Energiebemiddelaars hebben lak aan nieuwe belwet: 61 procent toch gebeld, blijkt uit onderzoek Radar

Op 1 juli werden de regels voor telemarketing gewijzigd. Vanaf die datum is het Bel-me-niet Register afgeschaft en mogen bedrijven je alleen nog bellen als je er klant bent geweest of uitdrukkelijk toestemming hebt gegeven. Radar legde bijna 14.000 mensen die ongevraagde telefoontjes van energiebemiddelaars kregen, een vragenlijst voor. Wat blijkt? Van hen wordt 61 procent na 1 juli nog steeds gebeld. 

De aangepaste Telemarketing Wet zou een einde moeten maken aan alle ongevraagde telefoontjes van onder andere energiebemiddelaars. Helaas blijkt dat niet het geval. Van alle mensen die gebeld wordt, vindt 96 procent dat vervelend. En als mensen aangeven niet meer gebeld te willen worden, wat 90 procent wel eens heeft gedaan, wordt 84 procent doodleuk toch nog gebeld. Je kunt de volledig uitslag van het Radar-onderzoek hier lezen

Recht van verzet

Dit zogenoemde recht van verzet, is onder de nieuwe wet de enige mogelijkheid om bezwaar tegen dit soort telefoontjes te maken. Maar hoewel de Autoriteit Consument en Markt (ACM) zegt dat je hierna niet meer gebeld mag worden, wordt daar dus geen gehoor aan gegeven.

Eerdere uitzending Radar

Dat het Bel-me-niet Register niet werkte liet Radar eerder al zien. Met name callcenters die energiecontracten proberen te slijten hadden hier maling aan. Weinig hielp. Ze bleven bellen, van verschillende telefoonnummers. En daarin is nu dus niet veel veranderd.

ACM

Door de invoering van de wet heeft de eerder genoemde ACM een stok om mee te slaan, want er kan gehandhaafd worden. Sterker nog, ze kan boetes uitdelen en dreigen met dwangsommen tegen de bedrijven. Alles om de consument te beschermen tegen deze overlastgevende praktijken. De bellende partij moet bewijzen dat er is gebeld op grond van toestemming of klantrelatie en dat de gebelde persoon niet gebruik heeft gemaakt van het recht van verzet ('ik wil niet gebeld worden').

Indien de bellende partij dit niet voldoende kan bewijzen, is deze in overtreding en kan de ACM handhaven en ook boetes opleggen. Om zo'n onderzoek te kunnen starten, moet de ACM uiteraard wel klachten ontvangen. Dat kan bij het klachtenloket van de ACM: ConsuWijzer. Op dit moment zijn er nog geen boetes opgelegd.

Hoe stop je energieverkopers die blijven bellen?

Global Marketing Bridge

Veel energiemaatschappijen zeiden een jaar geleden de samenwerking met één van de grootste energiebemiddelaars, Global Marketing Bridge (GMB), op. Dat GMB niet de enige speler op de markt is, blijkt uit het onderzoek van Radar. Respondenten noemen ontelbare bemiddelaars en heel veel energieleveranciers. Ook vroegen we naar telefoonnummers. Opvallend: Als wij deze nummers terugbellen krijgen we te horen dat ze niet in energie bemiddelen, dat we verkeerd verbonden zijn of de melding dat het nummer niet meer bestaat.

Energieleveranciers reageren

Eneco werkt sinds 1 oktober vanwege de hoge energieprijzen niet meer met bemiddelaars samen. Daarvoor deden zij dat wel, dat zou volgens hen kunnen verklaren dat hun naam genoemd wordt in ons onderzoek. Essent laat (mede namens Energie Direct) weten dat het in de energiemarkt gebruikelijk is om met tussenpartijen te werken. 'De partijen waar wij mee werken hebben allemaal het CIRE-keurmerk'.

Budget Energie laat weten alleen op basis van toestemming of oude klantrelatie te bellen. Dan doen ze zelf of door middel van bemiddelaars. Vattenfall, weinig genoemd in ons onderzoek, vroegen wij niet om commentaar. Toch lieten zij ons weten dat ook zij last hebben van de bemiddelaars die de naam Vattenfall gebruiken in de telefonische verkoop. 'Wij zijn positief over de invoering van de Telecomwet, hoewel we vinden dat er nog wel aanscherping nodig is met betrekking tot de opt-in regels, als aanvulling op de Gedragscode Telemarketing'.

ACM doet onderzoek

De ACM laat weten ook nog steeds klachten te krijgen over ongevraagde verkooptelefoontjes. De toezichthouder onderzoekt momenteel bedrijven die mensen bellen om contracten af te sluiten en zegt de resultaten bekend te maken zodra dat kan. De volledige reactie van de ACM valt hier te lezen.

Forumreacties

32
  • Door Radar

Het houdt niet op. Ondanks de nieuwe belwet worden veel mensen nog steeds gebeld door energiebemiddelaars. Uit onderzoek van Radar blijkt het zelfs om 61 procent van de deelnemers te gaan. https://radar.avrotros.nl/testpanel/uitslagen/item/ongewenste-telefoontjes-met-energie-aanbiedingen-het-houdt-niet-op/ Kijk vanavond om 20.30 uur naar Radar op NPO 1: https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/gemist/item/energiebemiddelaars-hebben-lak-aan-nieuwe-belwet-61-procent-toch-gebeld-blijkt-uit-onderzoek-radar/ Word jij nog steeds gebeld door energiebemiddelaars?

  • Door witte angora

Nee, ik niet. Niet in het verleden, niet in het heden. Enkel van Gaslicht.com krijg ik een of twee keer per jaar een 'herinnering' of iets dergelijks. Kan ik eigenlijk helemaal niet erg vinden.

  • Door sitanonchai2012

Schenk beter aandacht aan Neosmart, oplichters met toestemming van ACM.