Tevreden lezers van (vaak illegale) e-books

ereader_780.jpg

Lezen doen we het liefst van papier. Maar de respondenten die vanaf een e-reader lezen (37%), zijn daar over het algemeen erg positief over. Een voordeel zijn de goedkope e-books - die lang niet altijd op een legale manier worden verkregen.

Ruim 1 op de 3 boekenlezers leest vanaf een e-reader. 60 procent van deze groep leest daarnaast ook van papier. Slechts 1 procent leest kranten of magazines van een e-reader. Andere elektronica (mobieltjes en computers, maar vooral tablets) juist wel populair zijn bij (dag)bladenlezers.

15 procent van de deelnemers aan het onderzoek leest overigens geen of nauwelijks boeken. 8 procent leest (nagenoeg) geen kranten of magazines.

Fan van papier en inkt

'Ik hou graag een boek of blad van papier en inkt in handen', is voor bijna de helft (48%) een reden om geen e-reader te gebruiken. 32 procent is er simpelweg niet in geïnteresseerd. 17 procent geeft aan genoeg te hebben aan de mobiel of tablet.

De meest bezitters van een e-reader gebruiken deze bijna dagelijks (38%). Een kwart gebruikt 'm echter minder dan eens per maand. Dat zal alles te maken hebben met de populariteit van het apparaatje op vakantie: 88 procent gebruikt het apparaat dan, tegenover 73 procent thuis en 32 procent 'gewoon' onderweg.

Milieuvriendelijk?

Dat een e-reader weinig weegt en weinig ruimte inneemt, noemt maar liefst 89 procent in de categorie voordelen. 28 procent vindt het een voordeel dat je e-books goedkoper kunt aanschaffen. 15 procent noemt als voordeel dat het beter is voor het milieu – al is dat niet onomstotelijk zo. Het stroomverbruik is op dit vlak verwaarloosbaar, maar de grondstoffen van een e-reader zijn logischerwijs stukken minder milieuvriendelijk dan die van een boek. Het hangt dus onder andere af van de levensduur van het apparaat en hoe veel je 'm gebruikt: hoe vaker, hoe meer papieren boeken je ermee uitspaart.

Een nadeel is volgens de grootste groep gebruikers (43%) dat het gevoel van een echt boek of blad ontbreekt. Op de tweede plek, door een derde van de mensen aangevinkt, staat: 'Geen nadelen'. 28 procent vindt het nadelig dat de batterij leeg kan raken.

Tevreden gebruikers

Onder de bijna 40.000 Testpanelrespondenten zijn Kobo en Sony de populairste merken, met respectievelijk 43 en 39 procent bezitters. Op heel ruime afstand volgt BeBook: 4 procent heeft een e-reader van dit merk. Het hoogste cijfer scoren Kobo en Tolino, met beide een 8,1 gemiddeld. Geen enkel merk scoort een onvoldoende.

Gebruikers roemen Kobo vooral om de verlichting. Bij Sony wordt de verlichting juist relatief vaak minder goed genoemd. Het meest genoemde pluspunt van Sony, die overigens niet meer wordt geproduceerd, is de gebruiksvriendelijkheid. Beide merken scoren ook goed op batterijduur, net als de e-reader van Amazon. BeBook scoort net als Sony goed op gebruiksvriendelijkheid, maar minder op verlichting.

Dat het installeren van verschillende apps niet of slechts beperkt mogelijk is, wordt bij veel merken als nadeel genoemd. Het meest genoemde nadeel van het eigen merk e-reader, door ruim de helft van de e-readerbezitters genoemd, is echter: 'Niets'.

Vooral illegale e-books

De meeste aangeschafte e-readers hebben een nieuwprijs tussen de 100 en 150 euro. 1 procent heeft een apparaat dat nieuw meer dan 300 euro waard is, een even grote groep eentje die nieuw maximaal 50 euro kost.

E-books worden vaak gekopieerd van bekenden. Bijna de helft (48%) van panelleden die boeken digitaal lezen, komt op deze (illegale) manier aan nieuw leesvoer. Nog eens 17 procent download ze zelf illegaal. 43 procent koopt ze 'nieuw'. Ruim 1 op de 5 leent e-books van de bibliotheek, 15 procent koopt ze tweedehands. Tot slot heeft 9 procent een abonnement voor e-books.

Expert aan het woord

Bekijk ook het gesprek met e-readerexpert Sander van der Heide, en lees de antwoorden op de meest gestelde vragen.

Over dit onderzoek

Aan het onderzoek deden 38.139 leden van het Radar Testpanel mee. Het onderzoek vond plaats tussen 26 juli en 3 augustus 2016.

Het Radar Testpanel bestaat uit ruim 100.000 mensen. Zij nemen deel aan online enquêtes. De resultaten uit deze onderzoeken worden gebruikt in het tv-programma Radar, het magazine RADAR+ en/of voor nieuwsberichten op de website van Radar.

Word ook Testpanellid

Ben je geen Testpanellid, maar wil je dat wel graag worden? Je kunt je gratis aanmelden via deze vragenlijst.