Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
Lady1234
Berichten: 27232
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Inderdaad, heb melk soms wel een week in de koelkast staan. Niets mis mee.

Erthanax
Berichten: 9742
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

Nijogeth schreef:
28 dec 2023 16:02
Lady1234 schreef:
28 dec 2023 15:05
En ze gewoon soppen in je koffie is ook lekker.
Helaas vind ik koffie dan weer niet lekker. Kijken mensen altijd raar van op en dan vragen ze wat ik dan de hele dag drink en hoe ik wakker wordt. Dat is gewoon water uit de kraan, prima te drinken, en als ik mijn ogen open doe ben ik altijd klaarwakker.
Soppen in water kan ook. Je bent ook meteen wakker. Getverdegetver! Even dopen in thee of warme choco lijkt me beter. Of Ketel 1, natuurlijk.

Lady1234
Berichten: 27232
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wij waren jaren geleden eens bij een Frans stel op visite en wij kregen bij een glas wijn een speciale lekkernij gepresenteerd. Dat waren lange vingers. Vond dat wel heel grappig.

Nijogeth
Berichten: 10093
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Zo doe ik het ook. De enige voedselvergiftiging die ik ooit heb opgelopen, dat was bij een bbq, waar men steak had die aan boven en onderkant was ingesneden.

juliomariner
Berichten: 4886
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door juliomariner »

Een keer erg ziek geweest van mosselen in het zuur. Daar zat blijkbasr een erg kwade mossel in. Wordt weer misselijk als ik er aan denk.

Bezorgdeburger
Berichten: 650
Lid geworden op: 09 aug 2022 08:30

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

Ik bedoel maar. Niet alleen haar verdienste natuurlijk maar ze kan met opgeheven hoofd het Ministerie van Financien verlaten.
Jammer dat ze weggaat. Ze had mooi tegenwicht kunnen bieden aan die rechtse kliek die het nu voor het zeggen krijgt.

https://www.ad.nl/politiek/kaag-laat-ov ... abdc01d64/

scharrelschipper
Berichten: 1843
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Bezorgdeburger schreef:
28 dec 2023 19:32
Ik bedoel maar. Niet alleen haar verdienste natuurlijk maar ze kan met opgeheven hoofd het Ministerie van Financien verlaten.
Jammer dat ze weggaat. Ze had mooi tegenwicht kunnen bieden aan die rechtse kliek die het nu voor het zeggen krijgt.

https://www.ad.nl/politiek/kaag-laat-ov ... abdc01d64/
Ehh?
Begrijp ik nu goed dat je mevr.Kaag als links betiteld?
Maar, oke,links of rechts is tegenwoordig heeel moeilijk uit elkaar te houden.
Toch wat verbaasd hoor :?

Bezorgdeburger
Berichten: 650
Lid geworden op: 09 aug 2022 08:30

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

scharrelschipper schreef:
28 dec 2023 20:11
Bezorgdeburger schreef:
28 dec 2023 19:32
Ik bedoel maar. Niet alleen haar verdienste natuurlijk maar ze kan met opgeheven hoofd het Ministerie van Financien verlaten.
Jammer dat ze weggaat. Ze had mooi tegenwicht kunnen bieden aan die rechtse kliek die het nu voor het zeggen krijgt.

https://www.ad.nl/politiek/kaag-laat-ov ... abdc01d64/
Ehh?
Begrijp ik nu goed dat je mevr.Kaag als links betiteld?
Maar, oke,links of rechts is tegenwoordig heeel moeilijk uit elkaar te houden.
Toch wat verbaasd hoor :?
Voor mij is zij links om verschillende redenen. Maar je hebt gelijk verschil tussen rechts en links in de politiek is nogal vervaagd.

Nijogeth
Berichten: 10093
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Bezorgdeburger schreef:
28 dec 2023 19:32
Ze had mooi tegenwicht kunnen bieden aan die rechtse kliek die het nu voor het zeggen krijgt.
Je klinkt nu als een stampend kind dat zijn zin niet heeft gekregen omdat de grote meerderheid in Nederland rechts heeft gestemd, terwijl hij zelf links gestemd heeft.

Laat ik nu voorop stellen dat ik altijd heel erg rechts ben. Maar dat de huidige coalitie zoals die er zou moeten komen mij heel weinig doet. Het is vele malen beter dan opgescheept zitten met linkse partijen, maar in mijn ogen zitten we nog steeds met teveel partijen, waar toch nog teveel verschillen tussen zitten.

Bezorgdeburger
Berichten: 650
Lid geworden op: 09 aug 2022 08:30

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

@nijogeth dat jij mij een stampend kind noemt dat mag hoor.
En ja ik baalde flink te zien welke partijen hadden gewonnen.
En ja ik heb er een hard hoofd in wat die rechtse kliek ons gaat brengen.

En eerlijk gezegd hoop ik dat ze tot een coalitie zullen komen. Dan moeten ze het ook maar waarmaken.

Maar ik denk dat de problemen van woningnood en klimaat en de zorg (personeelsgebrek) met name niet snel zullen worden opgelost.

Maar we gaan het zien.

kuklos
Berichten: 9829
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door kuklos »

Bezorgdeburger schreef:
28 dec 2023 19:32
Ik bedoel maar. Niet alleen haar verdienste natuurlijk maar ze kan met opgeheven hoofd het Ministerie van Financien verlaten.
Jammer dat ze weggaat. Ze had mooi tegenwicht kunnen bieden aan die rechtse kliek die het nu voor het zeggen krijgt.

https://www.ad.nl/politiek/kaag-laat-ov ... abdc01d64/
Kaag heeft een puinhoop achtergelaten:
https://twitter.com/ArnoWellens/status/ ... 3268169969

Ze kon niks en kan niks op het gebied van financiën.

Jablan
Berichten: 6185
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

Rondje asielzoekers-vluchtelingen
Nijogeth schreef:
20 dec 2023 22:47
En nog belangrijker en vrijwel onmogelijk. Hoe zorg je ervoor dat ze minder overlast geven dan nu en dat ze onze normen en waarden accepteren en niet die van hun geloof.
Overlast beperken kan door direct te beginnen met een goede taalcursus. Dan zijn mensen bezig, hebben een doel en pakken sneller op hoe het in Nederland werkt.
Je tweede punt: normen en waarden accepteren. Dat gaat het snelste als je de taal begrijpt en zit verder in de inburgeringscursus. Ik zou het loskoppelen van welk geloof dan ook, want wie te veel geloof in het hoofd heeft, heeft geen plek meer voor andere dingen.
Bijkomend voordeel: als je vluchtelingen vanaf dag 1 iets te doen geeft, dan wordt deze procedure niet meer misbruikt om gratis te overwinteren of door kleine criminelen uit Marokko-Algerije-Tunesië, die sowieso niet via deze route een verblijfsrecht binnen Europa krijgen.
kuklos schreef:
20 dec 2023 23:37
Minstens 50.000 erbij elk jaar, een groot deel geeneens asielzoeker, bijna allemaal jonge mannen; waarbij de gezinshereniging niet wordt meegeteld is wel degelijk een probleem.
CBS geeft de cijfers in een tabel vanaf eind 2017 met een uitsplitsing naar herkomstland. Genoeg jaren met veel lagere aantallen en vooral uit landen, waar een oorlog wordt uitgevochten.
Je punt met de jonge mannen laat zien, dat je niet begrijpt hoe een oorlog werkt. Wie niet mee wil vechten, loopt gevaar en dat zijn ... hoe is het mogelijk ... vooral jonge mannen.
J. Deltoer schreef:
21 dec 2023 08:20
Als je moet vluchten, het eerste wat je meeneemt zijn je kostbare dierbaren. (Voor dagkoers: zie de film the sound of music waar Baron Von Trapp vluchtend voor de nazis zijn grote familie over de bergen naar Zwitserland leidt).
Deze jonge mannen vluchten niet voor onderdrukking en komen hier de zaak frustreren. En als je dat benoemt wordt je weggezet als extreemrechts.
Waar deze populistische mening zijn oorsprong vindt.
Bij regimes als in Syrië, Iran, Rusland, Afghanistan lopen mannen een veel groter gevaar. Het is niet altijd verstandig om direct als familie te vertrekken (vanwege verdere verwanten), maar gespreid te gaan, zodat het vertrek niet leidt tot vervolging of moord op de achterblijvers. Verder is het voor vrouwen veel lastiger om te reizen dan voor mannen in een aantal van deze landen.
kuklos schreef:
21 dec 2023 10:32
Als het niet veilig is ga je niet zelf weg om vervolgens vrouw en kinderen achter te laten.
Dat is niet altijd een keuze. Soms moet de man acuut, binnen 5 minuten, weg en volgen vrouw en kinderen zo spoedig mogelijk.


Waar jullie (terecht) over vallen, zijn de mensensmokkelaars. En dat is alleen vanuit de EU aan te pakken, met nog veel meer samenwerking tussen de landen dan op dit moment mogelijk. De ontwerp-richtlijnen zijn er, maar invoering duurt (helaas) meerdere jaren. Pas dan wordt het beter.

kuklos
Berichten: 9829
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door kuklos »

Jablan schreef:
28 dec 2023 21:21
Je punt met de jonge mannen laat zien, dat je niet begrijpt hoe een oorlog werkt. Wie niet mee wil vechten, loopt gevaar en dat zijn ... hoe is het mogelijk ... vooral jonge mannen.
Ik begrijp heel goed hoe oorlog werkt, en vooral hoe mannelijkheid werkt.
Een echte vent vlucht niet naar veiligheid om zijn vrouw en kinderen in gevaar achter te laten.

Jablan schreef:
28 dec 2023 21:21
kuklos schreef:
21 dec 2023 10:32
Als het niet veilig is ga je niet zelf weg om vervolgens vrouw en kinderen achter te laten.
Dat is niet altijd een keuze. Soms moet de man acuut, binnen 5 minuten, weg en volgen vrouw en kinderen zo spoedig mogelijk.
onzin.
Dat is wel altijd een keuze. Maar dan ook echt altijd.

In wereldoorlog 2 werden alle jongemannen die vluchtten naar Engeland getraind en teruggestuurd om samen naast de Engelsen te vechten.

Er kan heel veel, als de wil er maar is, maar dankzij types als jij blijft het probleem bestaan.

Jablan
Berichten: 6185
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

kuklos schreef:
28 dec 2023 21:34
Er kan heel veel, als de wil er maar is, maar dankzij types als jij blijft het probleem bestaan.
Tegenvraag: ben jij ooit van je leven in oorlogshandelingen verzeild geraakt? Dat echt de kogels over je hoofd vliegen, om je heen van alles instort, vrienden opeens vijanden zijn?

Nijogeth
Berichten: 10093
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik denk juist dat die problemen met een linkse aanpak juist niet aangepakt worden.

Bij klimaat wil men stappen nemen die gewoonweg niet mogelijk zijn (elektriciteitsnet is er nog niet klaar voor) en die niet realistisch zijn t.o.v. de economische gevolgen. Wij gaan dadelijk als 1 van de weinige landen in de wereld iets proberen te doen, dat gaat ons heel veel geld kosten. Die kosten moeten ergens vandaan komen en dus gaat alles duurder worden. Maar alleen in dit land, dus onze concurrentiepositie ten opzichte van andere landen gaat er hard op achteruit. Bedrijven zullen vertrekken of klanten kwijt raken. De export zal verminderen, maar de import zal omhoog moeten. Maar daar hebben we het geld dan niet meer voor, want het grote geld is dan vertrokken. En dan blijkt achteraf dat de rest niet mee ging en we onszelf voor niets een financiële crisis induwen. In mijn ogen focus je op het vergroten van de gelden in dit land en neem je als extra juist mee dat er meer geld is dat geïnvesteerd kan worden in het klimaat. Dat gaat dan wel op een lager tempo, maar zorgt ervoor dat we de welvaart en economische positie niet verliezen. Daarbij ben ik wel van mening dat kernenergie een belangrijke stap die we wel moeten nemen. En dan wel de moderne generatie kernreactors, zoals die in Finland dit jaar is geopend en in Frankrijk komend jaar opent.

Het probleem van de woningnood is volgens mij niet zo makkelijk op te lossen. Laat ik vooropstellen dat ik snap dat je dat niet oplost door immigranten buiten te houden. Dat is maar een kleine hap. Het probleem lijkt me veel breder te zitten dan misschien gedacht wordt. In mijn ogen moeten we veel meer terug naar de bejaardenhuizen van vroeger. Waar de ouderen wel een eigen woning hebben, maar waar ze ook samen kunnen eten of samen in een algemene ruimte dingen kunnen doen. Mijn oma woont nu in zo'n complex en die geniet er van. Heeft een kaartclubje, er wordt nog eens wat georganiseerd door iemand en de zorg wordt gewoon van buitenaf geregeld. Die moesten vroeger 50 aparte woningen af en van hot naar her rijden, maar die gaan nu met 2 man dat hele gebouw door in veel minder tijd. De uitstroom van ouderen naar die woningen, zorgt daarnaast weer voor doorstroom voor anderen. Dat werkt echter alleen als we massaal daar weer achter gaan staan. Dat zou ook een probleem in de zorgcapaciteit kunnen oplossen.

Aangezien immigratie een heet hangijzer is, wil ik daar ook graag even mijn licht over laten schijnen. In mijn ogen is het probleem deels de aantallen, maar dan voornamelijk omdat geen enkele gemeente ze wil opvangen. Daar is een goede reden voor en dat zijn namelijk de problemen die ze opleveren. De meeste van die mensen die via Ter Apel binnenkomen, die zijn gewoonweg anders. Ze hebben andere normen en waarden, een andere taal. En dat strookt toch veel met de cultuur hier. Je merkt in de kleine dorpjes echter dat deze mensen problemen geven als ze met teveel samen worden opgevangen. Ook hier veroorzaakt een klein groepje (waarvan een groot deel uit Eritrea komt) regelmatig problemen. Eigenlijk moeten ze overal met maximaal 3 of 4 worden geplaatst en dan met allemaal een andere nationaliteit en het liefste allemaal een ander geloof.

Idealiter worden ze in mijn ogen nog steeds opgevangen in regio's waar ze qua normen en waarden en taal ook passen. Maar ik heb het idee dat er nog steeds veel te veel hier komen om vooral alles te krijgen. Het meest typische voorbeeld daarvan is de klacht dat de toiletten en douches in Ter Apel smerig zijn, doordat er zoveel mensen zijn. Ze hoeven niet te werken, ze zijn met heel veel, maar even zelf poetsen dat is er niet bij. Wat mij betreft gaan we ze direct aan het werk zetten zodra ze hier binnenkomen. Langs wegen met zo'n prikkertje, openbare toiletten schoonmaken, dat soort dingen waarbij ze geen bedrijven oneerlijke concurrentie bieden.

Nijogeth
Berichten: 10093
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Jablan schreef:
28 dec 2023 21:37
kuklos schreef:
28 dec 2023 21:34
Er kan heel veel, als de wil er maar is, maar dankzij types als jij blijft het probleem bestaan.
Tegenvraag: ben jij ooit van je leven in oorlogshandelingen verzeild geraakt? Dat echt de kogels over je hoofd vliegen, om je heen van alles instort, vrienden opeens vijanden zijn?
Nee, maar het klinkt als het ideale moment om te vertrekken en vrouwen en kinderen het op te laten lossen.

Jablan
Berichten: 6185
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

De leukere dingen aan het einde van het jaar.

Zoon is toegelaten tot de vervolgopleiding, ook al is hij nog niet klaar met de taal en de basiskennis bijspijkeren, wel ver genoeg voor deze stap.

Meer een glimlach waard: vandaag is de eerste verkoopdag voor vuurwerk. Bij een winkel keek iemand erg bedenkelijk bij de eerste knallen. 'Ze beginnen vroeg'. Reactie van een mevrouw naast mij: 'Kerstvakantie moet verboden worden'
:roll: :mrgreen:

Verder is het gelukt om alle kerstpakketten en relatiegeschenken zo snel mogelijk te dumpen. Niet in de berm, wel bij een aantal mensen, waarvan ik weet, dat ze financieel krap zitten. Zij blij, al weten ze niet wie het voor de deur heeft neergezet en wij blij, want geen rotzooi in huis. Voedselbank/Tafel was een optie geweest, maar dan moeten die wel open zijn om spullen af te geven.

Voor iedereen alvast een goede start in het nieuwe jaar!

witte angora
Berichten: 30949
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Nijogeth schreef:
28 dec 2023 21:43
n mijn ogen moeten we veel meer terug naar de bejaardenhuizen van vroeger. Waar de ouderen wel een eigen woning hebben, maar waar ze ook samen kunnen eten of samen in een algemene ruimte dingen kunnen doen. Mijn oma woont nu in zo'n complex en die geniet er van. Heeft een kaartclubje, er wordt nog eens wat georganiseerd door iemand en de zorg wordt gewoon van buitenaf geregeld. Die moesten vroeger 50 aparte woningen af en van hot naar her rijden, maar die gaan nu met 2 man dat hele gebouw door in veel minder tijd. De uitstroom van ouderen naar die woningen, zorgt daarnaast weer voor doorstroom voor anderen.
Klopt. Dat is dus exact wat ik zou willen, juist omdat ik geen familie heb, dus geen mantelzorgers. Een plekje in de buurt van een verzorgingstehuis waar ik zo lang mogelijk zelfstandig kan wonen, maar wel met alle hulp die eventueel nodig is. En als het echt niet meer gaat, in één keer doorschuiven naar dat verzorgingstehuis, met medeneming van de spullen waarvan een x-aantal mensen weet dat ik er aan gehecht ben, en die zeker mee moeten.

Maar wat ook zou moeten gebeuren: voormalige seniorenwoningen weer gewoon aan senioren toewijzen. Het was indertijd echt compleet van de zotte om die aan jongeren en gezinnen toe te wijzen. Resultaat: senioren kunnen niet naar seniorenwoningen omdat die er niet of nauwelijks meer zijn, en jongeren/gezinnen die in die voormalige seniorenwoningen zitten kunnen niet naar een gezinswoning omdat daar ouderen in zitten die geen kant op kunnen. Geen idee wie dit zotteklapidee ooit bedacht heeft. Zal vast wel iemand zijn geweest die ervoor gestudeerd heeft. Dan ben ik nog steeds blij dat ik niet gestudeerd heb; ik heb mijn gezonde verstand nog. Voor wat het nog waard is dan.

Lady1234
Berichten: 27232
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Inderdaad, die verzorgingstehuizen moeten terugkomen. En niet omdat er dan woningen vrij komen voor anderen, dat is slechts een bijkomend voordeel. Maar het vergemakkelijkt hulp en zorg die nodig is en voorkomt eenzaamheid.

Nijogeth
Berichten: 10093
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Jablan schreef:
28 dec 2023 21:55
Meer een glimlach waard: vandaag is de eerste verkoopdag voor vuurwerk. Bij een winkel keek iemand erg bedenkelijk bij de eerste knallen. 'Ze beginnen vroeg'. Reactie van een mevrouw naast mij: 'Kerstvakantie moet verboden worden'
:roll: :mrgreen:
Jammer dat een tijd geleden (2014) de traditie om overdag op 31 december de jeugd met vuurwerk door de wijk heen te zien lopen de nek om is gedraaid. Ik herinner me uit mijn eigen tijd toen ik een jaar of 12 was nog hele middagen plezier. Op een veldje met Romeinse kaarsen op elkaar schieten of voetballen met wondertollen. We hebben wat afgelachen.

Later ging ik regelmatig even met de hond wandelen. De huidige hond van mijn ouders is nu 11, die was nog jong toen het op 31 december nog vanaf 10 uur mocht. Dat beest vindt vuurwerk nog steeds prachtig en gaat er rustig naar zitten kijken. De hond daarvoor die wilde het liefst zo dichtbij mogelijk komen, die moest je echt tegenhouden.

Afgelopen zaterdag had mijn vader wat categorie 1 vuurwerk meegenomen voor de kinderen van mijn nichtje. Die kinderen helemaal enthousiast, de hond die er rustig langs zit te kijken op een metertje van de fonteinen. Dat was toch een leuk tafereel om te zien.

Plaats reactie