toggle menu

Stoppen met roken? Zo doe je dat!

Nederland telt zo'n 3,5 miljoen rokers. Uit onderzoek onder ons eigen Radar Testpanel blijkt dat 78% van die rokers zou willen stoppen met roken. Wat is dan de beste manier?

Je wil rookvrij leven, maar op welke manier ga je vervolgens proberen te stoppen? Dat vroegen we aan onze Radar-achterban en we kregen heel veel verschillende reacties binnen. Zo schrijft Mia Dolmans: 'Ik dacht dat het mij nooit zou lukken om te stoppen met roken, maar ik heb de knop omgezet en ben anderhalf jaar geleden naar de huisarts gegaan. Onder zijn begeleiding ben ik met behulp van Champixtabletten gestopt'. Verslavingsarts Robert van de Graaf beaamt dat een huisartsbezoek een hele verstandige eerste stap is in het proces van stoppen met roken. De huisarts kan je namelijk helpen bepalen of je wel of niet verslaafd bent. 'Niet alle mensen die roken zijn verslaafd. Net zoals niet iedereen die alcohol drinkt, een alcoholist is.'

Wel of niet verslaafd?

Hoe weet je of je verslaafd bent aan roken? Volgens verslavingsarts Van de Graaf zijn er verschillende criteria: 'De kern is dat je er zelf of je omgeving last van moet hebben. Je merkt lichamelijk dat je steeds meer sigaretten nodig hebt voor hetzelfde effect en dat je afkickverschijnselen vertoont als je probeert te minderen. Of dat je in de problemen komt, doordat je toch op plekken rookt waar dat niet mag of omdat je teveel tijd aan het roken besteedt.' Van de Graaf noemt een ander criterium, namelijk dat je doorgaat met roken terwijl je weet dat het lichamelijk schadelijk voor je is. 

Nicotinepleisters vereisen begeleiding

Je huisarts kan je adviseren welke manier van stoppen het meest effectief voor jou is. Bijvoorbeeld welke medische hulpmiddelen er verkrijgbaar zijn, zoals de eerdergenoemde Champix of de nicotinepleisters. Over die nicotinepleisters zegt Van de Graaf dat 'de verkoop ervan in winkels eigenlijk verboden zou moeten worden. Dat werkt alleen in combinatie met een goede begeleiding, het zijn tenslotte medicijnen'.

Vermijd sommige mensen en sommige situaties

Niet alleen de huisarts kan je begeleiden bij het stoppen met roken. Vraag ook gezinsleden en vrienden om je te steunen bij deze uitdaging. Zeer effectief, blijkt uit onderzoek. Van alle mensen die zonder enige hulp proberen te stoppen met roken, heeft 95% binnen één jaar een terugval. Probeer tegelijkertijd mensen te vermijden die wel roken en vermijd bepaalde situaties die uitnodigen tot roken, zoals feestjes of festivals. Zoek lotgenoten en sta heel bewust stil bij mijlpalen, bijvoorbeeld 100 dagen rookvrij.

Bedenk alternatieven

Esmeralda van Kan is van plan om te gaan stoppen met roken en ze vraagt zich af hoe ze ervoor kan zorgen dat ze niet aankomt. 'Ik snap wel dat ik meer moet bewegen, maar een sportschool gaat voor mij niet werken. Wat kan ik doen, want ik wil echt niet aankomen!' Van de Graaf adviseert om van tevoren een beweegplan voor jezelf op te stellen, want het is inderdaad zo dat je eetlust in die eerste fase toeneemt. 'Daarnaast kun je last krijgen van heftige psychische klachten, onrust en concentratieproblemen. Houd vol en bedenk alternatieven voor momenten waarvan je weet dat ze moeilijk zijn, bijvoorbeeld de pauzes op je werk. Bedenk wat je gaat doen tijdens die pauzes nu je niet meer rookt!'

Gezamenlijk stoppen helpt!

Het is de achterliggende gedachte van de nationale campagne Stoptober die op 1 oktober begint en stoppers kunnen hulp en tips krijgen via een app en een Facebookpagina. Ook kun je via een livestream vijftig mensen volgen die voor het programma WE STOPPEN! vijf dagen lang opgesloten worden in een huis waar ze gezamenlijk 'cold turkey', dus in één keer, maar wel onder begeleiding, proberen te stoppen.

Updates ontvangen over dit onderwerp?

Wil je op de hoogte blijven van dit onderwerp? Download de gratis Radar-app en volg het onderwerp.

Meer over:

Reacties

Op de Radar website moet je 'overige cookies' accepteren om te reageren op artikelen.

Ook interessant