Ik wil freelancer worden, maar waar moet ik beginnen?

02062022-zzp.jpg

Nee hè, wéér ruzie over die vakantiedagen. Dat Pieter-Jan per sé de eerste drie weken van de zomervakantie vrij moet hebben, hoeft toch niet jouw probleem te zijn? En na de zoveelste miscommunicatie met de receptie over wanneer het kantoor open is, ben je er ook wel klaar mee. Kon je maar zelf bepalen wanneer je werkte. Surprise, dat kan. Radar is hier met de beste tips om zo snel mogelijk als eigen baas aan de slag te gaan.

Ten eerste, waarom zou je zzp’er of freelancer worden? Uit een onderzoek van het CBS en TNO bleek dat zelfstandig ondernemers vooral voor die rol kiezen, omdat ze op zoek zijn naar een nieuwe uitdaging. Daarnaast vinden ze het fijn dat ze zelf kunnen bepalen hoeveel en wanneer ze werken. Als zzp’er kies je bovendien je eigen opdrachtgevers uit. Geen geruzie met vervelende klanten meer dus.

Bereid je goed voor

's Morgens word je wakker in loondienst en 's middags zit je 'in between jobs' aan tafel bij de Kamer van Koophandel (KVK). Op negen van de tien vragen die je worden gesteld heb je nog geen antwoord en ook de bedrijfsnaam is nog onzeker. Met rode wangen verlaat je het pand, wat een blunder!

Als het om freelancer worden gaat, is het verstandig om je goed voor te bereiden en in te lezen, want hier geldt zeker dat haastige spoed zelden goed is. Neem de tijd om uitgebreid te onderzoeken wat het inhoudt om voor jezelf te beginnen. 'Zzp'en' komt namelijk met een grote berg verantwoordelijkheid. 

  1. Je arbeidsongeschiktheids- en aansprakelijkheidsverzekering loopt niet meer via je werkgever, dit moet je dus zelf regelen. Ook voor je pensioen zal je zelf een plan moeten maken, want dat bouw je niet meer automatisch op. Zo zijn er nog veel meer verzekeringen die verstandig kunnen zijn om af te sluiten, de KVK zet ze voor je op een rijtje.
  2. De meeste ondernemers betalen jaarlijks inkomstenbelasting en een bijdrage voor de Zorgverzekeringswet. Dit komt uit op ongeveer 35% van je winst. Ook draag je ieder kwartaal omzetbelasting af. Deze btw breng je bovenop je uurprijs in rekening bij je klant of opdrachtgever. Deze 9% of 21% zet je apart en draag je aan het einde van het kwartaal af aan de Belastingdienst. Let op! De belastingtarieven kunnen per sector nog wel eens verschillen.
  3. Bepaal van tevoren een uurtarief. Kijk hiervoor wat de concurrentie vraagt, maar kijk ook zeker naar je eigen financiële situatie. Hoeveel heb je nodig om je vaste lasten te kunnen betalen en jezelf te kunnen onderhouden? Deze tool kan je helpen dit tarief te bepalen
  4. Om een goed en duidelijk plan voor ogen te hebben, kun je een ondernemingsplan schrijven. Hierin onderzoek je hoe jouw onderneming een succes gaat worden, welke rechtsvorm je kiest, hoe de toekomst van je bedrijf eruit ziet en wat jouw marktpositie is. Ook bedenk je je bedrijfsnaam. Een uitgebreide uitleg vind je bij de Kamer van Koophandel. Met dit plan heb je als het goed is alle informatie op een rijtje die je nodig hebt als je de stap naar de KvK zet.

Inschrijven bij de Kamer van Koophandel

Als je jezelf als freelance-goeroe kan bestempelen, is het tijd om een afspraak te maken bij de Kamer van Koophandel. Hiervoor vul je online een inschrijfformulier in, de afspraak zelf is op locatie. Let hierbij op of je in dat kalenderjaar nog aan het urencriterium van 1.225 uur kunt voldoen, zodat je ook gebruik kunt maken van ondernemersvoordelen, zoals de startersaftrek. Anders kan het slim zijn om de afspraak pas voor januari in te plannen. 

De inschrijving van een eenmanszaak kost eenmalig 51,95 euro. Op de afspraak zelf controleert een KVK-medewerker je legitimatiebewijs en je pitcht je ondernemersplan. Dit hoeft geen drie uur lange presentatie ondersteund met vijftien diagrammen te zijn, maar laat zien dat je goed over je onderneming hebt nagedacht. Daarna wordt je onderneming (als het goed is) officieel geregistreerd en je ontvangt een KVK-nummer. Binnen twee weken krijg je een brief van de Belastingdienst met je btw-id en omzetbelastingnummer. 

  • Heb je als rechtsvorm niet gekozen voor een eenmanszaak, maar voor een bv? Dan gaat je inschrijving anders in zijn werk. Een notaris neemt dit op zich. Hier betaal je naast de 51,95 euro dus ook de kosten voor de notaris. Deze kunnen oplopen tot 1.000 euro. 

Breng je administratie op orde

Volgens veel ondernemers is het minst leuke onderdeel van zelfstandige zijn wel de administratie. Toch is het ontzettend belangrijk om deze goed op orde te hebben. Naast dat je het wettelijk verplicht bent, is het ook voor jezelf fijn om een duidelijk beeld te hebben van hoe de financiën van je bedrijf ervoor staan. Je kunt deze administratie uitbesteden aan een boekhouder of, als je zelf wat basiskennis hebt over administratie, gebruik maken van een boekhoudprogramma. 

Om je privé en zakelijke financiën gescheiden te houden, is het daarnaast handig om een zakelijke bankrekening te rekenen. Zo zie je al je zakelijke inkomsten en uitgaven op een rijtje. 

Verwacht je dat je omzet onder de 20.000 euro blijft? Overweeg dan de aanvraag van de kleineondernemersregeling (KOR). Je krijgt hiermee vrijstelling van de omzetbelasting. Dit scheelt werk, aangezien je dus niet meer ieder kwartaal je belastingaangifte hoeft te doen. Verwar dit niet met de inkomstenbelasting, deze moet je wel nog betalen. Een nadeel van de KOR is wel dat je geen btw meer van investeringen en zakelijke kosten mag aftrekken. 

Aan het werk

Je onderneming is ingeschreven, je verzekeringen zijn afgesloten, je administratie is op orde en je krijgt zojuist je eerste opdracht binnen. Nu kan het leuke werk beginnen. 

Bron: Kamer van Koophandel, Ik Ga Starten, Belastingdienst