LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Dikke 'boete" bij annulering Corendonvlucht

Afrit
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 jun 2020 13:55

Dikke 'boete" bij annulering Corendonvlucht

Ongelezen bericht door Afrit »

In januari hebben we vliegtickets geboekt bij corendon naar Turkije.
Ondanks de laatste ontwikkelingen van 2 juni (Oranje reisadvies, mogelijke quarantaine bij heen en terug reizen), wijzigt er niets bij de regels van corendon. En we krijgen direct een "boete" van 30 procent + administratie kosten (komt ongeveer op 750 euro).
Dit is natuurlijk oneerlijk in deze ongewone tijden.
Iedereen heeft het zwaar.
Het zijn geen tijden om vakantie-plezier te hebben.
Als we daar zijn moeten we wellicht 1 week in isolatie zitten.
Daarnaast moeten we onder 45 graden met mondkapjes rondlopen.
We kunnen ook niet zomaar overal heen.
En bij terugkomst zijn we ook verplicht om 2 weken thuis te zitten, wat ongebruikelijk is ivm werk en school.
EN het alle gevaarlijkste: we gaan hele hoge gezondheidsrisico's lopen, niet alleen voor onszelf maar ook voor de mensen die we gaan contacteren.

met corendon;
- 2 keer telefonisch contact gehad; de jongeman aan de lijn kan niets anders zeggen, dan het uitdelen van de dikke boete.
- 3 keer gemaild: geen response
- 1 keer formulier ingevuld: 1 response dat ik een boete krijg

mijn vragen zijn;
- wat verdient corendon van een vlucht? waarom is de boete 30 procent? (150 per passagier).
- als ik mijn reis annuleer dan komen de stoelen ook vrij, en kunnen opnieuw verkocht worden door corendon.
- als ik tot 15 juni geen actie neem, dan wordt de boete 50 procent ! ik werd geadviseerd om tot 27 juni te wachten, want dan zal er meer versoepelingen plaats vinden denken ze. wie zou zo een risico nemen?
- waar kan ik nog meer terecht? Ze hebben bij corendon geen escalatie proces.

Ik wist niet dat vroeg boeken zoveel straf kon veroorzaken voor mij. Maar wel 1 ding is vast: #NOOITMEERCORENDON
Laatst gewijzigd door Radar op 06 jun 2020 17:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: titel door moderatie verduidelijkt, topic verplaatst naar juiste subforum

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35
Beste antwoord
Gekozen door Afrit

Re: Dikke 'boete" bij annulering Corendonvlucht

door tttlocke » 06 jun 2020 19:41

Afrit schreef:
06 jun 2020 19:10
ik heb afgelopen november voor 85 euro heen en weer ticket gekocht naar Turkije (via een andere maatschappij). Die mensen maken ook winst. Vandaar was mijn vraag: wat verdient corendon van een vliegticket dat ze zulke "boetes" uitdelen.
Die boete wordt in de volksmond gewoon 'annuleringskosten' genoemd. Zoals overeengekomen.
Met de winsten zat het Corendon, net als andere maatschappijen, de laatste maanden wat tegen.

Uw vertrek is pas over een week of zes. Daarin kan veel veranderen en verbeteren.
Stel u gewoon in op een (fijne) vakantie. Bereid u goed voor. Het is niet ondenkbaar dat het u in de loop van de komende weken zelfs zal lukken zich te verheugen op die vakantie.
thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Dikke 'boete" bij annulering Corendonvlucht

Ongelezen bericht door thecure »

Kun je niet omboeken naar een vakantie in eigen land? Dit hebben wij ook gedaan. Corendon werkt nu samen met europarcs.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Dikke 'boete" bij annulering Corendonvlucht

Ongelezen bericht door mahadma »

Als er volgend jaar nog keus is uit 3 vakantiereizen organisators mag je in je handen knijpen door al die kreten: "Ik wil mijn geld terug" en "kan/mag dat zomaar". O ja, wat verdient corendon van een vlucht? , behalve de boekhouder weet niemand hier het antwoord op.

Lady1234
Berichten: 27216
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Dikke 'boete" bij annulering Corendonvlucht

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En voor welke datum hebt u eigenlijk geboekt?

Cro
Berichten: 2086
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Dikke 'boete" bij annulering Corendonvlucht

Ongelezen bericht door Cro »

Als jij annuleert mag dat inderdaad wanneer dit in de voorwaarden staat.
Wil je deze kosten niet hebben? Dan wachten totdat zij de reis annuleren.

Afrit
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 jun 2020 13:55

Re: Dikke 'boete" bij annulering Corendonvlucht

Ongelezen bericht door Afrit »

bedankt voor de reacties..
- het omboeken naar een andere vakantie geldt alleen voor corendon vakanties. ik heb alleen vliegtickets geboekt. ik heb begrepen dat corendon airlines anders is dan corendon vakanties
- de data is: 16 juli heen en 20 aug terug
- de reis gaat voor nu gewoon door. dus ze zien het als een "vrijwillig annulering". Als ik nog 1 week wacht dan is de boete 50 procent.

ik heb afgelopen november voor 85 euro heen en weer ticket gekocht naar Turkije (via een andere maatschappij). Die mensen maken ook winst. Vandaar was mijn vraag: wat verdient corendon van een vliegticket dat ze zulke "boetes" uitdelen.

Arizonakid
Berichten: 1144
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Dikke 'boete" bij annulering Corendonvlucht

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Zelf annuleren = boete, nooit anders geweest.
Heb je voor accoord aangevinkt toen je boekte.

Afrit
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 jun 2020 13:55

Re: Dikke 'boete" bij annulering Corendonvlucht

Ongelezen bericht door Afrit »

in "gewone tijden", onder normale omstandigheden heb je helemaal gelijk Arizonakid.
Maar onze leven is wat anders.. We lopen met maskers, we houden afstand.. we hebben thuis isolatie. Scholen zijn (waren) dicht. De hele gezondheidssector is wereldbreed onderuit.
Technisch en juridisch gezien heb jij of corendon gelijk.. Maar ethisch gezien niet..

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Dikke 'boete" bij annulering Corendonvlucht

Ongelezen bericht door tttlocke »

Afrit schreef:
06 jun 2020 19:10
ik heb afgelopen november voor 85 euro heen en weer ticket gekocht naar Turkije (via een andere maatschappij). Die mensen maken ook winst. Vandaar was mijn vraag: wat verdient corendon van een vliegticket dat ze zulke "boetes" uitdelen.
Die boete wordt in de volksmond gewoon 'annuleringskosten' genoemd. Zoals overeengekomen.
Met de winsten zat het Corendon, net als andere maatschappijen, de laatste maanden wat tegen.

Uw vertrek is pas over een week of zes. Daarin kan veel veranderen en verbeteren.
Stel u gewoon in op een (fijne) vakantie. Bereid u goed voor. Het is niet ondenkbaar dat het u in de loop van de komende weken zelfs zal lukken zich te verheugen op die vakantie.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Dikke 'boete" bij annulering Corendonvlucht

Ongelezen bericht door tttlocke »

Afrit schreef:
06 jun 2020 19:40
[...]
Technisch en juridisch gezien heb jij of corendon gelijk.. Maar ethisch gezien niet..
Corendon is vast niet de maatschappij met de meest klantvriendelijke oplossingen. Dat was ook bekend toen u ging boeken.
Ook ethisch gezien zie ik niet in welke kanttekening geplaatst kan worden bij het optreden van Corendon. Ik zie geen oneerlijkheid of misleiding of achterbakse trucs. Dit is gewoon is orde.

Lady1234
Berichten: 27216
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Dikke 'boete" bij annulering Corendonvlucht

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U gaat blijkbaar familie of zo bezoeken Dat u alleen tickets hebt. Het duurt nog weken voordat u moet vliegen. Er kan nog van alles veranderen.

NeoDutchio
Berichten: 12353
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Dikke 'boete" bij annulering Corendonvlucht

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

U hebt vliegtickets geboekt en de vlucht gaat gewoon. Een reden voor Corendon om mee te werken aan extra kosten voor hun hoeft dus niet. Zij willen zich houden aan de overeenkomst en verwachten dat ook van hun klant. En als u toch niet meer wilt gaan, dan is dat geheel voor eigen risico. Het is niet de verantwoording van Corendon als u in quarantaine moet. Ook het lopen met mondkapjes valt hun niet aan te rekenen. Er is dus geen grond om Corendon te verplichten mee te laten werken aan annulering of omboeking.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Dikke 'boete" bij annulering Corendonvlucht

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

November 2019 €85,- en via andere firma!

En Juli / Augustus 2020 is/was hoogseizoen en dat is altijd duurder.

Zelf ga ik op 24 juli / 21 aug van AMS naar LED.
Normaal is €300,- ~€500,- een normale prijs voor die maanden.
Nu geboekt voor €189,- en dat is nu verhoogd naar €199,-.
Mag ik weer KLeM zitten in een krappe Boeing 737 NG.

En ook ik krijg daar gelijk 2 weken Quarantaine, eigen Datsja met stuwmeertje om te zwemmen.
Het is niet verboden om er 4 weken Quarantaine van te maken! Hebben ze hier ook rust!

piet44m
Berichten: 117
Lid geworden op: 28 nov 2008 16:56

Re: Dikke 'boete" bij annulering Corendonvlucht

Ongelezen bericht door piet44m »

zo nog niks geleerd ? de corona pandemie hebben we te danken aan toeristen en handels gereis, Net als de vele plagen in het verleden ,begin maar met de zwarte pest

Aygulf
Berichten: 385
Lid geworden op: 03 aug 2018 16:39

Re: Dikke 'boete" bij annulering Corendonvlucht

Ongelezen bericht door Aygulf »

Afrit schreef:
06 jun 2020 19:10
bedankt voor de reacties..
- het omboeken naar een andere vakantie geldt alleen voor corendon vakanties. ik heb alleen vliegtickets geboekt. ik heb begrepen dat corendon airlines anders is dan corendon vakanties
- de data is: 16 juli heen en 20 aug terug
- de reis gaat voor nu gewoon door. dus ze zien het als een "vrijwillig annulering". Als ik nog 1 week wacht dan is de boete 50 procent.

ik heb afgelopen november voor 85 euro heen en weer ticket gekocht naar Turkije (via een andere maatschappij). Die mensen maken ook winst. Vandaar was mijn vraag: wat verdient corendon van een vliegticket dat ze zulke "boetes" uitdelen.
Ik vind het een beetje raar dat u het steeds over boete hebt. Het zijn annuleringskosten. Het zijn inderdaad rare tijden maar dat geldt voor iedereen: bedrijven en particulieren. U annuleert inderdaad vrijwillig. Er is geen verbod om naar Turkije te reizen. Alles is daar intussen gewoon geopend. U moet u alleen aan de afstand houden en de hygiëne maatregelen in acht nemen maar dat is in Nederland ook het geval. Wel moeten de mondkapjes mee. Dat u het minder prettig vindt op deze manier op vakantie te gaan kunt u niet op het bordje van Corendon leggen. Het is uw eigen gevoel en heel persoonlijk. Bovendien gaat u pas over ruim 5 weken waarin, als het goed gaat, nog veel meer versoepelingen plaats zullen vinden. Ik zou maar gewoon afwachten en als het de verkeerde kant opgaat en Turkije een no go gebied wordt dan wordt uw reis gratis geannuleerd. Nu kunt u gewoon gaan en is het onterecht om de inkomsten van Corendon erbij te slepen en over boete te spreken. U hebt een overeenkomst en daar wilt u kosteloos vanaf maar helaas werkt dat zo niet. Ik zou me maar gewoon op een fijne vakantie verheugen en niet mijn energie verdoen aan het in willen zien van de boekhouding van Corendon.

jojo64
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 jul 2009 16:46

Re: Dikke 'boete" bij annulering Corendonvlucht

Ongelezen bericht door jojo64 »

Volgens mij vallen de kosten nog mee, want bij elke andere maatschappij zijn de voorwaarden anders, het ligt ook in welke klasse hè geboekt hebt.
Hoe goedkoper de vlucht, hoe hoger de kosten zijn bij annulering.
In de meeste gevallen ben je 100% kosten kwijt, maar nogmaals dat staat in de voorwaarden die je altijd krijgt te zien voordat je een ticket definitief maakt.
Het is ook niet zeker dat jouw geannuleerde tickets zomaar !!! Verkocht gaan worden, tenslotte maak je gebruik van 2 vluchten met een tussendoor van 6 weken, dus niet een standaard vluchtje van 1 of 2 weken.
De voorschriften die gelden voor een vakantie in Turkije worden niet door Corendon gemaakt maar in het land zelf, Turkije dus.

Zwartkate
Berichten: 46
Lid geworden op: 22 mar 2006 15:41

Re: Dikke 'boete" bij annulering Corendonvlucht

Ongelezen bericht door Zwartkate »

En wat gebeurt er als u niet komt opdagen als het vliegtuig vertrekt?

ben.rietveld
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 jun 2020 17:18

Re: Dikke 'boete" bij annulering Corendonvlucht

Ongelezen bericht door ben.rietveld »

Update Corendon per 09-06-2020:

Nieuwe omboekregeling

Ondanks alle voorzorgsmaatregelen die worden genomen, merken we dat een deel van onze klanten nu liever niet op reis gaat. Daar hebben we begrip voor. We hebben eerder aangegeven dat klanten desgewenst hun reis kunnen omboeken, maar dat daarvoor de beperking geldt dat vertrekdatum en reisduur hetzelfde moeten blijven. Dit beleid wijzigen we; we geven u nu veel meer mogelijkheden om uw boeking te wijzigen.

Hieronder geven we details van ons nieuwe omboekbeleid weer:

◾ Iedereen die een reis heeft geboekt met een boekingsdatum tot en met 3 juni 2020 en met een vertrekdatum tot en met 31 oktober 2020, mag zijn reis kosteloos omboeken.

◾ Uitgezonderd zijn de boekingen van Formule 1 reizen, zeecruises en vakanties waarbij de bestemming Nederland of België is.

◾ U kunt de bestemming, de vertrekdatum, de reisduur en het reisgezelschap (de deelnemers aan de reis) wijzigen.

◾ De uiterste vertrekdatum van uw nieuwe reis is 31 oktober 2021.

◾ U kunt uw omboeking uiterlijk tot en met maandag 15 juni 2020 aan ons doorgeven. U kunt dit doen via dit webformulier. U ontvangt een schriftelijke bevestiging van ons wanneer wij uw omboeking hebben verwerkt. We behandelen de binnengekomen wijzigingen in volgorde van de vertrekdatum van de oorspronkelijk reis. Het kan daarom even duren voordat u een reactie van ons krijgt, wanneer de oorspronkelijke vertrekdatum later in dit jaar ligt.

◾ We vragen u dringend om geen telefonisch contact op te nemen met ons Contact Center, tenzij het echt noodzakelijk is. Het is hier momenteel erg druk en we willen zoveel mogelijk de wachtrij proberen te beperken.

Tot slot

We hopen dat we met ons nieuwe omboekbeleid bij een deel van onze klanten zorgen weg hebben kunnen nemen. Voor degenen die deze zomer graag met ons op vakantie gaan: we werken er achter de schermen hard aan om u snel duidelijkheid te geven over uw vakantie. We hopen van harte dat we u deze zomer bij ons aan boord of in het hotel mogen begroeten.

Met vriendelijke groet,

[Tekst verwijderd]
Laatst gewijzigd door Radar op 11 jun 2020 14:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Persoonsnaam verwijderd

Ton Quichot
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 mei 2016 14:34

Re: Dikke 'boete" bij annulering Corendonvlucht

Ongelezen bericht door Ton Quichot »

Anderzijds was Corendon een van de eerste die in het begin al meteen voor een langere periode alle vluchten annuleerde. Tot eind mei dacht ik. Dit in tegenstelling tot vele anderen die meer salami-techniek (elke keer een beetje verder annuleren) volgden.
En nu verwachten ze in juli weer te kunnen vliegen en zien zelf geen reden te annuleren.
De enige manier om iets gedaan te krijgen voor de VOORBIJE periode is in EU verband. Er zou dan sprake moeten zijn van voor de consument bezwaarlijke reisvoorwaarden. Hierbij teken ik aan dat een negatief reisadvies slechts een INDICATIE is die tot annuleren kan leiden. Geen wet van Meden en Perzen dus. Een verkapt negatief reisadvies (woorden van premier Rutte) of een steeds voortschrijdend negatief reisadvies, of code oranje, zijn wellicht ook een geldige reden.
Maar helaas moet dat allemaal juridisch uitgeplozen worden wat voor de individuele consument een te zware zaak lijkt.

Nijogeth
Berichten: 10074
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Dikke 'boete" bij annulering Corendonvlucht

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Maar wat moet er gedaan worden dan? Gewoon op vakantie gaan als u kunt, waarom zouden mensen ineens niet gaan?

Gesloten