Consumententip: Waar op te letten bij telefonische verkoop

Een veel gehoorde klacht op de Radar redactie: gebeld worden tijdens het eten door overenthousiaste verkopers en daarna spijt van je telefonische aankoop. Het bel-me-niet register is al een hele stap voorwaarts in de goede richting om ongewenste telefoontjes te voorkomen, maar vanaf 13 juni is er nog meer bescherming: geen overeenkomst zonder schriftelijke bevestiging door de consument.

Hieronder vind je de belangrijkste wijzigingen op het gebied van telefonische marketing.Overeenkomst schriftelijk bevestigen

Word je gebeld door een bedrijf met een ‘niet te missen’ aanbod? En ben je er nog geen klant? Dan moet de via de telefoon afgesproken overeenkomst op papier worden gezet en door jezelf worden ondertekend per brief of e-mail. Pas dan ben je echt in zee gegaan met het bedrijf. Dit geldt echter alleen voor diensten, met een terugkerend abonnementsgeld per maand of kwartaal. Denk hierbij aan een abonnement op een sportschool, een cv-onderhoudsabonnement voor je verwarming, energie of een abonnement voor je mobiele telefoon.

Ben je het niet eens met het aanbod en teken je niet? Dan is er geen overeenkomst. Je kan het telefoontje dan als niet ontvangen beschouwen. Daarnaast heb je ook nog gewoon 14 dagen bedenktijd, na het opsturen van de schriftelijke bevestiging, dus zekerheid alom!

De verkoper moet wel hebben gezegd dat hij belt namens een bedrijf en dat het aanbod commercieel van aard is, verkoop tot doel heeft. Zegt hij dit niet? Dan is hij in overtreding. Mogelijk is de overeenkomst dan sowieso niet geldig.Proefpakketjes: scheermesjes, strings, parfum, vitaminepillen, puzzelboekjes

Een van de grootste klachtenveroorzakers aller tijden: de ‘vrijblijvende’ proefpakketjes die niet zo eenmalig blijken te zijn. Deze aanbiedingen voor scheermesjes, vitaminepillen en puzzelboekjes hoeven niet schriftelijk te worden bevestigd omdat het producten zijn. Ze worden wel als abonnement verkocht (niet opzeggen en je stemt in met vervolgzendingen), maar een handtekening is dus niet nodig. Heb je echter ‘ja’  gezegd op de aanbieding, dan heb je alsnog 14 dagen bedenktijd na ontvangst van het proefpakketje. Mocht je al meteen nadat je de telefoon hebt neergelegd twijfels hebben, mag je ook al opzeggen voordat je de bestelling in huis hebt via telefoon, brief of e-mail.Postcode, BankGiro, Vrienden- en Staatsloterij

Oftewel: loterijen. Telefonisch een lot gekocht? Hier geldt geen bedenktijd voor en ook geen schriftelijke handtekening. Reden? Gokactiviteiten vallen niet onder de Consumentenregels. Bij de meeste loterijen kan je per maand opzeggen, dus de schade valt dan alsnog mee en misschien win je nog wat…Al klant?

Ben je al klant bij bijvoorbeeld Nuon, KPN of UPC en wordt je gebeld voor een nieuw contract? Dan is het schriftelijk ondertekenen van het nieuwe contract niet altijd nodig. Denk hierbij aan een verlenging. Ga je echter een heel andere dienst aan, bijvoorbeeld van alleen internet naar een alles-in-een-pakket met telefonie, televisie en internet? Dan is schriftelijk bevestigen wel noodzakelijk. Ook als je wisselt van een vast naar variabel energietarief. Wel heb je nog steeds 14 dagen bedenktijd.Zelf bellen naar een bedrijf

Bel je zelf naar een bedrijf om een dienst af te sluiten? Dan is er geen handtekening nodig. Je hebt immers zelf het initiatief genomen om ergens klant te worden. De 14 dagen bedenktijd heb je ook hier nog steeds.Gemaakte kosten tijdens bedenktijd

Je hebt standaard 14 dagen bedenktijd op alle telefonisch afgesloten overeenkomsten. Is de dienst al eerder geleverd dan die 14 dagen? Bijvoorbeeld gas, elektra of een mobiele telefoon en simkaart? Dan mag de ondernemer een deel van de gemaakte kosten terugvragen bij ontbinding van het contract. Bijvoorbeeld de belkosten van een nieuw mobiel abonnement en eventuele gebruikerssporen van de mobiele telefoon.

Deze regels zijn opgesteld door de Europese Unie en worden in Nederland opgelegd door de overheid. De Autoriteit Consument & Markt (ACM), bij consumenten vooral bekend van de ConsuWijzer, kijkt of bedrijven zich aan deze regels houden. Houdt een verkoper zich niet aan de regels? Laat het via de ConsuWijzer weten, ACM kan de ondernemer hier dan op aanspreken. De regels gelden vanaf 13 juni 2014.


Deze regels zijn opgesteld door de Europese Unie en worden in Nederland opgelegd door de overheid. De Autoriteit Consument & Markt (ACM), bij consumenten vooral bekend van de ConsuWijzer, kijkt of bedrijven zich aan deze regels houden. Houdt een verkoper zich niet aan de regels? Laat het via de ConsuWijzer weten, ACM kan de ondernemer hier dan op aanspreken. De regels gelden vanaf 13 juni 2014.