Kan Nederland een toename van het aantal elektrische auto's wel aan?

elektrische-laadpaal-radar-05122019.jpg

Ruim de helft van de Nederlanders overweegt om in de toekomst een elektrische auto te kopen, stelt de ANWB. Dat zal ook leiden tot een vraag naar meer laadpalen. Wanneer wordt ergens een laadpaal geplaatst? Zullen het er genoeg zijn? En kan het elektriciteitsnetwerk deze toenemende stroomvraag wel aan? Radar zoekt het uit.
 

In het Klimaatakkoord staan verschillende maatregelen om elektrisch rijden te stimuleren: hogere dieselaccijns, een aanschafsubsidie en een investering in de tweedehandsmarkt van elektrische auto’s.

Die maatregelen lijken hun vruchten af te werpen: in de Elektrisch Rijden Monitor 2019 stelt de ANWB dat 56 procent van de Nederlanders overweegt om in de toekomst een elektrische auto aan te schaffen. Maar gaat het wel lukken om al die elektrische auto’s van stroom te voorzien? 

Wanneer worden extra laadpalen geplaatst?

'In de basis volgt een elektrische laadpaal altijd op een elektrische auto', zegt Marco van Eenennaam van de ANWB. Het uitgangspunt is dat je het bij je gemeente aangeeft als je een elektrische auto bezit, en dus behoefte hebt aan een laadpaal. Als je een eigen oprit hebt, kan je de laadpaal daar laten plaatsen. 'Als je geen oprit hebt, wordt de paal binnen een straal van 250 à 300 meter van je voordeur geplaatst', aldus Van Eenennaam.

Bij gemeenten waar elektrisch rijden gewoner is geworden, zoals in de grote steden, wordt gebruik gemaakt van laadpleinen. 'Ook zie je daar dat ze data gebruiken: als de bezettingsgraad van een laadpaal boven een bepaald punt is, wordt er geconcludeerd dat er behoefte is aan een extra laadpaal.'

In laadbehoefte voorzien is voorlopig geen probleem

'De eerstkomende jaren zal het geen problemen opleveren; dan zal het nog prima te doen zijn om alle elektrische rijders van stroom te voorzien', stelt Van Eenennaam. 

Dit kan onder andere door het gebruik van het zogenaamde 'slimme laden', waarmee de stroomvraag wordt verdeeld over de dag. Je prikt de auto om zes uur 's avonds in het stopcontact, maar hij begint pas te laden op het moment dat je in een daluur zit.

Maar wat als je snel je auto moet opladen? Dan wil je niet dat ie pas na een paar uur begint met stroom opnemen. 'Waarschijnlijk ga je dan op piekmomenten meer moeten betalen om op te kunnen laden. Maar dat is wel echt pas iets voor over een paar jaar, dat speelt op dit moment nog niet zo', meent Van Eenennaam.

'Ga je praten over die hele grote transitie, dat iedereen elektrisch rijdt, dan wordt het stroomnetwerk mogelijk een knelpunt. Past alles in de grond, weten we genoeg stroom naar genoeg plekken te brengen, lukt het om op piekmomenten voldoende energie te produceren?', spreekt Van Eenennaam zijn twijfels uit. 

Leidingen voor laadpunten als harde eis

Roland Ferwerda, directeur van Het Nationale Kennisplatform Laadinfrastructuur, stelt dat er hard wordt gewerkt aan ontwikkelingen op dit vlak. 'Om die schaalsprong te kunnen maken zijn er in de Nationale Agenda Laadinfra afspraken gemaakt hoe we aan de toenemende laadbehoefte kunnen voldoen.' 

Zo zijn de provincies onderverdeeld in bepaalde samenwerkingsregio’s, die vanuit de overheid budget krijgen om te investeren in laadinfrastructuur, legt hij uit. 

Ook is er in het zogeheten Bouwbesluit afgesproken dat er vanaf 2025 in de nieuwbouw rekening gehouden moet worden met de aanleg van laadpunten. Nieuwe gebouwen moeten vanaf dan toegankelijk zijn voor elektrische auto's. Bij elke parkeerplek moeten dan leidingen liggen om een laadpaal op aan te sluiten. 'Dat is een harde eis.'

laadpunten-voorspelling.jpg
Voorspelling toename aantal laadpunten. Bron: NKL

Bekijk voor meer informatie over de Nationale Agenda Laadinfra de website van de NKL