Detailhandel bindt de strijd aan met nepwaardebonnen

Detailhandel Nederland wil consumenten en de detailhandel gaan voorlichten over waardebon-winacties die de namen misbruiken van bekende merken en winkelketens. Dat meldt Emerce dinsdag.
De detailhandelorganisatie spreekt van een ware 'plaag'. De enorme hoeveelheid e-mails die Radar hierover ontvangt, bevestigen dit beeld. Consumenten en bedrijven komen dergelijke frauduleuze mails dan ook al langer de keel uit. Zowel op de site als in de uitzending hebben we hier aandacht aan besteed.
Misbruikte merken waarschuwen zelf
De waardebonmails lijken op het eerste gezicht afkomstig te zijn van gerenommeerde bedrijven als MediaMarkt, Albert Heijn, Center Parcs en vele andere, maar nadere inspectie leert al gauw dat de werkelijke afzender iets is als PlayMobia, TheValueFactory enzovoorts - ook hiervan zijn vele varianten.
Zo constateerde Emerce dat het bedrijf Leuke Verrassingen de laatste tijd veel Nederlandse consumenten lastigvalt met nep-winacties. Bijvoorbeeld met deze tekst: ‘Media Markt is uitgeroepen tot beste elektronica winkel van 2015! Om dit te vieren geven wij prijzen weg aan winnaars in de buurt van een van onze 49 vestigingen.’
Media Markt waarschuwt al enige tijd voor dit soort mails. De retailer benadrukt dat de verstuurder van de mails op geen enkele manier gelieerd is aan de Media Markt. Tegen Emerce zegt een woordvoerder: 'Mensen spreken ons hierop aan in de winkel. Ook als je deze partijen waarschuwt, gaan ze vrolijk verder onder een andere naam.'
Dat klopt, want ook bij Radar is bovengenoemde mail binnengekomen, maar dan met als afzender 'Media Markt Cadeau Winkel' en als achterliggend domein het dubieus klinkende 'vjm.chtah.com'.
Ook Albert Heijn ondervindt last van zulke e-mails. De supermarktketen maakte zelfs een speciale video om klanten tegen phishing te waarschuwen.
Onderzoek van Emerce leert dat de Nederlandse domeinnaam Leukeverrassingen.nl is vastgelegd in Frankrijk. Daarvandaan worden ook de mails verstuurd, steevast via hoster Teclib, die inmiddels door Emerce op de hoogte is gebracht. Wie het niet kan laten om te klikken op een van de aanbiedingen op deze in slecht vertaald Nederlands opgestelde site, komt terecht op het al even twijfelachtige Amerikaanse Officialsurveyrewards.com.
Ingrijpen is moeilijk
Zulke sites uit de lucht halen is moeilijk, zo blijkt uit de reactie van Marnie van Duijnhoven. Deze woordvoerder van SIDN, de organisatie die alle .nl-domeinnamen registreert en beheert, zegt tegen Emerce dat SIDN niet meteen kan ingrijpen. 'Dan moeten eerst alle betrokken partijen zijn aangesproken en alleen in het uiterste geval kunnen we dan zelf actie nemen'.
De Consumentenbond onderzoekt desondanks of er juridische mogelijkheden zijn dit soort misleiding te stoppen.
Update woensdag 9 december, 11:50 uur: 'Een beetje groter gemaakt dan het is'
Ook Detailhandel Nederland beraadt zich op verdere actie, maar in tegenstelling tot eerdere berichten is van een echte voorlichtingscampagne vooralsnog geen sprake. 'Het is een beetje groter gemaakt dan het is,' aldus persvoorlichter Suzanne van de Graaf.
'We horen van winkelketens dat ze hier heel veel last van hebben. Hun logo en bedrijfsnaam wordt misbruikt. Het is een criminele activiteit, en daar wil je als winkel niet mee in verband worden gebracht. Onze actie hiertegen zit nog in het beginstadium. Maar de eerste stap is om erover te communiceren richting consumenten en andere winkelbedrijven.'
Bron: Emerce / Radar