Gebruikmaken van de samenreiskorting van NS? Zo werkt de vernieuwde samenreiscode

Samenreiskorting

Reis jij mee in de daluren of in het weekend met een bekende met een NS-abonnement? Of laat jij iemand met je meereizen op jouw abonnement? Vanaf nu kan dit alleen met een vernieuwde samenreiscode. Hoe dit werkt? Radar zet het voor je op een rij.  

Wie samenreiskorting wil ontvangen reist nu met een samenreiscode. Je ontvangt de code van een andere reiziger via een e-mail of per WhatsApp. Zo kan een reiziger met iemand samenreizen tegen een gereduceerd tarief in de daluren. 

Hoe werkt samenreiskorting en hoe activeer je het?

Hoe vraag je het aan? Je kunt als abonnementhouder inloggen op Mijn NS onder het kopje ‘Samenreiskorting’, daar selecteer je ‘deel samenreiscode’. De code die daarna verschijnt stuur je vervolgens door naar een medereiziger. Degene die mee zal gaan reizen heeft, na het ontvangen van de code, drie dagen de tijd om de Samenreiskorting te regelen.

Heeft jouw vriend of vriendin een NS Flex Basis, NS Flex Weekend Vrij of Weekend Voordeel? Dan wordt de Samenreiskorting geactiveerd via Mijn NS. Heeft jouw vriend of vriendin geen NS Flex-abonnement? Dan kan degene op de webshop van ns.nl met de samenreiscode een Samenreisticket Enkele reis of Samenreisticket Dagretour kopen. 

Maak je gebruik van de korting? 

Reis je samen of reist iemand met jou mee en maak je gebruik van de korting? Vergeet dan geen identiteitsbewijs mee te nemen. Daarnaast moet je in dezelfde coupé zitten.

Het is nog tot 22 april 2024 mogelijk om de Samenreiskorting op een OV-chipkaart te laden bij een automaat. Het blijft mogelijk de samenreiskorting te regelen bij een servicebalie. 

Waarom is de NS overgestapt op een samenreiscode? 

“We gaan hiermee misbruik van Samenreiskorting tegen, wat zorgt voor minder discussie in de trein en dus een prettige treinreis voor onze reizigers en personeel”, schrijft de NS in hun bericht, gestuurd aan alle abonnementhouders. De code wordt gekoppeld aan de abonnementhouder en zou één van de meest voorkomende redenen zijn voor discussie tussen conducteur en reiziger.