Consumenten kiezen voor goedkopere merken, maar gaan nog steeds naar dezelfde supermarkt
Consumenten gaan nog steeds naar dezelfde supermarkten ondanks de hoge inflatie op dit moment. Dat blijkt uit een onderzoek van ABN Amro. Veel mensen veranderen wel van merk: ze gaan van de A- naar de huismerken, meldt de Telegraaf.
Door de hoge prijzen werd verwacht dat mensen ‘op de kleintjes gingen letten’ en ABN Amro onderzocht dit door naar de pinpas van particuliere klanten te kijken. Vooral de lage inkomens hebben last van de gestegen prijzen voor energie en voedsel, waardoor ze minder te besteden hebben.
Trouw aan eigen supermarkt
Uit het onderzoek blijkt dat klanten nog steeds trouw blijven aan hun eigen supermarkt(en). Sinds 2018 bezoeken consumenten gemiddeld maandelijks drie winkels en dit aantal is nog niet gestegen.
Wel kopen consumenten nu dus meer huismerken in plaats van A-merken, liet eerder ook het onderzoek van marktonderzoeksinstituut Growth From Knowledge (GfK) zien. ABN Amro verwacht wel dat, mocht de inflatie nog meer toenemen of blijven aanhouden, consumenten hun boodschappen bij meerdere supermarkten gaan inslaan.
Vooral hoge inkomens gaven veel geld uit aan supermarkten
Consumenten gaven ook tijdens de coronapandemie meer geld uit in de supermarkten, vooral in december. Deze hoge uitgaven kwamen vooral bij de mensen met hogere inkomens vandaan, omdat zij normaal vaker uit eten gingen. De horeca was gesloten, dus werd het geld in luxe boodschappen gestoken.
Bron: De Telegraaf