LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Laagfrequent geluid (bromtonen)

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Laagfrequent geluid (bromtonen)

Ongelezen bericht door gezondheid »

Momenteel is het erg actueel in Houten over geluidsoverlast door windturbine's. Zo hebben ze in Maastricht onderzoek gedaan naar laagfrequent geluid. Zij adviseerden dat je in een huis het slechtste plek dient te nemen waar de geluidsoverlast het grootst is. Echter deze adviezen zijn vervolgens weer aangepast. De fabrikanten van de windturbine's waren het hier niet mee eens omdat de verkoop hierop zou stagneren. En hoe milieu vriendelijk zijn ze? Zo ik begrepen heb gaan broed gebieden van vogels weg. En een huis kan als klankkast functioneren zo in het blad "Eigen Huis" stond vermeld. Echter de wetgeving meet geluiden alleen vanaf de gevel. Een politici van de VVD gesproken en die gaf aan dat de eigenaar van de windturbine er rijker van wordt. In Noord-Holland is er heel wat om te doen geweest. Sommige gemeentes hebben windturbine's geweerd, maar zodra er meer megawatt er op komt te staan dan gaat het weer over in provinciaal beleid. Gelukkig zijn ze in onze gemeente niet toegestaan door de lokale politieke partijen. Ik heb de geluiden van een windmolen laten horen op een MP3 speler.

Het heikele punt is verder nog dat er qua laagfrequent geluid niets geregeld is in de wet. Hiervoor zijn geen normeringen vastgesteld. Dit betekent dat een mens die juist wel de lagere tonen kan waarnemen pech heeft. We gaan helaas uit van de "gemiddelde" gehoor van de mens. Ik ben voorstander voor dat je moet uitgaan naar wat elke individuele mens kan waarnemen. Dit dient natuurlijk wel goed onderzocht worden. Door bijvoorbeeld lage geluiden te laten horen en of iemand dit waarneemt zonder dat hij/zij ziet of het toestel ingeschakeld staat. De Nederlandse Stichting Geluidshinder werkt met een verborgen agenda zo liet een ambtenaar mij weten. Zij laten de burger horen dat ze tegen windmolen's zijn maar stemmen vervolgens weer voor? In mijn optiek duurt eerlijkheid en transparantie het langst. Zo ik begrepen heb van Laagfrequent geluid is dat politici verkeerd worden voorgelicht en op basis daarvan keuzes nemen.

Niet erkende overlast:

http://www.leefmilieu.nl/sites/www3.lee ... erlast.pdf

Zijn er mensen die last hebben van deze laagfrequente brom geluiden? Ik doel dan niet op oorsuizingen/tinnitus maar objectief geluidsbronnen van bijvoorbeeld gas installaties van de NAM.

Hoewel niet iedereen laagfrequent geluid even goed hoort, is het wel, uiteraard met de juiste apparatuur, goed te meten. Bij de audioloog meten ze veelal standaard waardes tussen de 20 hertz en 20 kilohertz. Daarbuiten zou niet zo belangrijk zijn?

GGD: https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... RVK_-VXngw

Mysterieuze gezoem RTV Utrecht:
http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1097507 ... ezoem.html

Hoort u soms een bromtoon? (RTV Noord-Holland)
http://www.rtvnh.nl/programma/20/Noord- ... euws/14013

Provincie wil norm voor laagfrequent geluid
http://www.l1.nl/nieuws/218896-provinci ... ent-geluid

https://www.youtube.com/watch?v=P6JpupRwn5M Laagfrequent geluid, bron ontdekt RTV Rijmond

https://www.youtube.com/watch?v=6zCBp0fHLH4 mensen worden ziek van laagfrequent geluid, RTV Drenthe

Geluidsoverlast Nederland wil graag de bromtonen in kaart brengen en het onder de aandacht brengen, en pleit voor normeringen in de wet. U kunt ze contacteren op telefoon 06 49 13 77 77.
Laatst gewijzigd door gezondheid op 23 aug 2015 19:25, 5 keer totaal gewijzigd.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Laagfrequent geluid (bromtonen)

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Ik stel voor dat we windmolens afschaffen en dat iedereen vervolgens longziektes krijgt door de uitstoot van van kolencentrales.

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Laagfrequent geluid (bromtonen)

Ongelezen bericht door gezondheid »

@d GJvdZ,

Het is inderdaad soms kiezen tussen twee kwaden. Kernenergie zou volgens de VVD beter zijn? Eigenlijk zou ik er naar toe willen groeien om als de amish te gaan leven. Wij zijn hard bezig de aarde te vernietigen. Alles wat in de schepping is gelegen is niet schadelijk daar waar aardbevingen uitgezonderd of getroffen worden door de bliksem.

kuklos
Berichten: 9829
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Laagfrequent geluid (bromtonen)

Ongelezen bericht door kuklos »

gezondheid schreef:Kernenergie zou volgens de VVD beter zijn?
Volgens mij en eerlijke ingenieurs ook.
gezondheid schreef:Eigenlijk zou ik er naar toe willen groeien om als de amish te gaan leven.
Goed idee. Wie gaan we vertellen dat de bevolking moet krimpen en hoe gaan we dat bereiken?
gezondheid schreef:Alles wat in de schepping is gelegen is niet schadelijk daar waar aardbevingen uitgezonderd of getroffen worden door de bliksem.
Vulkaanuitbarstingen, lava die dorpen vernietigt, tsunami's, orkanen, tornado's enzovoorts.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Laagfrequent geluid (bromtonen)

Ongelezen bericht door dhc »

Ah, daar is ie weer!

Hebben we geen last van kattenverjagers, dan zijn het de windmolens wel!

Redactie, mag hier een heel dik slot op?

witte angora
Berichten: 30935
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Laagfrequent geluid (bromtonen)

Ongelezen bericht door witte angora »

gezondheid schreef:@d GJvdZ,

Het is inderdaad soms kiezen tussen twee kwaden. Kernenergie zou volgens de VVD beter zijn? Eigenlijk zou ik er naar toe willen groeien om als de amish te gaan leven. Wij zijn hard bezig de aarde te vernietigen. Alles wat in de schepping is gelegen is niet schadelijk daar waar aardbevingen uitgezonderd of getroffen worden door de bliksem.
Amish hebben geen computers. :wink: Dus als je daar nou eens mee begint, scheelt alweer een hele hoop stroom die niet meer opgewekt hoeft te worden. :D

Wat let je om naar Amerika te gaan, en je bij die groepering te vestigen? Wat anderen doen, dat is nog altijd een eigen keuze, ik hoop toch niet dat je probeert jouw keuze aan anderen op te leggen, wel?

Ik snap overigens niet waarom je je druk maakt om bromtonen in Houten, bij mijn weten woon je ergens in Friesland, of ben je verhuisd?

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Laagfrequent geluid (bromtonen)

Ongelezen bericht door dhc »

De topics van onze hypochonder worden steeds belachelijker, wonderlijk ook dat wij er nog steeds op blijven reageren...met de wetenschap dat alles wat hem niet welgezind is, wordt gemeld.

De knul zoekt bevestiging van zijn eigen kwaaltjes..en da's al een kwaal op zich.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Laagfrequent geluid (bromtonen)

Ongelezen bericht door sjohie »

Er vallen wereldwijd 200 doden per jaar door ongelukken, bijvoorbeeld laatst bij het onderhoud in NL met brand in de turbine, of door loslatende wieken van die ondingen, tegen 0 doden door kerncentrales/straling. Wat mij betreft zetten ze hier in de IJssel delta morgen een kerncentrale neer.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Laagfrequent geluid (bromtonen)

Ongelezen bericht door crazyme »

kuklos schreef:
gezondheid schreef:Eigenlijk zou ik er naar toe willen groeien om als de amish te gaan leven.
Goed idee. Wie gaan we vertellen dat de bevolking moet krimpen en hoe gaan we dat bereiken?
Volgens mij doen de Amish niet aan geboortebeperking dus van krimp zal geen sprake zijn.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Laagfrequent geluid (bromtonen)

Ongelezen bericht door Chocomelk »

crazyme schreef:
Volgens mij doen de Amish niet aan geboortebeperking dus van krimp zal geen sprake zijn.
Hele soap van joh op TLC over de Amish, die jongeren trekken er allemaal op uit naar de grote stad om te ontdekken wat daar allemaal is en de meeste gaan niet meer terug naar de Amish gemeenschap want worden toch genegeerd omdat ze in de grote stad zijn geweest.

Maar TS, had je weer niets te doen of zo om andere weer te gaan vervelen met je geluiden ?
dhc schreef:De topics van onze hypochonder worden steeds belachelijker, wonderlijk ook dat wij er nog steeds op blijven reageren...met de wetenschap dat alles wat hem niet welgezind is, wordt gemeld.

De knul zoekt bevestiging van zijn eigen kwaaltjes..en da's al een kwaal op zich.
Negatieve aandacht = ook aandacht

kuklos
Berichten: 9829
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Laagfrequent geluid (bromtonen)

Ongelezen bericht door kuklos »

crazyme schreef:
kuklos schreef:
gezondheid schreef:Eigenlijk zou ik er naar toe willen groeien om als de amish te gaan leven.
Goed idee. Wie gaan we vertellen dat de bevolking moet krimpen en hoe gaan we dat bereiken?
Volgens mij doen de Amish niet aan geboortebeperking dus van krimp zal geen sprake zijn.
De krimp zal gedwongen zijn. De wijze waarop de Amish leven is niet genoeg om 7 miljard monden te voeden, of als alleen NL zou overstappen zou er te weinig land zijn en te weinig voedsel geproduceerd worden.

En dan gaan we nog maar even voorbij aan alle slechte zaken in de Amish gemeenschap. Het is geen ideale samenleving, ongeacht wat TS probeert te beweren.

witte angora
Berichten: 30935
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Laagfrequent geluid (bromtonen)

Ongelezen bericht door witte angora »

kuklos schreef: En dan gaan we nog maar even voorbij aan alle slechte zaken in de Amish gemeenschap. Het is geen ideale samenleving, ongeacht wat TS probeert te beweren.
Als je kijkt naar 'het kleine huis op de prairie' is iedereen in die serie wel zóóó gelukkig. Of zijn dat geen Amish? Ze leven in ieder geval wel ongeveer zo: in de tijd van 150 jaar geleden.

Romantiseren is ook een gave, en sommigen beheersen die gave tot in de kleinste details. :roll:

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Laagfrequent geluid (bromtonen)

Ongelezen bericht door gezondheid »

Documentaire over laagfrequent geluid (bromtonen):

http://www.debrom.nl

Mucha

Re: Laagfrequent geluid (bromtonen)

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Laagfrequent geluid (bromtonen)

Ongelezen bericht door gezondheid »

Wat heeft dat hier mee te maken?

Ik kreeg nog een intressante link door op mijn e-mail over windmolens en laagfrequent geluid.

http://www.sciencedaily.com/releases/20 ... 123506.htm

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Laagfrequent geluid (bromtonen)

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Mucha schreef:Vraag maar eens aan een archeoloog of geschiedenisleraar hoe oud de gemiddelde mens werd in de middeleeuwen. Het antwoord zou je vies tegen vallen. Daar ging men dood aan oorlog, de pest, armoede, en zelfs aan een simpele infectie van een wondje.
Iets als dit: http://cdn.twentytwowords.com/wp-conten ... jpg?27a767

Mucha

Re: Laagfrequent geluid (bromtonen)

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Laagfrequent geluid (bromtonen)

Ongelezen bericht door gezondheid »

http://www.omropfryslan.nl/nieuws/rijk- ... windmolens

Men verondersteld dat onhoorbaar geluid geen gevolgen heeft voor de gezondheid. Maar of dat wel zo is? Zie bovestaande link.

Verder http://www.destentor.nl/regio/zutphen/h ... -1.4671303
Laatst gewijzigd door gezondheid op 17 aug 2015 12:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Mucha

Re: Laagfrequent geluid (bromtonen)

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Laagfrequent geluid (bromtonen)

Ongelezen bericht door gezondheid »

De VVD is tegen de windturbine's. Ik ben tegen windturbine's die te dicht bij de woningen zijn geplaatst.

Gesloten