Eén op vijf bestelt niet meer bij Chinese webshop: ‘Vertrouw het niet’
Nederlanders gaven dit jaar dubbel zoveel geld uit in Chinese webshops als Temu, Shein en AliExpress. Bijna de helft bestelt daar weleens wat, toch bestelt een vijfde niet nog een keer bij een van deze webwinkels.
Radar zette de volgende vraag online: Bestel jij ook online bij webwinkels als Temu, Shein en AliExpress? In totaal reageerden 3384 mensen op deze vraag.
‘Lekker goedkoop’
De groep die bij een Chinese webshop wat bestelt is groot. Bijna de helft (49 procent) laat weten weleens wat te bestellen bij deze Chinese webshops. Waarom? “Lekker goedkoop”, laat een deelnemer weten. De prijs lijkt de voornaamste reden te zijn om te winkelen bij deze webwinkels.
19 procent heeft wel eens wat besteld op deze webshops maar zou dat nu niet meer doen. “Goedkoop was duurkoop. Nooit meer voor mij. Ruilen is een heel gedoe”, licht een deelnemer diens keuze toe. Deelnemers laten vooral weten niet tevreden te zijn over de kwaliteit van de spullen, voor hen is dat een reden niet meer te bestellen bij een van de webshops.
‘Vertrouw het niet’
Maar liefst 32 procent heeft nog nooit wat besteld in een van deze webshops. Het vertrouwen in deze winkels lijkt voor hen reden genoeg om liever meer te betalen en geen gebruik te maken van de producten die deze webwinkels aanbieden. “Ik vertrouw het van geen kant. Liever zie ik eerst wát ik wil kopen en de kwaliteit ervan. Uiteraard besef ik dat ik dan zeker meer zal betalen, maar dat heb ik er wel voor over”, laat een deelnemer weten.
“Ik vertrouw deze webshops niet. Het lijkt allemaal te mooi om waar te zijn. Bovendien komt er via deze webshops almaar meer goedkope rotzooi op de markt”, licht een andere deelnemer de keuze toe.
Ook duurzaamheid en privacy lijken redenen om geen bestelling te plaatsen bij een van deze webwinkels. “Ik vind het niet duurzaam en erg risicovol. En vaak ook slechte kwaliteit van wat ik zie bij anderen. Dan betaal ik liever wat meer voor goede kwaliteit, garantie en reparatie mogelijkheden en correcte omgang met mijn data.”
Wat wordt er gekocht?
Radar vroeg daarnaast aan de deelnemers wat zij kochten in deze Chinese webshops. 31 procent kocht er kleding en accessoires. Maar ook elektronica is populair. Maar liefst 24 procent kocht elektronica in een van de webshops. 16 procent geeft op sites als AliExpress en Temu geld uit aan decoratie in de webshops. En een kleinere groep koopt cosmetica, namelijk vier procent. Vijf procent koopt meubels of andere woninginrichting en twee procent gaat voor namaakproducten naar deze winkels.
Bezoekers lijken dus deze webshops dus een goede plek te vinden voor de aankoop van kleding, elektronica en decoratie.