Fout betalingskenmerk ingevuld: incassokosten betalen?

betalingskenmerk-internetbankieren-10-05-2017-780.jpg

Als je een verkeerd betalingskenmerk hebt ingevuld en je betaling is niet (of niet op tijd) ontvangen, mag een bedrijf dan incassokosten rekenen? Radar spreekt met het Juridisch Loket en met De Nederlandsche Bank.

'Woon-Energie kan betalingen die op een, per abuis, fout betalingskenmerk zijn gestort, niet op het juiste betalingskenmerk of via een andere mogelijkheid terugstorten.

Hierdoor is een betalingsregeling teniet verklaard en moeten wij dus extra betalen', schrijft forumgebruiker ashbon op het Radar Forum.

De verantwoordelijkheid ligt bij jou

De verantwoordelijkheid voor het goed invullen van een betalingskenmerk ligt bij de consument, legt Anneke van Kesteren van het Juridisch Loket uit. Moet een bedrijf jou op de hoogte brengen als je een fout kenmerk hebt ingevuld? De Nederlandsche Bank (DNB) zegt daarover:  'Naar onze opvatting ligt de verantwoordelijkheid van juiste en tijdige aanlevering geheel bij de betaler'.

 

Oftewel: controleer bij overschrijvingen goed of het betalingskenmerk klopt, en check als je een aanmaning ontvangt bij je afschrijvingen of je al betaald had onder een fout kenmerk.

Zijn de incassokosten terecht?

Waar je wel op moet letten: er gelden regels voor de (maximale hoogte van) incassokosten. Een bedrijf mag incassokosten in rekening brengen als je te laat betaald hebt, je voor de openstaande rekening eerst een aanmaning of herinnering hebt ontvangen en je niet binnen 14 dagen na ontvangst van de aanmaning betaald hebt.

 

En vergeet niet: op de aanmaning moet ook nog bepaalde informatie staan, bijvoorbeeld over de hoogte van de incassokosten en wanneer je moet betalen. Op de website van de ConsuWijzer kun je met de Incassobrief Checker controleren of de incasso terecht is.

Waarom moet je een betalingskenmerk invullen?

Volgens De Nederlandsche Bank moet een bedrijf van alle betalingen die op een dag binnenkomen gaan uitzoeken welke klanten al betaald hebben. 'Dat gaat het snelst - meestal geautomatiseerd - aan de hand van het betalingskenmerk dat de banken met alle betaalgegevens meegeven. Een verkeerd betalingskenmerk houdt in dat de betaling in kwestie niet afgevinkt wordt en de betaling in de administratie open blijft staan', aldus DNB.