Consument wil liever onverpakte groente

tomatenkomkommerplastic_800.jpg

Wie groenten koopt in een supermarkt of bij de groenteboer heeft die het liefst zonder plastic verpakking. Mensen zien verpakkingen vaak als overbodig, terwijl die vaak juist een belangrijke functie hebben. Dat meldt Milieu Centraal dinsdag op basis van onderzoek van Motivaction.

'De verpakking van veel voeding heeft een functie: het voorkomen van bederf en beschadiging van producten. Komkommers die van ver komen, blijven langer goed in plastic', aldus de organisatie die zich opwerpt als vraagbaak op het gebied van milieu, klimaat en energiebesparing. Het plastic is goed voor de houdbaarheid en dus tegen voedselverspilling. Alleen bij lokale producten die snel verkocht worden heeft plastic geen meerwaarde.

Portieverpakkingen

Driekwart van de ondervraagden geeft de voorkeur aan onverpakte groenten. Bijna 60 procent van de consumenten denkt dat grote voordeelverpakkingen beter zijn voor het milieu dan portieverpakkingen. De portieverpakkingen voor bijvoorbeeld chips en koffiecups zijn consumenten een doorn in het oog, maar daarvoor geldt volgens Milieu Centraal ook dat ze verspilling voorkomen.

Bron: ANP / AD