LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] RyanAir

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
Emoción
Berichten: 35
Lid geworden op: 12 jul 2004 09:13

Re: RyanAir

Ongelezen bericht door Emoción »

ze eisen geld van de persoon die het ticket op komt halen, die zijn naam verkeerd heeft geschreven. U heeft uw standpunt in de hoogte van het bedrag, en ik de mijne, die zijn duidelijk nu. Kunt u dan nu zeggen wie er in het geval van de persoon die deze discussie heeft geopend in zijn recht staat volgens u?

sezofala

Re: RyanAir

Ongelezen bericht door sezofala »

Vraag: zijn de kosten te hoog?

Ja, ik denk dat de kosten te hoog en dus onredelijk zijn.

Vraag: kun je d'r wat aan doen?

Ja, de relevante regels gelden ook deels in Belgie omdat ze zijn afgeleid van Europees recht. In hoeverre, dat weet ik niet. Veel berust op rechterlijke uitspraken, dat kan in Belgie dus net iets anders liggen.

Nee, want praktisch ondoenlijk voor een individu. Hij heeft al betaald en voor elke advocaat trekt Ryanair zelf ook een blik open. Vergt bovendien ook zeer veel tijd. Reden waarom deze situaties zo lang onveranderd doorsudderen.

Oplossing: consumentenorganisaties moeten krachten bundelen en regels aanvechten (dat staat de wet toe) en aandringen in Brussel op nieuw recht.

Emoción
Berichten: 35
Lid geworden op: 12 jul 2004 09:13

Re: RyanAir

Ongelezen bericht door Emoción »

U heeft duidelijk gemaakt wat u een ideale situatie zou vinden, maar u draait om de vraag heen wie er in dit specifieke geval in zijn recht staat, ongeacht de hoogte van het bedrag.

sezofala

Re: RyanAir

Ongelezen bericht door sezofala »

De passagier dus!!

Het gaat wel, ik zou zeggen JUIST, om de hoogte van het bedrag. Dat er kosten voor staan, staat vast en wordt door niemand ontkend. Het gaat juist om de vraag welke kosten een redelijke schadevegoeding zijn voor het extra werk voor Ryanair.

Echter: gelijke hebben is nog niet gelijk krijgen.

Emoción
Berichten: 35
Lid geworden op: 12 jul 2004 09:13

Re: RyanAir

Ongelezen bericht door Emoción »

Ik kan me niet voorstellen dat iemand die pretendeert zo veel wetskennis te hebben als u kan zeggen dat de passagier in zijn gelijk staat nadat u de letterlijke algemene voorwaarden van Ryanair hebt gelezen. U haalt daarnaast ook twee dingen door elkaar: 1. de juridische vraag of Ryanair dit bedrag mag opleggen aan bovenstaande passagier en 2: of volgens u PERSOONLIJK het bedrag te hoog is.

Van mij mag het nog hoger, moet je je voorstellen dat je straks een rij met 10 passagiers voor je hebt die hun naam willen veranderen. Ryanair heeft een omdraai tijd van 30 minuten, dat wil zeggen dat 30 minuten na de landing het vliegtuig weer klaar moet zijn om op te steigen. Hoe gaan ze dat voor elkaar krijgen als straks iedereen zijn naam opgeeft zoals hij/zij het wil omdat je er toch maar een kleine boete voor krijgt??

sezofala

Re: RyanAir

Ongelezen bericht door sezofala »

Waarde emocion,

wederom grijpt u terug op de algemene voorwaarden van Ryanair, terwijl ik die nu juist, afgezet tegen de wet, ter discussie stel. U kunt deze dus ook niet als referentiekader gebruiken in deze discussie.

Dat 65 euro te hoog is, is geen subjectieve, persoonlijke vaststelling. Deze conclusie bereik ik als ik die kosten afzet tegen de reserveringskosten, de kosten bij Easyjet en mijn voorstelling van de handeling: tikketik in de comp. en klaar.

Operationele moeilijkheden worden Ryanair ook niet opgelegd. Of de passagier op tijd is met zijn verzoek tot naamswijziging is voor RISICO VAN DE PASSAGIER. Anderen dienen voor te gaan. Maar wederom: hoe lang kan zoiets duren? En checkt men doorgaans niet 2 uur van tevoren in?

Emoción
Berichten: 35
Lid geworden op: 12 jul 2004 09:13

Re: RyanAir

Ongelezen bericht door Emoción »

De discussie draait daar wel om. Als de passagier zijn ongenoegen had willen laten blijken, dat had hij niet met die voorwaarden accoord moeten gaan. Als je een contract aangaat heb je je toch aan die regels te houden? Waaruit blijkt dat Ryanair zich niet aan de wet houdt? Hoe kan het dan, dat de grootste low-cost carrier van de wereld, die jaarlijks miljoenen passagiers vervoerd daar nog nooit op teruggefloten is?

Ik ben heb zelf veel ervaring in management toerisme aangezien ik daar nu 4 jaar voor gestudeerd heb, inclusief stages, op mijn scriptie na ben ik klaar met de opleiding. De vergelijking die u maakt gaat niet op, dat is niet een proces wat je zo even op de computer uitvoerd. Dat zijn zeer ingewikkelde kostencalculaties. Daarnaast weet u niet waar easyjet zijn inkomsten weer vandaan haalt. Misschien niet via een naamwijziging, maar via een andere handeling.

Ik weet niet welk reserveringssysteem Ryanair gebruikt, maar ik ben gecertificeerd voor Amadeus (onder andere Iberia), en het gaat niet zo maar met een druk op de knop.

Daarnaast blijf ik vinden dat het aan het bedrijf is om het bedrag te bepalen, wie het daar niet mee eens is maakt geen gebruik van de dienst. Ik ben verplicht mijn internet met automatische incasso te betalen. Wil ik dat niet, dan kies ik voor een andere maatschappij, klaar!

Ryanair legt de operationele beperkingen zichzelf op, om zo de lage tarieven te kunnen bieden. Ik zou niet willen dat die verloren gaan door mensen die niet in staat zijn hun naam goed te spellen.

Gast

Re: RyanAir

Ongelezen bericht door Gast »

Je bent anders niet verplicht bij welke provider dan ook, automatisch te betalen.

Emoción
Berichten: 35
Lid geworden op: 12 jul 2004 09:13

Re: RyanAir

Ongelezen bericht door Emoción »

Ik ben aangesloten bij Casema. Voor TV kan je met extra kosten nog wel met acceptgiro betalen, maar voor internet gaat dit met automatische incasso. Pas bij blokkades op de rekening en dat soort gevallen gaan ze over op acceptgiro.

Gast

Re: RyanAir

Ongelezen bericht door Gast »

Even off topic.

Dat zou kunnen! Maar het is niet verplicht. Wij zitten hier met tv en internet op UPC en ik betaal het internet met acceptgiro, tegen inderdaad €0,50 extra aan kosten. Maar dat heeft een reden, die op de topic van UPC al uitvoerig is besproken.

Dus weer on topic maar!

sezofala

Re: RyanAir

Ongelezen bericht door sezofala »

Beste Emocion,

zoals ik al zei: de situatie suddert voort omdat het voor een individu moeilijk is om zo'n bedrijf aan te pakken. Voor elke advocaat trekt Ryanair ook zelf een blik open. Het feit dat de voorwaarde bestaat kan echter nooit op zich zelf vaststellen dat de voorwaarde gerechtvaardigd is.

Ik vind het ook jammer dat u teruggrijpt op een redenering van:

oh oh oh, dat doe je niet zo. Het is zo moeilijk......

Het feit dat Ryanair wijzigingen tot drie uur voor vertrek toestaat (tegen de te hoge betaling) ontkracht uw argument geheel voor zover u beweert dat het technisch moeilijk is.

Betaling per acceptgiro gaat overigens over een wijze van handelen, het raakt niet aan de essentie van de overeenkomst, te weten X uur internet/X vlucht voor X-geld.

Emoción
Berichten: 35
Lid geworden op: 12 jul 2004 09:13

Re: RyanAir

Ongelezen bericht door Emoción »

Beste Sezofala,

Natuurlijk gaat het om een manier van handelen, ook bij Ryan air. Natuurlijk is het technisch gezien mogelijk een reservering tot het moment van instappen te veranderen, maar terwijl de meneer die deze topic opende het belangrijk vindt dat hij zijn naam zo maar kan wijzigen, vindt passagier B het belangrijk dat hij bij Ryan air 25 kilo ruimbagage mag mee nemen in plaats van 15 kg. Maar Ryan air staat dat niet toe. Dan houdt het toch op? We worden toch niet gewongen om met Ryan air te vliegen? En als je het al consument het er niet mee eens bent hoef je toch niet meteen met een advocaat aan te komen, of hier gaan klagen op het forum? Als we allemaal afspreken geen zaken te doen met bedrijven waarvan we het niet eens zijn met de algemene voorwaarden of de manier van handelen, dan voelen die bedrijven dat vanzelf wel.
Ik vlieg zelf regelmatig met Iberia, er zijn wel 100 dingen die voor mijn situatie niet handig zijn, maar dan ga ik toch niet zitten denken hoe moeilijk het wel niet is voor mij als consument om zoiets te veranderen? Als het voor mij geen prettig gevoel op levert vlieg ik de volgende keer met Spanair, of ga ik per trein. Daarnaast heeft de topicstarter ook geen 65 euro betaald, hij heeft nieuwe tickets gekocht, volgens de regels van het bedrijf. Als de topic starter het hier niet mee eens was dan had hij een half uurtje naar Brussel hoeven te reizen, waar hij keuze heeft uit tientallen andere airlines, of andere vervoersvormen. Ik denk dat we ons als consument wel moeten beseffen dat het niet mogelijk is om alles maar te willen veranderen wat ons niet aanstaat. En als daar echt aanleiding toe is dan moeten we ook met zijn allen het product links laten liggen. De topicstarter wil wel het voordeel van goedkoop vliegen, maar niet opdraaien voor de fouten die hij daarbij maakt, en dat kan niet.

Je vliegt toch met Ryan air, en heb je je toch ook aan hun regels te houden? Als ik bij u thuis op bezoek zou komen moet ik me toch ook aan uw regels houden. Of ik het met uw regels eens ben is een ander thema. Ben ik het er niet mee eens dan kies ik er voor niet bij u langs te komen. U haalt het onderwerp 'vind ik de kosten voor een naamswijziging acceptabel,' en staat Ryan air in zijn recht om de passagier een nieuw ticket te laten kopen omdat hij/zij verzuimd heeft aan de regels te voldoen die wij overeengekomen zijn, door elkaar.

erikje

Re: RyanAir

Ongelezen bericht door erikje »

Zeg Emoción, je mag dan wel iets in de reiswereld aan het studeren zijn, maar van luchtvaartmaatschappijen heb je weinig verstand. "de grootste LCC ter wereld" (ryan volgens jou). Ooit wel eens van Southwest gehoord, de uitvinder van het LowCost opereren? Vlootje van 415 737's tegenover 'maar' 74 van Ryan.

Gast

Re: RyanAir

Ongelezen bericht door Gast »

Je zou zulke zei kerds aan de balie krijgen, snap je nou waarom Ryan Air en andere luchtvaartmaatschappijen strenge regels hanteren waaraan niet te tornen valt? Dan is er geen gezeur aan de balie!!!!!!
En kan ik tenminste snel inchecken.
Als je te dom bent om goed je eigen naam (hoe moeilijk is je naam?!!!) te spellen boek dan niet op t internet!

Emoción
Berichten: 35
Lid geworden op: 12 jul 2004 09:13

Re: RyanAir

Ongelezen bericht door Emoción »

Goed Erikje, dan maken we er van Europa's grootste low cost carrier, bedankt voor je opletendheid. Heb je inhoudelijk ook nog iets aan de discussie bij te dragen?

erikje

Re: RyanAir

Ongelezen bericht door erikje »

Nee, want verder heb je gelijk.

sezofala

Re: RyanAir

Ongelezen bericht door sezofala »

Waarde Emocion,

we zullen er wel nooit uitkomen. Ik zal daarom voor de laatste keer in dit topic proberen uit te leggen (daarna spreken we elkaar wel weer in een ander topic):

- regel stellen mag, maar binnen de grenzen die de wet daar aan stelt

- de grens die de wet stelt bij algemene voorwaarden is de vraag of de voorwaarde 'onredelijk bezwarend' is.

- het antwoord op deze vraag hangt af van de redelijkheid en billijkheid

- meer specifiek: wat mag de reiziger redelijkerwijs verwachten?

- van belang zijn hierbij: de kenbaarheid en duidelijkheid van het beding, de wederzijdse belangen, de hoedanigheid van partijen en de mogelijkheid ergens anders te boeken.

Kortom: of u het nou goedkeurt of niet, de vaststelling van wat mag en wat niet mag is tot op zekere hoogte subjectief want afhankelijk van een open vraagstelling en norm.

De uiteindelijke winnaar van de discussie die de komende tijd in Europa gevoerd zal worden over dit soort bedingen is dan ook degene die beargumenteerd aangeeft waarom zijn standpunt juist is. Een simpele verwijzing naar regels zijn regels voldoet niet..........Klinkt een beetje als befehl ist befehl, maar die vlieger gaat ook niet op, niet waar?

dizzux

Re: RyanAir

Ongelezen bericht door dizzux »

Boek niet bij ryanair= oplichters
proberebn zich met smoesjes onder vluchten vandaan te trekken
failliet laten gaan!!!!
niet bij boeken = drama

hekky
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 nov 2005 14:04

Re: RyanAir

Ongelezen bericht door hekky »

Vertel eens: waarom zo verbitterd?

Zwaaike
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 mar 2006 10:35

Re: RyanAir

Ongelezen bericht door Zwaaike »

Ik heb een vlucht geboekt met Ryanair, om van Düsseldorf via Londen naar Torp (Noorwegen) te vliegen. Achteraf blijkt echter dat het niet om Düsseldorf ging, maar om vliegveld Niederrhein, dus bij de Nederlandse grens, een uur rijden van Düsseldorf vandaan. Dit is echter NERGENS op hun site zichtbaar!! Bij de 'Veelgestelde vragen' wordt als antwoord op de vraag 'Waar vind ik een routebeschrijving naar het vliegveld' verwezen naar het tabblad 'Bestemmingen' waar echter bij de selectie van Düsseldorf alleen maar informatie staat over de stad Düsseldorf, hotels, musea, weet ik veel. Nergens staat ook maar 1 indicatie dat het om een heel andere plaats gaat dan Düsseldorf.
Wij hebben hierdoor dus een vlucht gemist, en het omboeken kostte 130 euro per persoon (zowel Düsseldorf-Londen als Londen-Torp) en de overnachtingskosten op Londen. Dus laat je niet in de luren leggen door goedkope aanbieders met slechte communicatie, de volgende keer is het weer gewoon KLM! Oorspronkelijk dacht ik 70 euro goedkoper af te zijn door voor Ryanair te kiezen, maar met al die brandstofkosten en de rest van de ellende was ik zelfs nog duurder uit...
Dus WEES GEWAARSCHUWD en vraag bij iedereen die je kent om informatie voordat je naar een vliegveld rijdt!! 8)

Gesloten