Greenchoice en Vattenfall beloven niet-onderbouwde duurzaamheidsclaims aan te passen

Vattenfall.jpg

De energieleveranciers Greenchoice en Vattenfall gaan consumenten voortaan beter informeren over duurzaamheid, maakte de Autoriteit Consument & Markt (ACM) bekend.

Ze hebben toegezegd om bepaalde duurzaamheidsclaims op hun websites aan te passen of niet meer te gebruiken. 'Ze beloven consumenten duidelijker te informeren om zo risico op misleiding over duurzaamheid te voorkomen', aldus de ACM. De toezichthouder deed in de energiesector onderzoek en zag veel mogelijk misleidende duurzaamheidsclaims.

'Vage vergelijkingen'

Volgens de ACM profileerden de bedrijven zich als 'duurzaam' met vage vergelijkingen. 'Het was echter niet duidelijk op basis waarvan de vergelijking werd gemaakt en met wie of wat vergeleken werd. Consumenten die duurzame keuzes willen maken, moeten erop kunnen vertrouwen dat de claims die bedrijven op hun websites zetten ook kloppen', aldus de ACM.

Doneren 'duurzame doelen'

De energieleveranciers hebben beterschap beloofd en zeggen dat verschillende duurzaamheidsclaims en de onderbouwing daarvan aangepast worden. Daarnaast doneren Greenchoice en Vattenfall respectievelijk 450.000 euro en 950.000 euro aan verschillende 'duurzame doelen', ter compensatie van hun vage claims. 'Daarom legt de ACM geen sancties op', aldus de toezichthouder.

Overleef de energierekening

Door de alsmaar stijgende energiekosten worden huishoudens geconfronteerd met een hoge energierekening. Voor veel mensen, en dat blijft niet beperkt tot de laagste inkomens, is dit reden tot grote zorg. Radar maakte een serie vol tips die daadwerkelijk kunnen helpen met energie-besparen. De serie genaamd 'Overleef de energierekening', is gratis te zien via NPO-Start

Bron: ANP