soort tijden van drukte hebben. Het zal waarschijnlijk niet de enigste keer zijn, en misschien vaker voorkomen. Kan ook gewoon zijn dat het jaarlijks voorkomt.
Mijn vraag zou zijn, wil je dat zelf? Ikzelf vond overuren altijd onzin. Want zoveel levert het niet op. Maar niet iedereen denkt hetzelfde erover.

jonis
Berichten: 2772
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Nieuwe baan alleen te veel overwerk in de komende tijd

Ongelezen bericht door jonis »

breaker_0 schreef:
01 okt 2023 14:23
Ron5300 schreef:
01 okt 2023 09:25
Ik lees dat u nog in uw proeftijd zit en die proeftijd maakt dat zowel u en de werkgever het arbeidscontract binnen die proeftijd kunnen beëindigen.
U hoeft enkel bij uw werkgever aan te geven dat u enkel de overeengekomen uren met wat overwerk maar niet zoveel als nu het geval is en dan even afwachten wat de werkgever als antwoord gaat geven.
Grote kans dat werkgever gaat zeggen dat het arbeidscontract binnen de proeftijd wordt beëindigd en u voor de verdere toekomst veel succes wordt gewenst.
M.i. behoud u dan wel het recht op een WW uitkering omdat de werkgever de proeftijd beëindigd en niet u.
Ik denk dat dit nu al beetje aan de orde is. Omdat ik weigerde om de overwerk lijst in te vullen waar je kon aangeven wanneer je beschikbaar was voor overwerk.

Wil wel een gesprek met de leidinggevende en zeggen dat ik echt tegenop ziet de overwerk de komende week en de komende periodes die er ook aan komen. Ik denk dat ze snel met de conclusie komen om de proeftijd te beëindigen.
Mij vrije tijd is meer waard dan voor zo werkgever waar je veel moet overwerken en waar alles ze niet eerlijk over de overwerk en de periodes die er aan komen.
Bij mijn werkgever kan vanalles.
Overwerk of afwijkend tov rooster wordt altijd gevraagd.
Nee is ook een antwoord.
Flexibel zijn ook; levert ook wel eens meer op.
Overwerken doe ik niet/nauwelijks, wel vaker minderwerken.
Maar ik kan bijv wel deze week een dagje extra en volgende week dan bijv dagje minder, welke dagen maakt me dan niet zoveel uit, schik ik me naar planning.
Anders gewoon vragen wat wel/ niet kan en je grenzen aangeven.

Erthanax
Berichten: 9761
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Nieuwe baan alleen te veel overwerk in de komende tijd

Ongelezen bericht door Erthanax »

breaker_0 schreef:
30 sep 2023 18:42
Metaalbewerkings bedrijf val het bedrijf onder.

En daar komt bij bij overwerk wordt eten niet voor gezorgd moet je ook zelf voor zorgen
Als u bij overwerk zelf voor een maaltijd moet zorgen, heeft u mogelijk recht op een vergoeding van "verblijfskosten" volgens de CAO Kleinmetaal:
CAO Kleinmetaal schreef:Artikel 47. Vergoeding van verblijfkosten
1. (...)
2. De werkgever betaalt ook verblijfkosten als de werknemer plotseling overwerk moet doen en
daardoor ’s avonds twee uur of langer na de normale tijd van zijn werk vertrekt. Zorgt de
werkgever voor een maaltijd voor de werknemer? Dan hoeft hij geen verblijfkosten te betalen.
Let op, er staat "plotseling". In uw geval wordt het overwerk (10 tot 20 uur per week, als ik het goed begrijp) van tevoren aangekondigd; dan is het op zich niet meer "plotseling" te noemen. Maar als er bv 1¾ uur overwerk per dag (of 9 uur per week) wordt aangekondigd/ingepland om binnen de 2 uur per dag (of 10 uur per week) te blijven, dan is het wel volgens mij wel "plotseling" als het 2 uur of meer wordt. De vakbond kan u meer vertellen over hoe dit artikel uitgelegd en toegepast moet worden. Word lid!

Terzijde: Als er inderdaad sprake is van een mogelijke werkweek van 50-60 uur (12-22 uur overwerk bovenop de reguliere 38 uur) is dat niet toegestaan binnen de CAO en het is buitensporig veel. Maar ook als er sprake is van 50-60 uur overwerk per maand komt het aantal uren overwerk per week nog te hoog uit (ca. 11,5-14 uur per week bij 22 werkdagen per maand).

Kokka1
Berichten: 414
Lid geworden op: 23 jul 2011 23:32

Re: Nieuwe baan alleen te veel overwerk in de komende tijd

Ongelezen bericht door Kokka1 »

Ik denk dat het voor beide partijen beter is als je zsm mogelijk op zoek gaat naar een andere werkgever.\
Je ben overduidelijk bij een bedrijf terecht gekomen waar ze regelmatig periodes hebben dat er veel werk is en extra uren nodig zijn om aan de wens van de klant te kunnen voldoen, als jij dit niet wil of kan ben je duidelijk niet degene die ze daar nodig hebben.

breaker_0
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 feb 2023 18:30

Re: Nieuwe baan alleen te veel overwerk in de komende tijd

Ongelezen bericht door breaker_0 »

Helaas moest ik mij vandaag ziek melden.

Er werkt eens niet eens beterschap gezegd alleen wanneer ik weer aanwezig ben.

Nog meer reden om deze baan op te zeggen.

Lady1234
Berichten: 27279
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Nieuwe baan alleen te veel overwerk in de komende tijd

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U wilde toch al helemaal niet werken, komt dus goed uit.

Gesloten