Benzine nog steeds duur ondanks miljardenwinsten: hoe kan dat?

Shell noteert opnieuw miljardenwinsten in het eerste kwartaal van 2023. In het kalenderjaar 2022 boekte het bedrijf al een recordwinst van 38 miljard euro. De prijzen daalden sindsdien iets, maar blijven toch nog erg hoog. Hoe kan dit?
Stabilisatie van prijzen
De prijzen aan de pomp stabiliseren ondertussen rond de twee euro per liter en net daaronder. Dit is een stuk lager dan de piek van 2,50 euro vorige zomer, maar historisch gezien is het nog altijd hoog. Pas in het najaar van 2021 ging de benzineprijs voor het eerst ooit over de grens van twee euro per liter.
Hoe is de benzineprijs opgebouwd?
De prijs van benzine is als volgt opgebouwd. 9 procent van wat je aan benzine betaalt, is winst. Die winst wordt verdeeld over de oliemaatschappij in kwestie en het tankstation waar je tankt. 33 procent van wat je betaalt, is een vergoeding voor de productiekosten van de olie. Dit is het bedrag dat het meest schommelt, omdat het voor een deel wordt bepaald door de prijs van ruwe olie. De rest - meer dan de helft dus - gaat via accijns en btw naar de Rijksoverheid.
Meer winsten door hogere vraag
De gigawinsten van 2022 zitten in de productiekosten van olie. Door onder andere de oorlog in Oekraïne heerst er al lange tijd schaarste op de olie- en gasmarkt. Hierdoor is de prijs van ruwe olie gigantisch verhoogd in de zomer van 2022. Daarnaast profiteert Shell van het wereldwijde economische herstel, waardoor de vraag naar olie weer is toegenomen. Bovendien zorgt het inkopen van eigen aandelen ook voor een hogere winstmarge.
Kritiek op hoge winsten
Naar aanleiding van de cijfers van onder meer Shell, is er kritiek ontstaan op de gigawinsten van oliemaatschappijen. Minister Jetten van Energie en Klimaat vroeg zich in februari hardop af of “Oliebedrijven hun prijzen voor consumenten en bedrijven dan niet wat kunnen verlagen." Ook de Amerikaanse regering uitte kritiek door te stellen dat de winst wordt verdiend over de ruggen van burgers.
Bronnen: RTL Nieuws, United Consumers en ANWB