toggle menu

Water drinken: waarom is het belangrijk en wat zijn de voordelen?

Water drinken: waarom is het belangrijk en wat zijn de voordelen?

De meeste mensen weten wel dat water een belangrijke rol speelt in het gezond houden van ons lichaam. We bestaan immers voor ongeveer de helft uit water. Maar hoeveel water moet je precies drinken op een dag? Wat gebeurt er als je dat niet doet? En kun je dan beter kraan- of flessenwater drinken?

Die vragen legde Radar voor aan Expert Voeding en Gezondheid Iris Groenenberg van het Voedingscentrum. Zij deelde met ons alle ins- en outs van water drinken. 

Waarom is water drinken zo belangrijk?

'Het is goed om je te realiseren dat je voor het grootste deel uit vocht bestaat', vertelt Groenenberg. 'Vrouwen voor iets meer dan vijftig procent en mannen voor iets meer dan 60 procent. Je hebt het in de eerste plaats nodig om de voedingsstoffen die je uit eten en drinken haalt op te lossen in de darmen, zodat ze daarna door je lichaam opgenomen kunnen worden. Daarnaast speelt water een belangrijke rol in het reguleren van je lichaamstemperatuur.' 

Hoeveel water moet je op een dag drinken?

Hoeveel je op een dag moet drinken is volgens Groenenberg afhankelijk van een aantal factoren. 'Het is in principe voor volwassenen anderhalf tot twee liter vocht, maar voor een advies op maat kun je kijken in de Schijf van Vijf voor jou-tool. Daarnaast zijn er een aantal factoren die ervoor kunnen zorgen dat jij meer nodig hebt. Bijvoorbeeld wanneer het heel warm is, of als je een inspannende work-out doet', aldus Groenenberg. 

Verdeel je drinkmomenten

Die anderhalf tot twee liter kun je het best in meerdere momenten drinken. 'Je nieren kunnen maximaal 0,7 tot een liter per uur verwerken. Een hele plens water in een keer kunnen ze dus niet aan', vertelt Groenenberg. 'Wat je dan in het ergste geval krijgt is een zogenaamde watervergiftiging. Dan heb je zoveel vocht in je lichaam dat het zoutgehalte in het bloed heel laag is en dan kun je hartritmestoornissen of vochtophopingen in de hersenen krijgen. Gelukkig komt dit bijna nooit voor.' 

Maakt het uit of je water of een andere vloeistof drinkt?

Ook vroegen we Groenenberg of je alleen maar water moet drinken, of ook voor andere dranken kunt kiezen. 'Er zijn een aantal dranken die in de Schijf van Vijf staan, die bevatten allemaal geen calorieën. Hiertoe behoren onder andere thee en koffie zonder suiker, beperkt kruidenthee en water met een smaakje (zoals munt) zonder suiker en zonder zuren. Sowieso raden we het aan om drie koppen zwarte of groene thee per dag te drinken, omdat dit een aantal gezondheidsvoordelen oplevert zoals bijvoorbeeld het verlagen van de bloeddruk. Halfvolle en magere zuivel staan ook in de Schijf van Vijf en tellen ook mee als vocht', vertelt Groenenberg.

'Qua kopjes koffie raden we aan om er maximaal vier per dag te drinken. Dit komt door de caffeïne. Daarnaast is het belangrijk dat je een zo gefilterd mogelijke koffie drinkt, omdat in koffie het stofje cafestol zit. Dit verhoogt je LDL-cholesterol. Daarom staat niet alle koffie in de Schijf van Vijf. Suikerhoudende dranken, zoals vruchtensap en frisdrank, tellen natuurlijk wel mee als vocht, maar staan niet in de Schijf van Vijf omdat ze het risico op overgewicht en diabetes type 2 kunnen vergroten', aldus Groenenberg. 

Flessen- of kraanwater?

Qua kwaliteit maakt het drinken van flessen- of kraanwater niet veel uit, al zit er wel verschil tussen de twee. 'Die verschillen zitten hem ten eerste in de prijs. Kraanwater is in Nederland heel goedkoop en kwalitatief heel goed, een van de beste van de wereld. Flessenwater is heel veel duurder. We hebben wel eens een berekening gemaakt en daar kwam uit dat je voor ongeveer 1 euro een heel jaar kraanwater kunt drinken. Bij flessenwater is dit 150 tot 500 keer duurder', aldus Groenenberg. 
'Daarnaast heeft flessenwater vaak een plastic verpakking. Dus als je voor flessenwater gaat adviseer ik om dan in ieder geval voor een fles te gaan die je vaker kunt gebruiken of waar statiegeld op zit, zodat het gerecycled kan worden na het inleveren.' 

Wat gebeurt er als je te weinig water drinkt?

Naast te veel, kun je ook te weinig drinken. Dit is volgens Groenenberg vooral gevaarlijk bij baby's, jonge kinderen en ouderen:'Wanneer die groepen ziek worden, kan er sneller uitdroging ontstaan en dat is gevaarlijk'. 

Maar voordat er sprake is van uitdroging geeft het lichaam al een aantal signalen af. 'Op de eerste plaats is dit dorst. Dus wanneer je dorst krijgt moet je echt drinken. Wanneer je dit niet doet, kun je je suf gaan voelen en kan er verwardheid optreden, omdat je hersencellen heel gevoelig zijn voor uitdroging. Die verwardheid is dus een heel duidelijk signaal. Daarnaast ga je minder zweten en minder plassen. In een heel ernstig geval kun je flauwvallen omdat je bloeddruk heel laag wordt of zelfs in een coma belanden.' 

Wat te doen bij uitdroging?

Wat je het beste kunt doen als er sprake is van uitdroging? 'Het is eigenlijk zaak dat je het weet te voorkomen, maar bij zieke baby's, kinderen en ouderen komt het soms toch voor. Dan is het belangrijk dat ze zorg krijgen van een arts', aldus Groenenberg.

Ook interessant