Europese consumenten zijn tevreden over het keuzeaanbod
Consumenten in de EU zijn tevreden over het keuzeaanbod, hoe makkelijk aanbiedingen te vergelijken zijn en de afhandeling van problemen bij hun aankopen.
Dat blijkt uit het zogenoemde 'scorebord voor de consumentenmarkten 2016' dat EU-commissaris Vera Jourova (Consumentenrechten) maandag in Brussel presenteerde.
Nederland scoort gemiddeld
Het scorebord meet sinds 2008 hoe 42 goederen- en dienstenmarkten functioneren in de 28 lidstaten plus Noorwegen en IJsland. De Nederlandse goederen- en dienstenmarkten scoren ten opzichte van de rest van Europa nergens opvallend veel boven of onder het gemiddelde.
Veel vertrouwen
Vooral in de markt voor boeken, tijdschriften, dagbladen, speelgoed, en grote huishoudelijke apparaten hebben consumenten veel vertrouwen. Op de dienstenmarkt scoren vakantieverblijven en sportdiensten goed.
Ondermaats niveau in de energiemarkt
Daarentegen presteren de markten voor telecommunicatie en energie 'ondermaats', aldus Jourova. Gemiddeld krijgen onroerendgoeddiensten, hypotheken, beleggingsproducten, particuliere pensioenen en effecten, tweedehands auto's en vleesproducten de laagste rapportcijfers.
Bankdiensten presteren slecht
Het vertrouwen van consumenten in hun banken, particuliere pensioenen en investeringsfondsen is de laatste jaren volgens haar sterk gegroeid en groter dan voorheen. Tegelijkertijd blijven bankdiensten het slechts beoordeeld van de dienstenmarkten.
Verschil in grensoverschrijdende concurrentie
De EU-burgers denken het meest verschillend over de elektriciteitsdiensten, watervoorziening, spoorwegvervoer, hypotheken en mobiele telefoondiensten - sectoren die volgens de Europese Commissie minder open staan voor grensoverschrijdende concurrentie.
Bron: ANP