LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aspartaam schadelijk?

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
Annielieke
Berichten: 31
Lid geworden op: 20 dec 2004 14:15

Ongelezen bericht door Annielieke »

De bekende grote glazen potten met zoetstof bestaan uit 97% aspartaam..

Berichten zijn dat het voor volwassenen niet schadelijk is, maar kinderen mogen er maar een beperkte hoeveelheid van hebben per dag.
Volgens mij is het voor iedereen slecht, maar dan kun je dus niets meer eten en drinken..

(hormonen, toxiden, bestrijdingsmiddelen in vis, vlees en groeten en fruit... enz enz.. )

Gast

Re: Aspartaam schadelijk?

Ongelezen bericht door Gast »

als je t kan vermijden doe dat dan.

Gast

Re: Aspartaam schadelijk?

Ongelezen bericht door Gast »

ach die indianenverhalen over aspartaam.
inmiddels echt achterhaald. voor een uitgebreid overzichtsartikel.
zie: http://www.skepsis.nl/aspartaam.html

Gast

Re: Aspartaam schadelijk?

Ongelezen bericht door Gast »

Ja, ja SKEPSIS is geloofwaardig :lol: :lol: :lol:

En waarom het risico nemen, bij twijfel haal je toch ook niet in :wink:

Bridges

Gast

Re: Aspartaam schadelijk?

Ongelezen bericht door Gast »

Risico?

Ach of je vlees eet volgespoten met anit-biotica en je wilt niet weten met wat nog meer of groentes met bestrijdingsmiddelen.
Het maakt niet uit. een ding weet je zeker dat je dood gaat.

Probeer je zo min mogelijk druk te maken.

Want mensen lopen te klagen over aspartmaan,maar durven nog wel een sigaret op te steken.
beetje hypocriet vind je niet?

RS

Re: Aspartaam schadelijk?

Ongelezen bericht door RS »

Als je je kinederen gewoon normaal groente geeft, dan hoef je je kinderen geen extra vitamines te geven !

Dus waarom vitamines geven, als je als ouder je kinderen goed te eten geeft ?

jbrugman

Re: Aspartaam schadelijk?

Ongelezen bericht door jbrugman »

>Want mensen lopen te klagen over aspartmaan,maar durven nog wel een >sigaret op te steken.
>beetje hypocriet vind je niet?

Sorry, ik snap niet wat ik met deze opmerking moet gezien mijn eerste vraag? Denkt u nu echt dat ik bij mijn kinderen rook, waar haalt u vandaan dat ik rook, of denkt u dat ik mijn kinderen van 2 en 4 laat roken?

Ik klaag tevens niet over aspartaam, ik stel een vraag over een artikel dat ik heb gelezen, en hoop nav. de reacties een redelijk inzicht te kunnen creeren in de beslissing of ik de stof aan mijn kinderen zal geven.
Zij reageren op een aantal voedingsstoffen zoals E162b (welke in bijna alle zuivel voorkomt) allergisch.

Tevens is er uit onderzoek gebleken (deze week op het nieuws) dat het beter is om geen zoetstof vervangers aan kinderen beneden de 4 jaar te geven.

Met roken had en heb ik niets te maken.
ps. bij de introductie van de eerste sigaretten beweerde men ook dat roken gezond was...

Gast

Re: Aspartaam schadelijk?

Ongelezen bericht door Gast »

ps. bij de introductie van de eerste sigaretten beweerde men ook dat roken gezond was...
Vervang roken door aspartaam en ik denk dat je een eind in buurt komt.
Ach of je vlees eet volgespoten met anit-biotica en je wilt niet weten met wat nog meer of groentes met bestrijdingsmiddelen
.

Triest genoeg, toch :(

Het is ook geen kwestie van je er druk om maken, maar een beetje leven met gezond verstand kan geen kwaad. 8)


Bridges

NAK

Re: Aspartaam schadelijk?

Ongelezen bericht door NAK »

Het maakt niet uit. een ding weet je zeker dat je dood gaat.
Maar de gedachte dat je dood gaat omdat je oud bent lijkt mij veel antrekkelijker dan dood gaan vanwege bepoten etenswaren.

En nu even terug naar Aspartaam:
Aspartaam is een kunstmatige zoetstof die bekent staat als E951.
Het is één van de 9 (kunstmatige) vervangers voor suiker.
Reden waarom aspartaam veel wordt gebruikt is dat het vrijwel geen calorieën bevat. Dus.......het maakt niet dik
Mijn mening is dat je het best kunt gebruiken, maar dat je dat met mate moet doen.

Gast

Re: Aspartaam schadelijk?

Ongelezen bericht door Gast »

De pest is dat het niet meer met mate! gebeurt maar met emmers te gelijk. En voor kinderen is t gewoon een vergif. Vraag maar eens na bij een voedingsdeskundige wat er chemisch in je lichaam gebeurt als je aspartaam en anderen kunstmatige suikers gebruikt. Het is veel te zoet voor je lichaam en je lijf kan er eigenlijk niets mee.

3L Pim

Re: Aspartaam schadelijk?

Ongelezen bericht door 3L Pim »

Hallo Allemaal,


Het is duidelijk dat niemand hier enige medische kennis heeft.

Ooit gehoord van PKU (Phenylketonurie) ???
Inderdaad, daar is in Nederland een screening voor bij baby's, door middel van de beroemde 'hielprik'.
Bij deze (ernstige !) aandoening kunnen met name kleine kinderen het aminozuur fenylalanine niet of onvoldoende afbreken.
Zij blijken sowiezo moeite te hebben met deze stof (dus ook gezonde kinderen).
Nu is dus door onderzoek gebleken dat al die kunstmatige zoetstoffen voor een zelfde effect als PKU zorgen, namelijk een stapeling van fenylalanine.
Daarom dus niet te veel zoetstoffen geven aan kinderen tot en met 4 jaar.


Groeten,

Pim.

koppert

Re: Aspartaam schadelijk?

Ongelezen bericht door koppert »

:oops: Hallo,

Het is al weer een paar jaar geleden dat ik overgegaan ben van gewone frisdrank naar light frisdranken. Ik dronk daar ongeveer 2 glazen per dag van. Ik ben vrouw, 56 jaar. Maar na verloop van tijd begon ik me niet goed te voelen. Onrustig en vooral veel oorsuizen. In die tijd zag ik toevallig een discussie in het Nieuwsblad v.h.Noorden over zoetstoffen!
Ik herkende ineens die klachten die ik ook had!
Ben meteen gestopt en na verloop van tijd gingen de klachten weg. Het lijkt me niet goed, zeker niet voor kinderen. Misschien kun je ook informatie vinden op Allergieplein.nl.

Voorzichtig zijn kan geen kwaad.

zoetjes

Re: Aspartaam schadelijk?

Ongelezen bericht door zoetjes »

Ik drink per dag 2 glasen fris, maar na het lezen van het artikel, heb ik de frisdrank uit de koelkast gehaald en door de wc gegoten.
Ik las op het etiket dat er aspartaam inzat.Ik ben erg geschrokken en drink wate :twisted: r, das nog beter en gezonder. WEG MET ASPARTAAM. :twisted: [/b]

chrisenlinda

Re: Aspartaam schadelijk?

Ongelezen bericht door chrisenlinda »

Ik ben ook op de hoogte van de slechte eigenschappen van Aspartaam.
Zelfs inderdaad in nb. kindervitamines zit 9 van de 10 keer aspartaam. SCHANDE !!
Ik heb er echter 1 gevonden die dit niet bevat. Het is SUPERTED.

Leny en Fred Mink

Re: Aspartaam schadelijk?

Ongelezen bericht door Leny en Fred Mink »

Wij hebben Radar hier al ruim een jaar geleden op ASPARTAAM attent
gemaakt.
Men wist niet wat het was en al helemaal niet, dat het voor kinderen
kwaad kon.
Men zou zich er misschien wel eens in verdiepen en ons dan wat laten
weten.
NOOIT hebben wij ooit iets van RADAR gehoord.
Men vond het blijkbaar niet belangrijk genoeg, of men was misschien hard bezig met Dexia.
Jammer, gemiste kans voor RADAR.
Leny en Fred Mink [/b]

resp00157092

Re: Aspartaam schadelijk?

Ongelezen bericht door resp00157092 »

:D Beste mensen, vele jaren geleden geleden is in de USA een lobby van suikerboeren onstaan die een hetze tegen het gebruik van Aspartaam probeerde te organiseren. Alle voorgaande argumenten zijn internationaal al oud nieuws. Het klopt, kinderen tot 4 jaar kun beter niet teveel van aspartaam geven maar dat geldt ook voor suiker. Het alternatief SUIKER i.p.v. aspartaam is echter zeer slecht. En aspartaam krijg je slechts in zeer kleine hoeveelheden binnen. Als je denkt dat een hoge dosis slecht is, dan heb je gelijk. Maar realiseer tevens dat dit opgaat voor praktisch alle, ook natuurlijk, stoffen die je binnen krijgt. Twee eetlepels zout is dodelijk. Lekker veel vet........., of veel alcohol, enfin verzin zelf ook nog maar wat erbij. Aspartaam MAG NIET weg, het is stukken beter en gezonder dan de alternatieven!!!!!!!!!!!!!

Jack

Eddie_B

Re: Aspartaam schadelijk?

Ongelezen bericht door Eddie_B »

Aspartaam zou op zich niet schadelijk zijn, mits onder de veilige dagelijkse hoeveelheid. En die ligt op ongeveer twee zoetjes per dag. Vergelijk die hoeveelheid nu eens met de hoeveelheid aspartaam in frisdrank, zuiveldrank, snoep, kauwgom, light producten etc.
In principe is alles zonder suiker "verdacht" ( behalve gezoet met sorbitol, maar daar kun je diarree van krijgen).

Naar aspartaam zijn relatief weinig onderzoeken verricht, maar heeft een sterke lobby en die onderzoeken zijn ook vaak niet onafhankelijk. Het is veel goedkoper dan suiker, dus daarom wordt het graag toegepast. Suiker is trouwens niet slecht (je hebt het zelfs nodig), maar ook hier geldt dat het met mate moet.

Het wordt trouwens tijd dat we ons (letterlijk) niet zomaar iets door onze strot laten duwen. Niet zo maar alles maar eten en drinken. De smoes van dood ga je toch, komt van zeer kortzichtige mensen, die blijkbaar niets kan schelen. Als je gezond wil leven, wil je weten wat er in zit.

Kijk ook eens op www.aspartaam.nl

ingingin

Re: Aspartaam schadelijk?

Ongelezen bericht door ingingin »

Een heel goede tip voor alle bewust levende mensen.
In de natuurwinkel vind je zowel groente/fruit zonder gif.
Geen vieze frisdranken met aspartaam etc.
Geen shampoo etc met chemische stoffen.
Zou iedereen moeten doen, dan laten de fabrikanten het wel.
Helaas hebben de meeste mensen meer geld over voor hun auto, tv dan voor hun eerste levensbehoefte: voeding.

groetjes, Inge

ingingin

Re: Aspartaam schadelijk?

Ongelezen bericht door ingingin »

Aspartaam is wel licht schadelijk. Ik zou mijn kinderen het niet geven.
Het geldt ook voor maltitol waar ik zelf darmgassen van krijg (in suikervrije drop o.a.)
Het is dikke troep dat bedacht is als suikervervanger.

Ja, het schijnt met veel dingen zo te zijn dat ze mogen bestaan ondanks dat het niet goed is. Idioot he!
Kijk maar eens op: www.benikgifvrij.nl

gr. inge

jake

Re: Aspartaam schadelijk?

Ongelezen bericht door jake »

:oops: :( :twisted: Mensen, laat u niet misleiden door www.aspartaam.nl. Wetenschapelijk is op deze site niets onderbouwd, het zijn allemaal aannames en leid tot stemmingsmakerij tegen een geweldig goed produkt.

Jack

Gesloten