LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] afschaffing Honden belasting

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
FrAgFo0d
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 aug 2005 16:32

Re: afschaffing Honden belasting

Ongelezen bericht door FrAgFo0d »

JUIST! en het is niet de hond die de belasting betaald maar de houder... De eigenaar en dat is een mens.

Dus wordt de mens die een hond bezit ongelijk behandeld aan de mens die een kat bezit!

Shimanoo
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 jan 2009 14:05

Re: afschaffing Honden belasting

Ongelezen bericht door Shimanoo »

Allereerst moet ik zeggen dat kattenbelasting niet zomaar kan worden geheft. Dit aangezien er niets als dat bestaat. er is wel een wet dat hondenbelastingen toelaat, een wet die in zijn oudste vorm uit medio 1850 stamt, de tijd waarin arme mensen een hond voor de wagen bonden en daarmee spullen vervoerden (een soort ouderwetse wegenbelasting).

bron: wikipedia



Overigens ben ik het er wel mee eens dat het eens tijd wordt dat er wat aan gedaan moet worden. Zoals al eerder is gezegd zijn katten meer en meer DE bron van iritatie voor veel mensen.. 's nachts maken ze elkaar op en lopen ze herrie te maken.. en poepen in je tuin.

Overigens heb ik er geen problemen mee om de hondenbelastinggewoon te betalen..

M.M.N.
Berichten: 49
Lid geworden op: 21 jun 2009 11:05

Re: afschaffing Honden belasting

Ongelezen bericht door M.M.N. »

Ik heb een hond en twee katten,voor m'n hond betaal ik gewoon HB,maar voor m'n katten zou ik het onredelijk vinden als dit wordt ingevoerd want mijn katten komen nooit buiten.

Soraya
Berichten: 501
Lid geworden op: 08 feb 2006 15:04

Re: afschaffing Honden belasting

Ongelezen bericht door Soraya »

Ook ik heb altijd de katten binnen afgezet terrein en ruim hun stront op en die van de buren.
Maar bij katten is het ook niet te controleren of er katten zijn. Denk aan mensen die ze los laten lopen, dat is niet te achterhalen van wie het dier is. En bij lange na zijn nog niet alle katten gechipt. Wel die van mij, maar verder.... en zolang dit helaas niet verplicht is, zal het onmogelijk zijn om te controleren van wie de kat is. En ik ga dus niet betalen voor de kat van een ander, omdat die bij mij in de tuin zit.

Daarbij wordt het geld van de hondenbelasting echt niet in alle gemeenten geheft, en in de gemeenten waar het wel gebeurd, wordt het echt niet altijd netjes gebruikt om voor de honden een plekje te regelen of schoonmaak.
Dus laat eerst de hondeneigenaren dit goed regelen, zodat eventueel als het dan toch moet in de toekomst, het met de katteneigenaren niet opnieuw het wiel moeten worden uitgevonden.

M.M.N.
Berichten: 49
Lid geworden op: 21 jun 2009 11:05

Re: afschaffing Honden belasting

Ongelezen bericht door M.M.N. »

De hondeneigenaren die HB betalen kunnen hier toch niets tegen doen Soraya?

A.Warnaar
Berichten: 253
Lid geworden op: 08 feb 2009 13:45

Re: afschaffing Honden belasting

Ongelezen bericht door A.Warnaar »

in onze gemeente wordt HB betaald en ik vind dat de gemeente het hoort te regelen dat er een plek is waar je honden lekker kunt uitlaten maar ook om de ........ op te ruimen. Dat kunnen de eigenaren niet regelen. Dat hoort de gemeente te doen.

Er staan overal bordjes verboden voor honden. Waar mogen we ze nog wel lekker laten rennen! Dan moet ik in de auto naar een park hier in de buurt daar mogen ze rennen. Terwijl er een parkje bij mij om de hoek is (mogen ze dus niet komen) Belachelijk.

Ik loop zelf altijd met een speciale hondenpoepschep maar waar kan ik het kwijt???????????

Precies nergens!

Soraya
Berichten: 501
Lid geworden op: 08 feb 2006 15:04

Re: afschaffing Honden belasting

Ongelezen bericht door Soraya »

Als niemand er iets van zegt, zal er ook niet iets veranderen.

ALs je hondenbelasting betaalt, lijkt mij dat je ook een veldje wil, en een plek om de ontlasting kwijt te kunnen, toch? Als dit niet gebeurd, dan kan je dit bij de gemeente aangeven.
Je hoeft niet alles klakkeloos te aan te nemen als er nog dingen verbeterd kunnen worden.

petty1950
Berichten: 312
Lid geworden op: 19 jun 2006 01:01

Re: afschaffing Honden belasting

Ongelezen bericht door petty1950 »

Soraya ik ben het zeer met je eens !!!
Helaas blijkt de gemeente Amsterdam, stadsdeel binnenstad, daar de logica niet van in te zien en gaat met draconische maatregelen de hondenpopulatie tegen.
Alleen al in mijn buurt zijn zelfs de weinige stukjes groen, soms zelfs ter grootte van 2 meter, afgezet met ,n hek.......waar ,n beetje hond natuurlijk zo overheen springt en ja....dan kan ik ,t niet opruimen he :roll:

LeoZ
Berichten: 322
Lid geworden op: 02 okt 2008 20:30

Re: afschaffing Honden belasting

Ongelezen bericht door LeoZ »

Argument dat mensen met katten geen belasting hoeven te betalen omdat de katten niet buiten komen :: is ook krom!

Mijn honden komen dan wel buiten, maar ik moet immers alles opruimen en blijft er dus niets achter... maar moet wel belasting voor de honden betalen (én veel!)... de gemeente zegt:: "die belasting is voor de algemene middelen"... Lekker antwoord.. :evil:

Elke dag zitten er bij mij in de tuin katten en laten de nodige rotzooi achter... maar wie is de eigenaar??.. wordt tijd voor gebakken spons... :roll:

petty1950
Berichten: 312
Lid geworden op: 19 jun 2006 01:01

Re: afschaffing Honden belasting

Ongelezen bericht door petty1950 »

Als je dat laatste zinnetje had weggelaten dan had je 100% gelijk en was je ,n vent geweest om in te geloven Leo maar die spons zet je meteen weer in het ''weer zo-een'' hoekje.
Niet het beestje (in dit geval de kat) aanpakken maar de mens erachter. Beetje eerlijk blijven svp.
Een echte dierenvriend hoef je dat niet eens te vertellen lijkt mij :idea:

Soraya
Berichten: 501
Lid geworden op: 08 feb 2006 15:04

Re: afschaffing Honden belasting

Ongelezen bericht door Soraya »

mijn katten doen het op de kattenbak, en de afval schep ik in de container, waar ik ook voor betaal. (dus indirect spek ik extra de gemeentekas)

Iedereen kan eigenlijk (even op de boeren na en zwerfdieren) hun dieren in hun achtertuin houden of flat op het balkon, en deze afzetten zodat de dieren wel naar buiten kunnen, maar zonder overlast. Alleen mensen willen (nog) niet, maar lopen wel te piepen als hun dier wordt overreden.

Maar ondanks dat er hier hondenbelasting wordt betaald, zie ik nog steeds speelvelden voor kinderen met hondenpoep.
Ik vraag me dan ook af in welke mate de hondeneigenaren gebruik maken van hun stem om hier iets aan te veranderen.

A.Warnaar
Berichten: 253
Lid geworden op: 08 feb 2009 13:45

Re: afschaffing Honden belasting

Ongelezen bericht door A.Warnaar »

ik vind het ook walgelijk dat hondenbezitters hun honden uberhaupt uitlaten op een speelveld voor kinderen. Ruim het dan in ieder geval op!
Maar katten poepen ook vrolijk in de zandbakken die bedoeld zijn voor kinderen om in te spelen..........vind ik ook zeer onsmakelijk.

M.M.N.
Berichten: 49
Lid geworden op: 21 jun 2009 11:05

Re: afschaffing Honden belasting

Ongelezen bericht door M.M.N. »

LeoZ
Geplaatst op 09 Jul 2009 20:56 door LeoZ

Argument dat mensen met katten geen belasting hoeven te betalen omdat de katten niet buiten komen :: is ook krom!


En waarom vindt je dit krom?
Ik vind het niet meer dan terecht dat als mijn katten niet buiten komen ,ik ook geen kattenbelasting hiervoor hoeft te betalen en daarbij betaal ik al indirect mee door de afvalstofheffing en reinigingsheffing.

Mijn honden komen dan wel buiten, maar ik moet immers alles opruimen en blijft er dus niets achter... maar moet wel belasting voor de honden betalen (én veel!)... de gemeente zegt:: "die belasting is voor de algemene middelen"... Lekker antwoord..

Zijn er bij jou dan geen uitlaatplaatsen in de buurt waar je het niet op hoeft te ruimen?
Het klopt dat de gemeente de HB gebruikt voor andere middelen als voor het doel waarvoor het bedoeld is.
Zo vind ik het vreemd dat je in de ene gemeente meer betaald dan in de andere of helemaal niets.
Dit is niet leuk als je ruim 110,- per jaar moet betalen en ja ik heb een hond dus ik betaal ook mee aan die onzin.

Elke dag zitten er bij mij in de tuin katten en laten de nodige rotzooi achter... maar wie is de eigenaar??.. wordt tijd voor gebakken spons...

Ik ben het met je eens dat het smerig is als er katten in je tuin hun behoefte doen,maar hier kan de kat niets aan doen,het is de eigenaar[es] dus gebakken spons vind ik hier niet op zijn plaats.
Probeer te achterhalen van wie de kat is en prop die hoop in hun brievenbus of smeer de deurknop of bel ermee in.

ron1
Berichten: 811
Lid geworden op: 18 jun 2008 19:16

Re: afschaffing Honden belasting

Ongelezen bericht door ron1 »

Concreet: Hondenbelasting met 100% omhoog of een beperking op geboorte van nieuwe honden ..............is ook een optie ...... :idea: :lol: :lol: Waarom hebben mensen eigenlijk een hond ? Zou die hond het leuk vinden bij u thuis eigenlijk ?
Laatst gewijzigd door ron1 op 18 jul 2009 14:55, 1 keer totaal gewijzigd.

M.M.N.
Berichten: 49
Lid geworden op: 21 jun 2009 11:05

Re: afschaffing Honden belasting

Ongelezen bericht door M.M.N. »

Beetje domme opmerking want niet iedereen heeft een tuin.

Als je zo'n hekel aan honden hebt,wat doe je dan op deze topic?

A.Warnaar
Berichten: 253
Lid geworden op: 08 feb 2009 13:45

Re: afschaffing Honden belasting

Ongelezen bericht door A.Warnaar »

Waarom hebben mensen eigenlijk een hond ? Zou die hond het leuk vinden bij u thuis eigenlijk ?
een beetje een rare vraag.

Ik heb honden omdat ze gezelligheid brengen. Ze houden onvoorwaardelijk van me en zijn nooit chagerijnig. Ze wachten altijd op me, ze begroeten me altijd vrolijk en zijn blij met elke aai.

Ik weet dat de honden het bij mij thuis leuk vinden :D en ik vind het leuk dat zij er zijn!

M.M.N.
Berichten: 49
Lid geworden op: 21 jun 2009 11:05

Re: afschaffing Honden belasting

Ongelezen bericht door M.M.N. »

@A Warnaar,

Bespaar je de moeite want ron1 heeft een hekel aan honden,dus wat je ook zegt,het heeft geen enkel nut.

ron1
Berichten: 811
Lid geworden op: 18 jun 2008 19:16

Re: afschaffing Honden belasting

Ongelezen bericht door ron1 »

Wat heeft dit dan voor toegevoegde waarde , dit bericht ?

Een hekel aan honden is een groot woord, maar ik zie helaas teveel asociale mensen om me heen in de buurt en stad die 8 van de 10 keer hun hond het allerbelangrijkste vinden wat er is, ze laten de beesten los in een stad met druk verkeer en worden boos als er dan wat gebeurt, ze laten ze echt overal hun behoefte doen....de mens is dus de boosdoener, niet de hond op zich.Jammer voor de goedwillenden, maar ik stel dan voor toch de hondenbelasting maar omhoog te gooien, alles gaat omhoog,( ik betaal indirect ook het salaris van de hondschijtinparkjecontroleur op straat,net als u) dus ook dit dan maar.

TdeHond
Berichten: 2845
Lid geworden op: 19 jan 2008 14:42

Re: afschaffing Honden belasting

Ongelezen bericht door TdeHond »

Geplaatst op 06 Jul 2009 13:18 door ron1
De inkomsten van het hondenvoer zou gebruikt moeten worden om meer mensen in gemeentedienst aan te nemen om al die schijtende beesten in speeltuinen en parken op te moeten ruimen ???

n en die krengen los laten lopen in de bebouwde kom
Deze opmerkingen doen toch vermoeden dat Ron 1 geen liefhebber van onze trouwe viervoeters is. ;)

Katja46
Berichten: 17
Lid geworden op: 09 apr 2006 09:09

Re: afschaffing Honden belasting

Ongelezen bericht door Katja46 »

Ron1.
Ik loop ook met een hond en ruim wel de rotzooi op, en hou me aan de regels die er zijn voor hondeneigenaren.
Ik heb gekozen voor een hond en dan weet ik dat ik me daar aan moet houden, makkelijk zat. Ik erger me ook blauw aan die lui die het wel laten liggen. Van mij mogen ze ook veel strenger optreden tegen diegene die de poep laat liggen. Laten ze die maar dubbele belasting laten betalen en de goedwillende de helft. Er komen hier in de stad steeds meer plekjes waar de honden wat kunnen doen, bakken idem dito. Het wordt vaker schoongemaakt. Maar het lijkt wel dat het erger wordt nu de bakken erstaan. Ik snap dat niet. Maar ik baal er ook van als ik al wordt toegeschreeuwd als mijn hond ergens wat doet, terwijl ik niet eens de kans krijg om het zakje te pakken. Maar dat heb je ook te danken aan die smeerkezen die de rotzooi wel laten liggen. Bij mij in de straat woont er 1, die laat het zelfs op de stoep liggen. Maar die krijgt het iedere keer netjes voor haar deur, want die weigerd ook de troep op te ruimen.

Gesloten