AliExpress past verkoopvoorwaarden aan in lijn met het Europese consumentenrecht
De Chinese webshop AliExpress heeft na ingrijpen van de Autoriteit Consument en Markt zijn verkoopvoorwaarden voor Europa aangepast en in lijn gebracht met het Europese consumentenrecht. De algemene voorwaarden zijn aangepast naar de regels die in Europa gelden. Dit betekent dat AliExpress voortaan duidelijker gaat communiceren met de consument over onder andere de bedenktijd, garantie, extra kosten en verkopers.
Wat AliExpress precies allemaal gaat veranderen hebben we voor je op een rij gezet.
1. De bedenktijd: Consumenten hebben binnen 14 dagen het recht om een bestelling te annuleren en de gekochte producten terug te sturen zonder opgave van redenen.
2. Garantie: De regels rond de garantie moeten nageleefd worden zoals de Europese Unie deze voorschrijft. Dit betekent dat er twee jaar garantie op producten zit.
3. Extra kosten: Het moet worden vermeld als er extra kosten zoals heffingen of belastingen voor een product moeten worden betaald.
Informatie over de verkoper: Het moet voor de consument duidelijk zijn wie de verkoper is en dit moet duidelijk worden vermeldt op de website.
4. Ranking: Als er betaald is om hoger te eindigen in de zoekresultaten moet dit op de website worden vermeld.
5. Klachten: Consumenten kunnen nu in hun eigen land terecht met een klacht of geschil. Deze hoeven niet meer aangevochten te worden bij de rechtbank in Hong Kong.
De afspraken met AliExpress zijn afgelopen maanden gemaakt en de aangepaste algemene voorwaarden moeten uiterlijk op 1 mei beter lees- en herkenbaar gemaakt worden voor EU-klanten.