Zo herken je een malafide webshop

Malafide_webwinkel.jpg

Het Landelijk Meldpunt Internetoplichting (LMIO) van de politie verwacht dit jaar zo’n 14.000 aangiftes over webwinkels die na betaling niet leveren. Radar zet voor je op een rij hoe jij zo’n onbetrouwbare webshop herkent. 

Meer malafide webwinkels

Consumentenorganisaties verwachten niet alleen dat er dit jaar meer mensen opgelicht worden door malafide webshops dan in 2022, ook het gemiddelde schadebedrag stijgt. Uit cijfers van de Fraudehelpdesk blijkt namelijk dat mensen gemiddeld 350 euro kwijtraken. 

Ook de Autoriteit Consument en Markt (ACM), de Consumentenbond en het Europees Consumenten Centrum (ECC) krijgen veel meldingen over webshops die hun zaken niet op orde hebben. Vandaar dat de organisaties een campagne starten: Eerst reviews checken, dan bestellen. 

Check reviews

Met deze campagne besteden de consumentenorganisaties aandacht aan de belangrijkste en makkelijkste manier om een malafide webshop te herkennen: vooraf reviews controleren. Google de webshop en het woord ‘review’ en bekijk ervaringen van anderen op meerdere reviewsites. 

Belangrijk om in je achterhoofd te houden: een bedrijf kan zelf ook reviews schrijven. Kijk daarom goed hoeveel reviews er zijn. Hoe meer beoordelingen, hoe betrouwbaarder de gemiddelde score is. Sorteer de beoordelingen, zodat je de meest actuele reviews kunt lezen. 

Lees verder: Online reviews: hoe betrouwbaar zijn ze?

Controleer of de webshop bekend is bij de politie

Verder kun je controleren of de webshop bekend is bij de politie. Het Landelijk Meldpunt Internetoplichting houdt namelijk een lijst bij met malafide webshops. Ook kun je meldingen en aangiftes controleren op de website van de politie

Check de informatie op de website

Webshops moeten de volgende gegevens duidelijk vermelden: 

  • De naam en handelsnaam van het bedrijf zoals ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK)
  • Het inschrijfnummer bij de KvK
  • Het bezoekadres
  • Het e-mailadres en minimaal één andere mogelijkheid voor direct persoonlijk contact zoals een telefoonnummer. 
  • Het btw-nummer van de ondernemer
  • Informatie over de wettelijke bedenktijd
  • Informatie over het retourrecht
  • De algemene voorwaarden

Ontbreekt deze informatie? Dan kun je je vraagtekens zetten bij de betrouwbaarheid van de webshop. 

Controleer het KVK-nummer

Een webwinkel is verplicht het KVK-nummer op de website te vermelden. Op de website van de Kamer van Koophandel kun je dit nummer opzoeken en zien wat voor soort bedrijf het is. 

Heeft de webshop een keurmerk?

Controleer of de website een keurmerk, zoals Thuiswinkel Waarborg, bevat. Winkels kunnen het logo van zo’n keurmerk onterecht op hun site zetten. Via het register kun je controleren of de winkel daadwerkelijk is aangesloten.

Lees verder: Hoe voorkom ik internetoplichting?

Bekijk hoe lang de website bestaat

Oplichters wisselen van domeinnaam zodra er te veel klachten zijn. Controleer bij SIDN hoe lang de website al bestaat. Is dat pas enkele weken? Dan is het vreemd als er al bergen met tevreden klanten zijn. 

Betaal achteraf of met creditcard

Heb je de webshop gecontroleerd en lijkt deze betrouwbaar? Betaal de eerste keer dat je er bestelt voor de zekerheid alsnog met je creditcard of maak gebruik van achteraf betalen. Als je achteraf betaalt, ben je je geld niet kwijt als er iets misgaat en met creditcard is je aankoop verzekerd.