Dit is waarom je juist geen lintje of bagageriem om je koffer moet doen
De meeste mensen hebben een zwarte, grijze of blauwe koffer. Om hem op de bagageband toch makkelijk te herkennen, gebruiken veel reizigers een bagageriem, etiket of lint. Maar dit blijk je beter niet te kunnen doen.
Koffer eerder kwijt
Je koffer kan hierdoor namelijk sneller kwijtraken. “Koffers met lintjes of bagageriemen eraan kunnen verstrikt raken in het bagagesysteem”, vertelde een woordvoerder van Schiphol eerder aan Editie NL. "Ik vergelijk het weleens met het verstrikt raken van je veter om je trapper. Je kunt je wel voorstellen hoe lastig het is om dat los te krijgen."
Hoewel je hem dus misschien sneller ziet op de bagageband, is de kans ook groter dat hij hierdoor kwijtraakt. En dit heeft niet alleen invloed op jouw koffer. Het kan ook effect hebben op de koffers die volgen en er kan zelfs een hele opstopping ontstaan.
Oude barcodes verwijderen
Vandaar dat de luchthaven adviseert om alles van je koffer te halen. En dan bedoelen ze ook echt alles. Want er is nog iets dat het bagagesysteem kan verstoren: stickers met barcodes van vorige vluchten.
Door die oude barcodes kan het bagagesysteem in de war raken, waardoor je koffer een andere weg inslaat en handmatig gescand moet worden. Hij komt dan uiteindelijk wel bij het juiste vliegtuig terecht, maar het kan wel voor vertraging zorgen.
Wie is verantwoordelijk als je koffer kwijt is?
Als je koffer onverhoopt toch kwijt raakt, is de airline verantwoordelijk. Ongeacht of je er een bagageriem of lintje om gehangen hebt of niet.
Hanita van der Meer van ANVR vertelde eerder aan Radar dat de airline ervoor moet zorgen dat je ruimbagage aankomt op de plek van bestemming zodra je deze hebt ingecheckt. “Bij handbagage ben je zelf verantwoordelijk.”
Bronnen: RTL Nieuws, HLN