LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Help politie

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Boycot
Berichten: 31
Lid geworden op: 17 jun 2020 21:08

Help politie

Ongelezen bericht door Boycot »

Ik word constant van mijn vrijheid beroofd, lastig gevallen, vernederd, mishandeld enz. door overheids medewerkers die zichzelf agent noemen. Weet iemand een manier hoe ik mezelf kan beschermen tegen die overheids medewerkers?

Nadat ik weer eens zonder reden ben staande gehouden heb ik daar een klacht over ingediend. Dit waren de eerste vragen van de klachtbehandelaar en mijn antwoorden:

- Kunt u een duidelijke omschrijving geven onder welke omstandigheden u zich op dat moment daar bevond?
A=Ik reed daar in een auto

- Op welke wijze bent u door de politiemedewerkers staande gehouden?
A=Nadat zij de achtervolging in hadden gezet deden zij het bord stop politie aan, en moest ik dus stoppen.

- Hebt u de politiemedewerkers gevraagd naar de reden van staande houding?
A=Ja

- Op welke wijze hebben de politiemedewerkers u onderzocht? Wat waren de handelingen die zij verrichtte waarover u zich beklaagd?
A=Ik moest mijn rijbewijs afgeven, ik moest een alcoholcontrole doen, ik moest een speeksel test doen, er werd rond mijn auto gelopen en met een zaklamp naar binnen geschenen, er werd mij gevraagd waar ik vandaan kwam en heen ging en of ik in de buurt woonde enz.

- Welke vragen werden door deze politiemedewerkers aan u gesteld, waarover u zich beklaagd?
A=Zie vorig antwoord.

- Heeft u de namen van deze politiemedewerkers gevraagd en kunt u mij deze geven?
A=Nee, ongeacht dat het niet mijn eerste keer was dat ik zonder reden werd staande gehouden en was het toch weer een zeer stressvol moment, daardoor was ik niet in staat de namen te vragen.

-Volgens u hielden de agenten totaal geen gepaste afstand en werd er dus volgens u geen enkele rekening gehouden met de corona regels.
Hierover kan ik u het volgende uitleggen:
In de noodverordening is de politie uitgezonderd van de regels. De politie kan anders simpelweg zijn werk niet doen. Daar waar mogelijk nemen politiemedewerkers wel maatregelen om zo veilig mogelijk hun werk te kunnen doen en de burger te beschermen.

-Kunt u mij een duidelijke omschrijving geven van het optreden van deze politiemedewerkers waaruit blijkt dat hun optreden hierin volgens u niet juist zou zijn.
A=Ze stonden gewoon op 30cm bij mij vandaan ook al was dat nergens voor nodig.

-Tot slot wil ik u vragen wat het doel is van uw klacht. Wat wilt u met uw klacht bereiken en wanneer bent u tevreden met de afhandeling van uw klacht?
A=Ik laat me verrassen.

Vervolg was:

- In uw reactie geeft u aan dat u gevraagd heeft naar de reden van staande houding. Wat kreeg u hierop als antwoord?
A=Dat zij mij zonder reden aanhielden, gewoon om mij ff te onderzoeken.

-U geeft in uw reactie aan dat u geen namen van deze politiemedewerkers heeft gevraagd. Kunt u wel een omschrijving geven van deze politiemedewerkers of mogelijk kenteken van het dienstvoertuig, waardoor ik kan achterhalen door wie u bent gecontroleerd?
A=Het was een man en een vrouw, ik ga ervan uit dat ze op het politiebureau wel weten wie er dienst had die dag en wie er om ..:.. in .......... reed.

-Ik begrijp niet helemaal wat u bedoeld dat u zonder reden bent staande gehouden.
U geeft namelijk in uw reactie zelf aan dat u uw rijbewijs moest afgeven, moest meewerken aan een alcoholcontrole en een speekseltest.

Volgens mij geeft u hiermee zelf al de reden aan waarom u bent staande gehouden.


Daarnaast geeft u aan dat de politiemedewerkers rond uw auto liepen met een zaklamp en naar binnen schenen. Ook werd u gevraagd waar u vandaan kwam en heen ging en of u in de buurt woonde.
Tijdens een controle letten de politiemedewerkers ook op of de inzittenden iets anders op hun kerfstok hebben.

V=Moet ik hieruit concluderen dat u van mening bent dat de politie het recht heeft om mij zonder objectieve reden staande te houden.

Ik heb u gevraagd wat het doel is van uw klacht, wat u met uw klacht wilt bereiken en wanneer u tevreden bent met de afhandeling van uw klacht.
U geeft hierop als reactie dat u zich laat verassen.

Indien u geen doel heeft met uw klacht, dan zal ik uw klacht ter kennisname aannemen en de klacht met bovenstaande uitleg afsluiten.

Wanneer u toch een ander doel heeft met uw klacht, dan kunt u mij dit nog laten weten, zodat ik kan kijken of en wat ik voor u binnen de klachtbehandeling hierin kan betekenen.

Als ik op 1 juli 2020 niets van u heb vernomen, dan ga ik ervan uit dat uw klacht hiermee voldoende is behandeld en sluit ik uw klacht.

Ik wil graag dat mijn klacht in behandeling word genomen.

Met vriendelijke groet,

Vervolgens heb ik niks meer gehoord. Maar denkt iemand na het lezen van deze mail wissels dat het zin heeft een klacht in te dienen?
Zal het hierna ophouden? Zal ik hierna eindelijk een waardig leven kunnen leiden? Zullen mijn kinderen hierna wel worden gerespecteerd door de overheids instanties? (ik kan namelijk veel meer verhalen vertellen over verschillende overheids instanties).

Arizonakid
Berichten: 1147
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Help politie

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Gebeurde mij al in de jaren 80, en ik ben trouwens akelig blank.
Wel had ik de onstuitbare neiging in zogenoemde pooierbakken te rijden, wat aanleiding was voor regelmatige stops en gesprekjes met de dienaren der wet.
Gelukkig heb ik er géén trauma aan over gehouden.

witte angora
Berichten: 30952
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Help politie

Ongelezen bericht door witte angora »

Boycot schreef:
17 jun 2020 22:09
Ik word constant van mijn vrijheid beroofd, lastig gevallen, vernederd, mishandeld enz. door overheids medewerkers die zichzelf agent noemen.
Dat is nogal wat. In welke mate ben je dan van je vrijheid beroofd? Ben je ontvoerd, en werd je opgesloten in een kleine éénpersoonskamer? En op wat voor manier ben je mishandeld? Ik maak dat niet uit je bericht op.

Hebben de genoemde overheidsmedewerkers die zichzelf agent noemen ( :roll: ) zich wel gelegitimeerd? Dat horen ze namelijk wel te doen. Zo niet, is het klachtwaardig, maar het enige wat ze met een klacht doen is ervan leren. Althans, dat is de bedoeling.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Help politie

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Mijn rij stijl is soms ook vreemd of Stijlloos!

Dan krijg je controle risico, maar als Belg val ik nu totaal niet meer op.
Als je als een junk over de weg reed en andere kenmerken hebt van bepaalde voertuigen loop je die kans nu eenmaal.

Hun ervaring is dat bepaalde personen of gedrag vaker proces verbaal opleveren.
Dan sla je alles waar je zelden iets hebt gevonden over en de rest controleerde je vaker.

Niet de Politie maar mensen met zelfde kleur of foute rijstijl als ik veroorzaken het gewoon zelf.

Ja, bij Rood stoplicht rechtsaf door groen gaan......
en ik werk echt niet bij gemeente werken!
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: tijd!

NeoDutchio
Berichten: 12361
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Help politie

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

U bent dus staande gehouden op een donker moment van de dag (ook wel nacht genoemd) en men heeft u gecontroleerd.

U weet geen reden waarom u staande bent gehouden, maar dat wil niet zeggen dat er geen reden zou zijn. Een alcoholtest kan voortkomen uit rijgedrag. Wellicht vond u dat u netjes reed, maar als u bv even slingerde kan dat duiden op alcohol gebruik. Wellicht was u op een vreemd moment op een vreemde plek. Wij weten dat niet, u wel. Wellicht in een buurt waar veel criminaliteit is en dat ze willen weten wie er in de nacht zich op straat bevindt. U hebt gevraagd naar de reden van de staandehouding, maar het antwoord vermeld u niet. Bewust niet?

Maar nergens lees ik iets dat u beroofd bent van uw vrijheid, mishandeld bent of vernederd bent.

Jablan
Berichten: 6185
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Help politie

Ongelezen bericht door Jablan »

Boycot schreef:
17 jun 2020 22:09
Maar denkt iemand na het lezen van deze mail wissels dat het zin heeft een klacht in te dienen?
Zal het hierna ophouden? Zal ik hierna eindelijk een waardig leven kunnen leiden? Zullen mijn kinderen hierna wel worden gerespecteerd door de overheids instanties?
Nee. Je hebt te weinig gegevens van deze agenten en dan is het zinloos. Klagen heeft wel zin als je
- de meldkamer belt en te horen krijgt 'u kunt het zelf oplossen' of 'nu is niemand beschikbaar'. Dat gesprek wordt opgenomen.
- een foto maakt van de agenten, liever nog van hun dienst-id.
- het kenteken en/of wagennummer van het politievoertuig opschrijft.
- een dashcam in je auto hebt, zodat je een hele controle kunt filmen.

Je andere vragen zijn niet te beantwoorden. Het hangt van de dingen af, die je hier niet hebt vermeld of misschien zelfs niet kunt weten.
Als je geen standaard uiterlijk hebt, zal het blijven. Denk aan haardracht, tatoeages, sieraden, eventueel huidskleur
Als je een getunede auto rijdt, zal het blijven. Helemaal als de kleur zwart is en je sportvelgen hebt en rond de twintig bent.
Hier heb je zelf invloed op.
Als je de pech hebt, dat je erg lijkt op een gezochte crimineel, dan blijft het.
Als je de pech hebt in een verkeerde postcode te wonen, dan blijft het. Woon jij in een straat met gemiddeld oude kentekens en heb jij een gloednieuwe auto, dan blijft het.
Op dit soort dingen heb je geen invloed.

Wat je wel kunt doen: maak een afspraak met een wijkagent en/of gemeenteraadslid en/of de burgemeester om dit door te spreken. Bij de wijkagent moet je op de man af vragen wat jij moet doen om minder vaak gecontroleerd te worden. De politici kunnen minder voor je doen, maar zijn nuttig als doorgeefluik. Jouw verhaal komt dan bij politie bij een leidinggevende binnen.

taxikemperman
Berichten: 636
Lid geworden op: 08 jun 2005 16:51

Re: Help politie

Ongelezen bericht door taxikemperman »

witte angora schreef:
18 jun 2020 19:05
Hebben de genoemde overheidsmedewerkers die zichzelf agent noemen ( :roll: ) zich wel gelegitimeerd? Dat horen ze namelijk wel te doen. Zo niet, is het klachtwaardig, maar het enige wat ze met een klacht doen is ervan leren. Althans, dat is de bedoeling.
Kul
Een politieagent in uniform hoeft zich alleen te legitimeren als dit gevraagd wordt.
Een politieagent in burger moet zich direct legitimeren bij aanspreken

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Help politie

Ongelezen bericht door moederslink »

Boycot schreef:
17 jun 2020 22:09
Ik word constant van mijn vrijheid beroofd, lastig gevallen, vernederd, mishandeld enz. door overheids medewerkers die zichzelf agent noemen. Weet iemand een manier hoe ik mezelf kan beschermen tegen die overheids medewerkers?
Nadat ik weer eens zonder reden ben staande gehouden heb ik daar een klacht over ingediend.
Rijbewijs laten zien is het eerste dat ze vragen.
En hoezo een alcoholtest en een speekseltest?
Zij hadden dus waarschijnlijk een reden om u te laten stoppen....was u aan het slingeren, hád u alcohol op , reed u in zo.n " pooierbak?"
En waaruit bestond de vrijheidsberoving, de mishandeling en de vernedering of voelt dat gewoonweg zo of waren ze stomweg aan het ' profilen ' ?
Je daartegen ' beschermen ' tja....rustig en bedaard blijven , hun namen vragen, je aan de regels houden en meewerken , niet opvallen etc etc.
Maar hoe dan ook wanneer er geen enkele aantoonbare reden is blijft dit stomvervelend natuurlijk , maar of je iets bereikt met een klacht? Dit gedoe is aan de orde vd dag.

juliomariner
Berichten: 4888
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Help politie

Ongelezen bericht door juliomariner »

Ik zie niets bijzonders. Controleerd politie niet is het niet goed, doen ze het wel is het ook niet goed.

Boycot
Berichten: 31
Lid geworden op: 17 jun 2020 21:08

Re: Help politie

Ongelezen bericht door Boycot »

De reden dat ik werd staande gehouden is puur omdat ik geen "westerlijke" naam heb.

Nadat wij elkaar passeerden hebben de agenten mijn kenteken gecontroleerd alles was goed behalve de naam als mijn kenteken op naam van een Nederlander had gestaan was ik niet staande gehouden. De eerste keer dat ik in aanraking kwam met de politie was ik 9 jaar ik rende blij over straat en dat was reden genoeg voor die agent om mij op de achterbank te gooien.

De keren dat ik om i.d. ben gevraagd kan ik niet meer bijhouden. Ik weiger tegenwoordig om hem te tonen, en ja dan eindig je in de cel.
Een paar maanden geleden nog kreeg ik een brief van het CJIB waarin stond dat ik een boete uit 2016 voor het niet tonen van mijn id niet hoefde te betalen. Ik heb die boete bewust niet betaald heb toen een nacht in de cel doorgebracht en wou dat graag aan een rechter voorleggen, maar die kans heb ik dus niet gekregen. Ik heb ook klachten ingediend bij de ombudsman, maar die weigert mijn klachten gewoon in behandeling te nemen. De eerste keer dat ik een klacht indienden werd ik gebeld met de mededeling dat ze de politie gingen bellen om ze te vragen om mijn klacht alsnog te behandelen. De tweede was meer dan 6 maanden geleden, zit nog steeds te wachten. Op de een of andere manier raakt mijn dossier steeds kwijt.

Dit zijn maar een paar voorbeelden ik kan een boek vol schrijven.
Deze keer gaf die agent het gewoon toe dat hij mij zonder reden had staande gehouden, gewoon om mij ff te controleren (Dat is dus verboden).

kuklos
Berichten: 9830
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Help politie

Ongelezen bericht door kuklos »

Boycot schreef:
18 jun 2020 22:42
De reden dat ik werd staande gehouden is puur omdat ik geen "westerlijke" naam heb.
Zo, dat zijn nog eens helderziende agenten dat ze jouw naam al weten als ze je tegekomen.

Trouwens wat is een westerlijke naam?

Boycot
Berichten: 31
Lid geworden op: 17 jun 2020 21:08

Re: Help politie

Ongelezen bericht door Boycot »

Het kenteken van de auto staat op naam, dus nadat ze van de meldkamer door hadden gekregen dat ze die naam niet konden uitspreken werd de achtervolging ingezet. Als je zelf niet zo heftig word lastig gevallen door een overheids instantie dan zul je waarschijnlijk ook niet begrijpen wat het met een mens doet. En ja een keer worden aangesproken door een agent is echt geen ramp maar als een heel overheidsinstituut bewust minderheden systematisch vernederd (en, ja dergelijke momenten zijn vernederend) dan is dat toch wat anders. Dit is zijn geen kleine pestkoppen dit is een enorm overheids apparaat!

Overigens is het heel makkelijk opgelost. Laat alle agenten verplicht een bodycam dragen waarvan de politie de beelden niet kan wissen (want ook dat heb ik meegemaakt dat na aangifte van mij tegen agenten de beelden van de bodycam "per ongeluk" waren gewist).

kuklos
Berichten: 9830
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Help politie

Ongelezen bericht door kuklos »

Boycot schreef:
18 jun 2020 23:32
Het kenteken van de auto staat op naam, dus nadat ze van de meldkamer door hadden gekregen dat ze die naam niet konden uitspreken werd de achtervolging ingezet.
Toch knap dat ze tientallen auto's per uur zien, maar speciaal bij jou even het nummerbord controleren op die niet westerlijke naam. Maar wat is nou precies een westerlijke naam?

nicolesw1981
Berichten: 95
Lid geworden op: 10 nov 2018 15:27

Re: Help politie

Ongelezen bericht door nicolesw1981 »

Mensen beschuldigen van racisme is nogal een beschuldiging.
Ik lees alleen in uw verhaal geen aanleiding waarom uw naam racisme heeft uitgelokt. Begrijp me goed, ik zeg niet dat er geen racisme in de wereld is maar soms is er gewoon wat anders aan de hand.

Jij wilde je ID bewijs niet laten zien.
Terecht dat je een boete krijgt want dit ben je wel verplicht.

Ik ben ook wel eens savonds in de auto staande gehouden voor een controle.
Ook bij mij in de auto werd er met een zaklamp geschenen en ook ik moest een blaastest doen. Ik maak me daar niet druk om want ik houd mij aan de verkeersregels en vind het juist goed dat de politie controleert.

En ik ben blank met een 'hollandse' achternaam. Dus ook mensen met een 'hollandse' achternaam worden gecontroleerd.

Ook op mijn scooter ben ik wel eens staande gehouden voor een blaastest of is een aangifte die ik gedaan had niet in behandeling genomen.

Sommige dingen gebeuren nou eenmaal. Ook als je een blanke (of mag je dat ook niet meer zeggen 🤔) Nederlander bent.

Ivo.w
Berichten: 1767
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Help politie

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Agenten komen de hele dag mensen tegen met een niet zo westerse naam. En die worden echt niet allemaal staande gehouden.

Bij een standaard kenteken-check kijkt men eerst naar de voertuiggegevens: APK, verzekering. Vervolgens naar het verkeersgerelateerde incident-verleden van zowel het voertuig als de tenaamgestelde.

Voldoet je auto niet aan de verplichtingen of komt er een verleden van verkeersovertredingen met het voertuig of door de tenaamgestelde naar boven, dan is het voor de agenten de moeite waard om even te volgen en te controleren. Zeker wanneer het om alcohol en drugs gerelateerde incidenten gaat.

Dus ja: wanneer je de zaken mbt de auto niet op orde hebt of wanneer je in het verleden meermaals met drank of drugs op gepakt bent, dan zul je bovengemiddeld vaak even gevolgd en/of staande gehouden worden door de politie. Dat is dan een consequentie van eerdere overtredingen.

En heb je op dat moment je zaken op orde en sta je de agenten vriendelijk te woord, dan kan je na 2 minuten weer verder.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Help politie

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ach, etnisch profileren komt gewoon voor bij de NL politie. Laten we daar niet spastisch over doen. Ik geloof best dat topicstarter een punt heeft. Ook zonder dat hij hard bewijs op tafel kan leggen. Politiewerk is mensenwerk en mensen zijn feilbaar. De ernst en de mate, dáár gaat het eigenlijk om. Die zijn erg moeilijk aan te tonen en zullen misschien per regio verschillen. Los van het verhaal van topicstarter is daar genoeg leesvoer over, o.a. https://www.nrc.nl/nieuws/2019/07/18/oo ... t-a3967404

Volg zelf al een tijdje het Youtube-kanaal Crimebodge, over het disfunctioneren van de Britse politie. De uitbater van dat kanaal komt rancuneus over. Maar zelfs in die context blijft het getoonde verre van fraai. De Britse politie is de Nederlandse niet, maar toch.
Laatst gewijzigd door Bob Schurkjens op 19 jun 2020 00:08, 1 keer totaal gewijzigd.

NeoDutchio
Berichten: 12361
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Help politie

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Boycot schreef:
18 jun 2020 22:42
De reden dat ik werd staande gehouden is puur omdat ik geen "westerlijke" naam heb.
Dat was de reden die de agenten opgaven voor de staandehouding?
Boycot schreef:
18 jun 2020 22:42
Nadat wij elkaar passeerden hebben de agenten mijn kenteken gecontroleerd alles was goed behalve de naam als mijn kenteken op naam van een Nederlander had gestaan was ik niet staande gehouden.
Het komt inderdaad voor dat bepaalde stereotypes uit het verkeer gehaald worden. Maar ik snap de link niet met een alcohol en drugs. Als je om etnische redenen aan de kant gezet wordt is het uit controle of je een rijbewijs hebt of in het geval van een patserbak of je die wel zou kunnen betalen. Drugstesten worden gedaan als er vermoeden is, of als er een verleden is met drugs.
Boycot schreef:
18 jun 2020 22:42
De eerste keer dat ik in aanraking kwam met de politie was ik 9 jaar ik rende blij over straat en dat was reden genoeg voor die agent om mij op de achterbank te gooien.
Hier valt niets over te zeggen. Niemand hier kent de omstandigheden. Maar een kind die overdag buiten schooltijd op straat speelt oppakken lijkt mij wat ongeloofwaardig. Tenzij er anderen factoren meespelen.
Boycot schreef:
18 jun 2020 22:42
De keren dat ik om i.d. ben gevraagd kan ik niet meer bijhouden. Ik weiger tegenwoordig om hem te tonen, en ja dan eindig je in de cel.
Ik ben zo blank als wat en rij ook regelmatig een controle in. En daarbij heb ik gewoon de plicht mij te legitimeren. En ja, kofferbak open hoort daar ook bij. En dan rij ik met een burgerlijke leasebak in de grensstreek en moet voor het werk wel eens de grens over, maar op gezette tijden mag ik aan de kant.
Boycot schreef:
18 jun 2020 22:42
Een paar maanden geleden nog kreeg ik een brief van het CJIB waarin stond dat ik een boete uit 2016 voor het niet tonen van mijn id niet hoefde te betalen. Ik heb die boete bewust niet betaald heb toen een nacht in de cel doorgebracht en wou dat graag aan een rechter voorleggen, maar die kans heb ik dus niet gekregen.
Iedereen heeft dat recht, u dus ook. Maar dan moet u wel de juiste stappen nemen. En dat is in bezwaar gaan tegen de boete. Als dat bezwaar wordt afgewezen komt men bij de rechter uit. Bij niet betalen gaat een ander traject lopen. Het is dus uw eigen keuze om dit zo te doen.
Boycot schreef:
18 jun 2020 22:42
Deze keer gaf die agent het gewoon toe dat hij mij zonder reden had staande gehouden, gewoon om mij ff te controleren (Dat is dus verboden).
Er is niets verboden aan het doen van een controle. Om een ID controle te doen is een reden voor nodig. Zomaar iedereen op straat aanspreken mag dus niet. Stilhouden mag gewoon zonder reden. Stilhouden wil zeggen dat u gewoon aangesproken kan worden door een agent zonder dat er strafbare feiten gepleegd zijn.

Zonder reden een controle doen wil niet zeggen dat er geen gedachte achter zit. Echter is de gedachte van etnisch profileren dat u laat doorscheren iets dat u goed moet kunnen onderbouwen. En die onderbouwing lees ik nergens.

Boycot
Berichten: 31
Lid geworden op: 17 jun 2020 21:08

Re: Help politie

Ongelezen bericht door Boycot »

@kuklos Woon in een gehucht, zoveel auto's reden er niet. Heb ook gewoon een normale auto. En ik durf mijn hand er voor in het vuur te steken dat het zo is gegaan als dat ik je vertel. Ik heb dat niet in mijn klacht vermeld omdat dat nou net niet te bewijzen is.
Maar wil je ontkennen dat de politie aan etnisch profileren doet?
En een westerlijke naam is bijv de jong, de vries, jansen enz denk dat je er zelf ook wel een paar kan bedenken.

@nicolesw1981 Zonder objectieve reden iemand om zijn id vragen is verboden. Maar als dat gebeurt voor je huisdeur en de Nederlandse vriend die naast je staat niets word gevraagd, vraag ik me af hoe je dat dan moet zien?

@ Bob Schurkjens Eerlijke reactie, maar als het je overkomt geloof me dan zal je last kunnen krijgen van spasmes.

Nogmaals het gaat hier niet over een kleine pestkop dit is echt een enorm overheids apparaat.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Help politie

Ongelezen bericht door moederslink »

Het is op dit moment een hot item .
Het gebeurt, óók bij sollicitaties. Dat ontkennen is dikke onzin.
Beveiliging bij de Mediamarkt loopt eerder achter een getinte man aan dan achter een kaaskop.
En dat je dat zat wordt begrijp ik best , maar je moet niet in een kramp schieten en vd weeromstuit je ID weigeren te laten zien.
Dat komt je naam zéker niet ten goede, plus dat je dan in " het systeem " staat.😒

Boycot
Berichten: 31
Lid geworden op: 17 jun 2020 21:08

Re: Help politie

Ongelezen bericht door Boycot »

NeoDutchio schreef:
19 jun 2020 00:05
Boycot schreef:
18 jun 2020 22:42
De reden dat ik werd staande gehouden is puur omdat ik geen "westerlijke" naam heb.
Dat was de reden die de agenten opgaven voor de staandehouding?

Nee, die zeiden dat ze mij zonder reden hadden staande gehouden gewoon om mij even te onderzoek. En geloof mij iemand zonder objectieve reden staande houden is tegen de wet.
Boycot schreef:
18 jun 2020 22:42
Nadat wij elkaar passeerden hebben de agenten mijn kenteken gecontroleerd alles was goed behalve de naam als mijn kenteken op naam van een Nederlander had gestaan was ik niet staande gehouden.
Het komt inderdaad voor dat bepaalde stereotypes uit het verkeer gehaald worden. Maar ik snap de link niet met een alcohol en drugs. Als je om etnische redenen aan de kant gezet wordt is het uit controle of je een rijbewijs hebt of in het geval van een patserbak of je die wel zou kunnen betalen. Drugstesten worden gedaan als er vermoeden is, of als er een verleden is met drugs.

Was geen patserbak (auto is van familie die geen drugs of iets gebruikt en ik gebruik ook niet)
Boycot schreef:
18 jun 2020 22:42
De eerste keer dat ik in aanraking kwam met de politie was ik 9 jaar ik rende blij over straat en dat was reden genoeg voor die agent om mij op de achterbank te gooien.
Hier valt niets over te zeggen. Niemand hier kent de omstandigheden. Maar een kind die overdag buiten schooltijd op straat speelt oppakken lijkt mij wat ongeloofwaardig. Tenzij er anderen factoren meespelen.

Ja, maar 100% waar
Boycot schreef:
18 jun 2020 22:42
De keren dat ik om i.d. ben gevraagd kan ik niet meer bijhouden. Ik weiger tegenwoordig om hem te tonen, en ja dan eindig je in de cel.
Ik ben zo blank als wat en rij ook regelmatig een controle in. En daarbij heb ik gewoon de plicht mij te legitimeren. En ja, kofferbak open hoort daar ook bij. En dan rij ik met een burgerlijke leasebak in de grensstreek en moet voor het werk wel eens de grens over, maar op gezette tijden mag ik aan de kant.

Een algemene controle en grens controle is heel wat anders.
Boycot schreef:
18 jun 2020 22:42
Een paar maanden geleden nog kreeg ik een brief van het CJIB waarin stond dat ik een boete uit 2016 voor het niet tonen van mijn id niet hoefde te betalen. Ik heb die boete bewust niet betaald heb toen een nacht in de cel doorgebracht en wou dat graag aan een rechter voorleggen, maar die kans heb ik dus niet gekregen.
Iedereen heeft dat recht, u dus ook. Maar dan moet u wel de juiste stappen nemen. En dat is in bezwaar gaan tegen de boete. Als dat bezwaar wordt afgewezen komt men bij de rechter uit. Bij niet betalen gaat een ander traject lopen. Het is dus uw eigen keuze om dit zo te doen.

Nee, als je niet betaald kom je ook bij de rechter en het niet bewust niet betalen van een boete is een vorm van bezwaar. Dat was voor een hele bewuste keuze. Maar dat de CJIB op de stoel van de rechter gaat zitten had ik nooit kunnen verwachten. (of ga je mij nu vertellen dat het CJIB jou ook weleens spontaan boetes heeft kwijtgescholden??)
Boycot schreef:
18 jun 2020 22:42
Deze keer gaf die agent het gewoon toe dat hij mij zonder reden had staande gehouden, gewoon om mij ff te controleren (Dat is dus verboden).
Er is niets verboden aan het doen van een controle. Om een ID controle te doen is een reden voor nodig. Zomaar iedereen op straat aanspreken mag dus niet. Stilhouden mag gewoon zonder reden. Stilhouden wil zeggen dat u gewoon aangesproken kan worden door een agent zonder dat er strafbare feiten gepleegd zijn.

Zonder reden een controle doen wil niet zeggen dat er geen gedachte achter zit. Echter is de gedachte van etnisch profileren dat u laat doorscheren iets dat u goed moet kunnen onderbouwen. En die onderbouwing lees ik nergens.
De term stilhouden die is nieuw voor mij maar neem van mij aan het is verboden om iemand zonder objectieve reden staande te houden.


sry NeoDutchio maar al met al een hoop onzin.

Gesloten