Claim van 3,2 miljard tegen NN in woekerpoliszaak

nn2.jpg

Claimorganisatie Wakkerpolis heeft een claim van 3,2 miljard euro ingediend tegen verzekeraar NN Group (Nationale-Nederlanden) vanwege onterecht in rekening gebrachte kosten voor een beleggingsverzekering.

Deze collectieve woekerpolisclaim, voor zo'n half miljoen klanten van NN, volgt op een vorig jaar gewonnen proefprocedure over één dossier.

5500 euro per klant onterecht ingehouden

Daarbij bepaalde klachteninstituut Kifid dat NN de eerste kosten van een beleggingsverzekering moest vergoeden, omdat de klant niet goed werd geïnformeerd over die kosten. Wakkerpolis stelde destijds al dat die uitspraak aanknopingspunten bood voor een collectieve zaak. Volgens de claimorganisatie is gemiddeld voor ongeveer 5500 euro per klant aan onterechte kosten ingehouden.

Wakkerpolis trekt samen op met de Consumentenbond, die NN ook dagvaardt. Een woordvoerder van NN zegt dat het bedrijf de claim eerst wil bestuderen. Op een uitnodiging van Wakkerpolis om komende vrijdag te gaan praten over een schikking wordt niet ingegaan.

Reactie NN

De beschuldiging van Wakkerpolis dat NN niet wil schikken wees de woordvoerder van de hand. Hij benadrukt dat het bedrijf in het verleden wel eens in individuele gevallen schikkingen heeft getroffen. 'Er is een verschil tussen nooit willen schikken en niet in dit geval.' De claimorganisatie strijdt voor een compensatie voor alle klanten die tussen 1990 en 2008 een beleggingsverzekering van Nationale-Nederlanden hadden.

Eerder liep er al een woekerpoliszaak tegen Nationale Nederlanden bij klachteninstituut Kifid. Het bedrijf ging in hoger beroep, omdat zij vonden dat zij zich altijd aan de geldende regels hadden gehouden.

Bron: ANP