ING, SNS en Regiobank: vergoeding voor klanten die te veel rente betaalden

22122021ING.jpg

ING en de Consumentenbond hebben een akkoord bereikt over het berekenen van de vergoeding voor klanten die in het verleden een te hoge rente hebben betaald. Volgens de bank zullen de eerste gedupeerden in het tweede kwartaal van volgend jaar een compensatievoorstel ontvangen. SNS en Regiobank gaan de komende tijd in overleg met de Consumentenbond. ABN AMRO en Rabobank hebben eerder al laten weten met een compensatie te komen wegens te veel gerekende rente.

Voor de ING gaat het om klanten die doorlopende kredieten of een zogeheten Continu Limiet bij ING hebben of hebben gehad, waarbij de rente niet voldoende de gemiddelde marktrente heeft gevolgd. De bank kondigde eerder al aan met compensatie te zullen komen, naar aanleiding van een aantal uitspraken van klachteninstituut Kifid over de berekening van rente voor doorlopende kredieten bij andere banken. De Consumentenbond zei toen al bereid te zijn om met de bank in gesprek te gaan over de precieze uitvoering en details van de regeling.

Compensatie ligt waarschijnlijk tussen de 50 en 550 euro

Hoeveel geld de ING-gedupeerden precies kunnen verwachten, kan sterk verschillen. In de meeste gevallen gaat het waarschijnlijk om een bedrag tussen de 50 en 550 euro. Ook voor bijvoorbeeld producten voor rood staan is eerder compensatie aangekondigd in verband met het uit de pas lopen met de gemiddelde marktrente. Hierover kan de bank nu nog niet meer duidelijkheid geven. ING doet hiervoor nog aanvullend onderzoek. In totaal heeft de bank 180 miljoen euro opzijgezet voor de compensatie, maar hoeveel klanten precies aanspraak kunnen maken op een vergoeding wordt niet naar buiten gebracht.

Volksbank: SNS en Regiobank

SNS en RegioBank gaan, net als de andere grote Nederlandse banken, klanten die een te hoge rente hebben betaald op een lening compenseren. Daarvoor zet moederconcern de Volksbank 15 miljoen euro opzij. Hoeveel geld individuele klanten precies kunnen verwachten, is nog niet duidelijk. Daarover zal het bankbedrijf komende tijd nog in overleg gaan met de Consumentenbond.

In het geval van de Volksbank gaat het om mensen die gedurende de looptijd te veel rente hebben betaald op hun doorlopend consumptief krediet. De Volksbank besloot om een onderzoek in te stellen naar aanleiding van een oordeel hierover van klachteninstituut Kifid. Hieruit kwam naar voren dat de in rekening gebrachte rente over het algemeen de marktrente volgde, maar ook dat een deel van de klanten te veel rente heeft betaald. Mensen die in aanmerking komen voor een vergoeding, zullen volgens een persverklaring in het eerste kwartaal van volgend jaar meer informatie krijgen.

Aantal gedupeerden is onduidelijk

Hoeveel klanten precies zijn gedupeerd is niet door de banken naar buiten gebracht. ING heeft voor een compensatieregeling in totaal 180 miljoen euro opzij gezet en ABN AMRO trekt daarvoor 250 miljoen euro uit. Rabobank zei onlangs dat er 100 miljoen euro mee is gemoeid, exclusief kosten voor rente op rente en uitvoeringskosten.

Aangekondigde oplossingen kunnen op kritiek rekenen

De oplossingen die de banken hebben aangekondigd kunnen ook op kritiek rekenen. Stichting Geldbelangen waarschuwde vorige week nog dat de regeling van ABN AMRO tekortschiet. Adriaan de Gier van belangenorganisatie Qollect stelde eerder zich eraan te ergeren dat ING niet met een vergoeding komt voor te veel betaalde rente bij bijvoorbeeld hypotheken en zakelijke klanten. In werkelijkheid loopt de schade die de banken hebben veroorzaakt volgens hem waarschijnlijk in de miljarden euro's. Als de banken niet voldoende over de brug komen, wil De Gier dit voor de rechter uitvechten.

Bron: ANP