Heb jij vertraging opgelopen tijdens je treinreis? Zoveel geld krijg jij terug

Ns Geld Terug

Wie gebruikmaakt van de trein kan vertraging oplopen tijdens de reis. Of je nu met een abonnement reist of een enkel kaartje hebt gekocht, vaak heb je recht op een vergoeding. Hoeveel en wanneer je geld terugkrijgt, zoekt Radar voor je uit. 

Hoe vraag je geld terug?

Niet elke trein rijdt op tijd, zo kun je door storingen, werkzaamheden of andere incidenten op het spoor vertraging oplopen. Je kunt in dat geval een claim indienen bij NS en geld terugvragen bij vertraging. Dit kan via een Mijn NS of wanneer je geen gebruikmaakt van Mijn NS, via een aanvraagformulier. 

Hoeveel vergoeding krijg jij?

De Nederlandse Spoorwegen (NS) maakt onderscheid in vertraging van dertig tot en met 59 minuten of zestig minuten en meer. De vertraging kun je oplopen wanneer je al aan het wachten was op de trein of terwijl je in de trein zit of moet overstappen. 

Wanneer je gebruikmaakt van Reizen op saldo of gebruikmaakt van Reizen op rekening ontvang je bij een vertraging van dertig tot 59 minuten het halve bedrag van de reis terug. Dit geldt ook voor een ov-chipkaart zonder abonnement of met een voordeel abonnement.

Ook bij een Traject Vrij, NS-Business Card ontvang je de helft van de ritprijs. Bij een vertraging van zestig minuten of meer ontvang je bij bovenstaande abonnementen de hele ritprijs terug. 

Reis je met Weekend Vrij, Dal Vrij of Altijd Vrij?

Reis je met Weekend Vrij, Dal Vrij of Altijd Vrij? Dan ontvang je minder dan de helft van de ritprijs. Bij deze abonnementen ontvang je met een vertraging van zestig minuten of meer 1/21e tot 1/6e van de ritprijs. Welke bedragen dit exact zijn, zijn terug te vinden op de website van de NS. 

Ben je student? Dan is het bedrag wat jij krijgt ter compensatie van de opgelopen vertraging vastgesteld op 2,32 euro bij een vertraging van dertig tot 59 minuten. Je ontvangt dan 4,64 euro bij een vertraging van zestig minuten of meer.  

Reis je met een los vervoerbewijs?

Reis je met een los vervoerbewijs? Dan ontvang je bij een enkele reis de helft van het bedrag terug, bij een dagretour en een actiedagkaart een kwart van de prijs bij een vertraging van dertig tot 59 minuten. Bij een vertraging van zestig minuten of meer ontvang je de helft of het hele bedrag terug.*

Gebruik gemaakt van een Intercity?

Wanneer je gebruik maakt van de Hogesnelheidslijn (Hsl) en reist met de Intercity Direct of de Intercity tussen Den-Haag en Eindhoven, dan ontvang je al vanaf een kwartier vertraging een vergoeding. Ook ontvang je het bedrag van de Intercity Direct Toeslag volledig terug. 

Wanneer heb je te maken met vertraging?

Maar vanaf wanneer heb je te maken met vertraging? Is jouw geplande reis bijvoorbeeld uitgevallen, maar ben je nog niet op het perron? Geldt dat ook als vertraging? Radar vroeg het NS. “Wij kunnen zien of iemand waar en of iemand heeft ingecheckt”, licht een woordvoerder van NS toe. “Vaak gaat de aanvraag te goeder trouw. Bij twijfel kunnen we vragen om bewijzen, maar dat gebeurt niet vaak.”

Want wat als je nu wel op het perron hebt gewacht maar nog niet hebt ingecheckt en daar wel lang moest wachten vanwege een vertraagde trein? “Vaak kom je wel langs de incheck palen, die staan bijvoorbeeld onderaan een trap. Anders kunnen we bijvoorbeeld vragen naar een bewijs van die dag dat je echt op die plek bent geweest.” Vaak is dit dus niet nodig, benadrukt de woordvoerder.

Hoe loopt het af?

Wie het terugvraag formulier gebruikt op de site van de vervoerder of een aanvraag indient via Mijn NS, ontvangt de bevestiging en de uitkomst van de claim binnen enkele dagen na indienen. Het bedrag wordt ingehouden op het abonnementsbedrag of teruggestort op de rekening. 

* Voor de exacte bedragen, uitzonderingen, voorwaarden en vastgestelde tarieven kun je de vergoedingentabel bekijken op de site van NS op de pagina ‘Geld terug bij Vertraging’.