'Geef fietsers meer ruimte en maak 30 de maximumsnelheid in de bebouwde kom'
Fietsers moeten meer ruimte krijgen, zeggen de organisaties Veilig Verkeer Nederland en de Fietsersbond. Fietspaden moeten breder worden en eventueel kan de maximumsnelheid in de bebouwde kom tot 30 kilometer per uur dalen. Dit meldt het AD.
Een woordvoerder van Veilig Verkeer Nederland (VVN) zegt dat snelle fietsers, zoals elektrische fietsen, op de rijbaan kunnen rijden. 'Dat vermindert de druk op het fietspad.' In de grote steden Rotterdam, Amsterdam, Den Haag en Utrecht wordt er voortaan maximaal 30 kilometer per uur gereden.
Verschillende voertuigen rijden naast elkaar
Mensen zijn niet alleen meer gaan fietsen, maar de wegen worden ook gevaarlijker omdat verschillende voertuigen op de wegen rijden. Elektrische fietsen, deelscooters en speed pedelecs rijden allemaal naast elkaar met verschillende snelheden en dit leidt tot meer chaos en ongelukken.
VVN vindt dat de Nederlandse fietspaden 'niet op die drukte zijn toegerust'. 'We zien op fietspaden meer ongelukken gebeuren. De grote verschillen in snelheden en massa’s van fietsen tegenwoordig - een bakfiets is veel zwaarder dan een racefiets - spelen daarbij een rol.'
'Niet meer van deze tijd'
Volgens verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen stamt de Nederlandse fietsinfrastructuur nog uit de vorige eeuw. 'Toen was het grootste verschil in snelheid dat de een wat harder dan de ander trapte. Dat is niet meer van deze tijd.'
Esther van Garderen, directeur van de Fietsersbond, zegt dat dat niet het enige probleem is op de hedendaagse fietspaden. 'Het lijkt ook wel alsof mensen sinds corona een korter lontje hebben gekregen. Het is sinds corona ook echt drukker geworden op de fietspaden. Toen andere sporten stil kwamen te liggen, zijn meer wielrenfietsen en mountainbikes verkocht en zijn mensen meer recreatief gaan fietsen.'
Fiets wordt steeds meer gebruikt: recreatief én dagelijks
In 2020, het eerste jaar van corona, steeg het aantal recreatieve fietskilometers met 30 procent, blijkt uit cijfers van het CBS. Al jaren wordt de fiets steeds meer gebruikt voor dagelijkse doeleinden, zoals een boodschapje doen. Ook het gebruik van de elektrische fiets is flink gestegen en die aantallen worden alleen maar meer, zegt verkeerspsycholoog Tertoolen. Volgens hem niet alleen om files te verminderen, maar ook ten gunste van duurzame verplaatsing. 'Daarnaast groeit de bevolking, met name in de steden, waar de fiets vaak de snelste en goedkoopste manier is om van A naar B te komen.'
Fietspaden moeten ruimer, zegt de Fietsersbond
De Fietsersbond ziet niet de toegenomen drukte als probleem, maar de krappe fietspaden. Volgens de bond moeten Nederlandse fietsers meer ruimte krijgen. Bijvoorbeeld zoals de met roadblocks afgezette rijstroken voor fietsers in Parijs, Milaan en Barcelona. 'We denken altijd dat we het in Nederland voor fietsers goed geregeld hebben, maar we worden links en rechts ingehaald.'
VVN is het eens met de Fietsersbond en wil ook bredere fietspaden. Onlangs is de norm voor fietspaden veranderd: een fietspad moet minimaal 2,30 meter breed zijn. Dit is echter nog lang niet het geval bij de fietspaden binnen de bebouwde kom. Hierdoor pleit de organisatie ook voor een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur.
Fietssnelwegen- of straten waar de auto 'te gast is'
Een andere optie zijn fietssnelwegen, zegt de VVN, of fietsstraten waar de auto 'een gast' is. 'Die zijn breed genoeg voor alle verschillende soorten fietsers. Auto’s rijden er langzaam en zijn zich erg van de aanwezigheid van fietsers bewust.'
Bron: AD