Bedrog van D-reizen: losse vliegtickets werden illegaal omgezet in pakketreizen

28072021 d-reizen.jpg

Het failliete D-reizen probeerde volgens televisieprogramma EenVandaag in de laatste weken van zijn bestaan klanten, touroperators en de SGR te bedriegen door onverzekerde vliegtickets om te zetten in pakketreizen. Volgens EUclaim is er zelfs sprake van gecoördineerd bedrog. 

Ze schreven al eerder illegaal vouchers uit, compenseerden klanten niet voor vliegreizen die door corona nooit gemaakt konden worden en nu blijkt dat D-reizen de waarde van losse vliegtickets probeerde om te zetten in pakketreizen. De tickets werden dus nooit terugbetaald. In tegenstelling tot losse tickets, zijn die pakketreizen wél verzekerd bij garantiefonds SGR. Het omzetten gebeurde niet incidenteel, maar bij vestigingen van D-reizen in het hele land.

Hoge kosten

Daarmee zadelden ze touroperators zoals TUI, Corendon, de Jong Intra en Buro Scanbrit op met hoge kosten. Want de boeking zou wel worden gedaan, maar er zou door D-Reizen geen cent aan de touroperators worden overgemaakt, ook niet als de losse vliegtickets al terug waren betaald. Garantiefonds SGR en de touroperators zouden de reissom moeten vergoeden.

Aanbiedingen door het hele land

EenVandaag wist in de afgelopen weken deze aanbiedingen te achterhalen bij D-reizen vestigingen in Oegstgeest, Rotterdam, Strijen, Amsterdam, Roermond, Goes en Heerhugowaard.

En werd steeds dezelfde formulering gebruikt: 'U kunt uw reis omboeken naar een pakketreis om uw reissom veilig te stellen.'

Ook bij faillisement voucher uitschrijven

'D-reizen was een agent, die handelde namens vliegtuigmaatschappijen of touroperators', legt Hendrik Noorderhaven van het bedrijf EUclaim aan EenVandaag uit. 'Als zij een pakketreis boekten bij bijvoorbeeld TUI of Corendon, was er voor die touroperators meteen de verplichting die reis ook uit te voeren.'

'Ook als D-reizen failliet zou gaan (...) en in geval van annuleren wegens corona, moest de touroperator een voucher uitschrijven of terugbetalen', vertelt hij. 'Ook al ontvingen zij geen cent van D-reizen.'

Bedrog

Noorderhaven is directeur van het bedrijf EUclaim dat slachtoffers van D-reizen vertegenwoordigt en probeert hun geld terug te halen. Volgens hem is er geen sprake van individuele medewerkers van D-Reizen die allemaal tegelijk hun gedupeerde klanten dezelfde aanbieding doen:

'Bij D-reizen was de hiërarchie erg strak', legt hij aan EenVandaag uit. 'Daar gingen mensen echt niet zelf dit soort dingen in gang zetten. Dit heet gewoon bedrog. En uiteindelijk ga je in faillissement, in de hoop dat alles verdwijnt. Maar ik ga er vanuit dat de curator de onderste steen boven zal krijgen.'

Klanten aan hun lot overgelaten

'De klanten zijn aan hun lot overgelaten', stelt Hendrik Noorderhaven. 'De bedrijven zijn door de overheid ondersteund, door de staat. Maar de mensen om wie het gaat, die deze hele industrie overeind houden, die kunnen het uitzoeken.'

Reactie D-Reizen

'Er was geen officiële richtlijn om dit soort dingen te doen. Noch uitgevoerd noch gepland', reageert Jan Henne de Dijn, voormalig eigenaar van D-reizen.

'Onze werknemers hadden het welzijn van de klanten op het oog. Ik geloof dat zij dat deden in een zeer gecompliceerde en onduidelijke omgeving en in een catastrofale situatie. Ze probeerden de klanten te beschermen.'

Juridische stappen SGR

Directeur Erik Jan Reuver van garantiefonds SGR verwerpt dit. 'De schuld bij touroperators en SGR neerleggen is volstrekt absurd. De voormalig bestuurders vegen hun eigen straatje schoon, maar zij zijn nog niet af van SGR en de touroperators.'

'Zodra de curator klaar is met zijn onderzoek zullen we, in overleg met de curator, tegen de voormalige bestuurders juridische stappen ondernemen vanwege de enorme schade die men heeft veroorzaakt door klantgelden voor andere doelen aan te wenden.'

Bron: EenVandaag, ANP