Energiebedrijf Budget Thuis krijgt miljoenenboete voor misleidende verkooppraat

budget-thuis-energie-contract-verkoop-acm-misleiding.jpg

Energieleverancier Budget Thuis B.V. misleidde consumenten bij de telefonische verkoop van energiecontracten. Dat heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) bepaald en daarom legt de toezichthouder een boete op van 1,8 miljoen euro. Budget Thuis, vroeger NutsServices, levert energie onder de namen Budget Energie en de Nederlandse Energie Maatschappij. 

Uit onderzoek van de ACM blijkt dat de tussenpersonen die Budget Thuis inhuurde voor verkoop, klanten onder valse voorwendselen benaderden. De verkopers vertelden niet dat ze namens Budget Thuis belden om een energiecontract aan de man te brengen. In plaats daarvan zeiden ze bijvoorbeeld dat ze belden vanwege een energiemeting of een landelijke prijsverlaging. Dat is verboden, stelt de ACM. 

Belangrijke info over energiecontract bleef onbesproken

De verkopers hielden ook belangrijke informatie achter. Zo vertelden ze pas helemaal aan het einde van het gesprek over de looptijd, de opzegvergoeding, de actievoorwaarden en tarieven van het contract dat ze probeerden te slijten. Soms werd daar zelfs helemaal niets over gezegd. 

'Eerlijke verkoop staat voorop', zegt Budget Thuis

Budget Thuis betreurt het dat de tussenpersonen niet aan de verplichtingen voldeden en dat de energieleverancier 'hier destijds onvoldoende op heeft toegezien'. 'We hebben dit probleem serieus aangepakt. Zo hebben we verplichtingen voor en controles op intermediairs aangescherpt. En waar nodig hebben we direct afscheid genomen van intermediairs die niet aan de verplichtingen konden voldoen,' stelt de directeur in een persbericht. 

Radar vroeg Budget Thuis wat het bedrijf gaat doen voor de klanten die door de misleidende telefoontjes een contract hebben afgesloten. Een woordvoerder reageert dat zulke klanten 'hetzelfde aanbod hebben ontvangen als de klanten waarbij de gesprekken wel conform de gestelde kwaliteitseisen zijn gevoerd'. Daarnaast stelt zij dat deze klanten door de misleidende gesprekken niet 'per definitie een energiecontract hebben afgesloten waarbij ze op dat moment niet hebben bespaard t.o.v. het energiecontract wat ze daarvoor hadden.'

Ben jij een Budget Thuis-klant en denk jij dat je onjuist ben geïnformeerd? Dan kun je contact opnemen met de klantenservice, zegt het bedrijf. 

Budget Thuis volgt DGB op

Het is de tweede keer dat de ACM een boete oplegt aan een energieleverancier vanwege misleiding. Eerder kreeg DGB al een boete; Radar liet al eens zien hoe mensen werden gedupeerd door het wanbeleid van DGB. Budget Thuis heeft de boete inmiddels al betaald.

Bron: ACM