background branding

Alleen retourrecht met speciaal terugstuurlabel? Webwinkels starten proef tegen eendagskleding

6aprilwebwinkel.jpg

Draag je weleens een kledingstuk van een webwinkel om het vervolgens retour te sturen? Misschien kan dat binnenkort niet meer. Webwinkels starten samen met Thuiswinkel.org een proef met labels, die aan producten worden vastgemaakt. Dit om te voorkomen dat klanten kleding dragen en die daarna weer terugsturen. Het label moet aan het product zitten bij het retourneren, wat binnen 14 dagen moet gebeuren. Alleen dan kunnen klanten al hun geld terugkrijgen. 

Bij de webwinkels komt het vaak voor dat klanten hun kleding bijvoorbeeld een avond aan hebben en het kledingstuk daarna weer terugsturen. De webshop Onlinemerkkleding.nl gebruikt de nieuwe Retourvignetten sinds een paar maanden. 

'Modder aan de broekspijpen na festivals'

Belinda Kalkman van Onlinemerkkleding.nl: 'Het is echt verschrikkelijk wat je meemaakt. Gedragen kleding met vlekken, parfum op de kleding, soms zit er nog een oorbel aan een kledingstuk of een sleutel in een broekzak. In de zomer na de festivals zit er soms nog modder aan de broekspijpen.' 

Je hebt als consument het recht om te retourneren, maar het product moet in de originele staat zijn. Het is moeilijk voor webshops om te bewijzen dat iets gebruikt is. 

Vooral kleding wordt veel teruggestuurd

Gemiddeld wordt tien procent van de online bestelde artikelen geretourneerd. Bij kleding wordt zelfs meer dan de helft teruggestuurd. Soms wordt iets schoongemaakt en weer doorverkocht of aan goede doelen gegeven, maar sommige partijen worden waarschijnlijk ook vernietigd.

Het Retourvignet komt in verschillende formaten en kost de verkoper 30 cent per stuk. Bij Onlinmerkkleding.nl helpt het: 'Sinds we het gebruiken, krijgen we veel minder gedragen kleding terug en gaan onze kosten dus naar beneden.'

De Consumentenbond heeft geen uitgesproken mening over het Retourvignet en zegt alert te blijven dat de rechten van consumenten niet worden geschonden.

Bron: NOS