background branding

Geen aanbiedingen zonder bonuskaart: mag dat wel?

Bonus.jpg

De aanbiedingen bij Albert Heijn gelden alleen als je een bonuskaart scant. Vergeet je deze kaart of heb je er geen? Dan krijg je geen korting op je boodschappen. Waarom is dat? En mag dat eigenlijk wel?

Hoe werkt de bonuskaart?

Albert Heijn is een van de weinige supermarkt waarbij je een klantenkaart moet scannen om korting op je boodschappen te krijgen. Bij de meeste andere supermarktketens worden de aanbiedingen automatisch verrekend bij de kassa. 

We nemen contact op met de Albert Heijn om te vragen waarom zij voor dit systeem gekozen hebben. Woordvoerder Pauline van den Brandhof vertelt: “Dankzij de AH Bonuskaart kunnen wij het assortiment en aanbiedingen beter afstemmen op de wensen van onze klanten.” 

Een duidelijk voorbeeld hiervan is de Bonus Box. “Met de persoonlijke bonuskaart krijgen klanten wekelijks vijf persoonlijke Bonus Box-aanbiedingen die voor hen persoonlijk het meest relevant zijn.” Deze aanbiedingen zijn gebaseerd op eerdere aankopen, die worden bijgehouden via je bonuskaart. 

Aanbiedingen voor iedereen toegankelijk

Moeten aanbiedingen eigenlijk niet voor iedereen toegankelijk zijn? Voor deze vraag kloppen we aan bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Een woordvoerder vertelt dat winkels dit zelf mogen bepalen. “Het is supermarkten vrij om voorwaarden te stellen aan de aanbiedingen, zoals via het bonuskaartsysteem. Het moet wel duidelijk zijn dat de aanbieding alleen geldt voor bonuskaarthouders.” 

Bovendien legt de woordvoerder van de ACM uit dat de aanbiedingen van Albert Heijn in principe voor iedereen toegankelijk zijn. “De bonuskaart kan namelijk gratis en door iedereen worden verkregen.” 

Betaal je met je privacy?

Krijg je dan alleen korting als je de Albert Heijn in de gaten laat houden wat voor boodschappen je koopt? Dat is volgens de woordvoerder van Albert Heijn niet het geval. “Onze klanten bepalen zelf of en hoeveel informatie ze met ons delen”, vertelt zij.

Van den Brandhof geeft een paar voorbeelden: “Als een klant online boodschappen bestelt, hebben we adresgegevens nodig. Wil een klant gebruikmaken van persoonlijke bonuskortingen? Dan hebben we inzicht nodig in wat de klant bij ons koopt. Als een klant dat allemaal niet wil en met een anonieme bonuskaart boodschappen doet in de winkel, hebben we geen gegevens nodig.”