Honderden klanten gedupeerd door elektronicawebwinkel

Schermafbeelding 2024 08 24 Om 22.49.42

Na honderden klachten in Nederland en België over slechte levering en terugbetaling, haalt de Autoriteit Consument en Markt (ACM) dit jaar voor het eerst een webshop uit de lucht. Het gaat om de webshop Ti84shop.nl. Probleem opgelost? Nee, de eigenaar startte gewoon een nieuwe webwinkel.

Klachten in Nederland en België

Ti84shop.nl is een eenmanszaak, momenteel gevestigd in Capelle aan den IJssel. Het bedrijf wordt al in 2014 opgericht door Amarsingh B. De website biedt onder meer smartphones en spelcomputers aan, maar krijgt het laatste jaar zeer veel klachten. In België waarschuwt het Europees Centrum voor de Consument voor de website en wordt op de Vlaamse televisie aandacht besteed aan de Nederlandse webshop. Ook in Nederland regent het klachten. De problemen zijn steeds hetzelfde: late levering, klanten moeten lang wachten op terugbetaling en de klantenservice is slecht bereikbaar.

ACM grijpt in

In september 2023 laat de ACM weten dat er in de voorgaande twee jaar zo’n 300 aangiftes zijn gedaan tegen Ti84shop.nl. En dus grijpt de autoriteit in: de onderneming moet snel de zaakjes op orde brengen. ACM legt TI84shop.nl een dwangsom op die kan oplopen tot 250.000 euro. In april dit jaar voldoet het bedrijf nog steeds niet aan de eisen van de ACM en is de dwangsom dus opgelopen tot een kwart miljoen euro. Daarnaast worden ti84shop.nl en ti-84shop.nl op last van ACM uit de lucht gehaald. Het is de eerste keer dat de ACM gebruikmaakt van deze bevoegdheid.

Nieuwe website, zelfde klachten

Waar de gemiddelde webwinkelier het voor gezien zou houden, gaat Amarsingh gewoon verder onder een andere domeinnaam, Gadgetfreakzz.nl. Ook daar blijken de leveringsproblemen niet opgelost. Radar spreekt verschillende mensen die hun bestelling bij gadgetfreakzz.nl niet ontvangen, vervolgens annuleren en lange tijd op hun geld wachten. Sinds vorige week is ook deze website niet meer bereikbaar.

Faillissementsaanvraag

Dat gedupeerde klanten soms langer dan een jaar op terugbetaling moeten wachten is ook advocaat Lucien Ridderbroek van E-Legal niet ontgaan. Hij start een faillissementsaanvraag tegen het bedrijf. Gedupeerde klanten kunnen zich kosteloos melden. In totaal melden zich honderden klanten zich. De eerste 200 vorderingen gelden voor de faillissementsaanvraag, daarnaast is nog een wachtlijst van honderden mensen. Op 20 augustus diende de aanvraag voor de rechter. Op dat moment stonden van de 300 vorderingen nog een honderdtal vorderingen open. De ondernemer is op dat moment uitstel verleend. 

Info

Reactie van de ondernemer

Amarsingh B, de eigenaar van de webshops heeft ons per mail het volgende laten weten:

'Er spelen problemen die ik aan het oplossen ben. Hier is geen sprake van slechte bedoelingen. Ik word elke keer geblokkeerd bij verschillende betaalsystemen waardoor er gelden blijven vastzitten en ik niet in staat ben terugbetalingen te verrichten of goederen op tijd te leveren. 

Dat klanten zich opgelicht voelen is te begrijpen maar dit is geenszins het geval. Het bedrijf bestaat 10 jaar en de problemen hebben een oorzaak door factoren die ik niet helemaal in de hand had. Dit ben ik aan het oplossen maar het heeft tijd nodig.' 

Update

TI84-shop betaalt ruim 200 gedupeerden terug

Op 2 september is duidelijk geworden dat TI84-shop ruim 200 gedupeerden die meededen aan de faillissementsaanvraag heeft terugbetaald. Het faillissement wordt daarom ingetrokken. Een nieuwe faillissementsaanvraag is overigens niet uitgesloten, omdat naast de aanvragers ook andere klanten nog wachten op hun geld.