background branding

Folders en reclame in de brievenbus: hoe kom je van (on)geadresseerde post af?

03122021Reclame.jpg

Eén, twee, drie... en weer een lading ongewenste post door de brievenbus. Weinig dingen zijn zo irritant als dat. Natuurlijk kennen we de 'Nee/Nee'- en 'Nee/Ja'-stickers, maar niet iedere bezorger trekt zich daar iets van aan. Hoe stop je deze post? En wat kun je doen met post of reclame die wél op jouw naam of adres staat? 

Gemiddeld ontvangen huishoudens die een van de twee stickers niet hebben twintig folders per week in hun bus, zegt Milieu Centraal. Deze hoeveelheid nam de afgelopen jaren af, maar het gaat om zo'n 26 kilo drukwerk per jaar. Naast dat de ongewenste post dus behoorlijke ergernissen kan opleveren, zorgt het ook voor een boel verspilling. 

Plaats een klacht

Reden te meer om aan de bel te trekken als je, ondanks je sticker, toch ongeadresseerde reclame ontvangt. Je kan in deze gevallen een klacht indienen bij de adverteerder of verspreider. Zij moeten jouw klacht onderzoeken en binnen vier weken een terugkoppeling geven. Handelen ze je klacht niet op tijd of naar tevredenheid af? Dien dan binnen vier weken een klacht in bij Stichting Reclame Code. 

In sommige gemeenten krijg je niet meer standaard folders in je brievenbus, tenzij je daar bewust voor kiest door een Ja/Ja-sticker op je brievenbus te plakken. Radar testte in een poll hoe jullie daarover denken: 74 procent van de ruim 5000 pollrespondenten vindt de invoering van de Ja/Ja-sticker een goed idee. Een meerderheid daarvan ontvangt wel graag folders, maar vindt het geen probleem om dat via een sticker op de brievenbus aan te geven. Check of jouw gemeente de Ja/Ja-sticker aanbiedt! 

Postfilter tegen geadresseerde post

Geadresseerde post of reclame ('direct mail') staat op jouw naam of adres. Dus ook post waarop staat 'aan de bewoners van' is geadresseerde post. Bij Postfilter kan je je hiervoor gratis afmelden. Je kan hier ook aangeven dat je reclame van specifieke bedrijven of sectoren wel wilt blijven ontvangen. 

Als je klant bent of bent geweest mogen bedrijven je wel geadresseerde reclame sturen. Als je dit niet meer wilt ontvangen, kan je dat bij het bedrijf zelf melden. Na drie maanden mag het bedrijf je geen reclame meer sturen. Dit heet het recht van verzet. Zie hier een voorbeeldbrief van hoe je het bedrijf verbiedt jouw gegevens te gebruiken voor reclame.    

Post geadresseerd aan overleden partner of familielid

Het kan ook voorkomen dat je post of reclame ontvangt voor een overledene. Dat kan natuurlijk erg pijnlijk zijn. De contactgegevens van de overleden persoon kun je gratis blokkeren via het Nationaal Overledenenregister. Deze blokkade geldt voor een periode van tien jaar. 

Houdt een bedrijf zich niet aan de regels?

Als je vermoedt dat een bedrijf zich niet aan de regels houdt, kun je dit laten weten bij de ACM ConsuWijzer, het consumentenloket van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Zij kan optreden als bedrijven zich niet aan de regels houden.

Bron: Milieu Centraal / Rijksoverheid / ACM ConsuWijzer