Laadpaal aan huis staat ineens op openbaar: ‘Gelukkig nog niemand zien laden’

Laadpaal Essent

Elroy heeft een elektrische auto van de zaak en een laadpaal aan huis waarmee hij automatisch kan declareren. Tenminste, daar ging hij vanuit toen de laadpaal werd geïnstalleerd. Na tien maanden werkt deze service nog steeds niet én komt hij erachter dat zijn laadpaal door iedereen te gebruiken is. 

Maandenlang handmatig declareren

Als je een laadpaal van Essent hebt, kun je gebruikmaken van de dienst ‘automatisch declareren’. Hiermee worden de stroomkosten voor het opladen van je auto automatisch in rekening gebracht bij je werkgever. Dit zou jou en je werkgever tijd en gedoe moeten schelen. Maar niks blijkt minder waar, als we het verhaal van Elroy horen. 

Hij nam contact met ons op, omdat hij nu al tien maanden handmatig zijn stroomkosten moet declareren. “Na installatie van mijn laadpaal bleek dat Essent deze automatische declaratiedienst nog niet actief had. De stroomkosten voor het laden van mijn auto komen nu dus gewoon op mijn energierekening. En ik moet aan de hand van de factuur opzoeken hoeveel mijn auto geladen heeft en dit handmatig declareren bij mijn werkgever.” 

Laadpaal niet privé

En dat is niet het enige wat fout gaat met de laadpaal van Elroy: hij is er ook achter gekomen dat zijn laadpaal op openbaar staat. “Ik wilde een route plannen via Google Maps en zag toen ineens een oplaad-icoontje bij mijn woning staan en de ‘openingstijden’ van mijn laadpaal.” 

Op een privé laadpaal zit vaak iets van beveiliging om te voorkomen dat iedereen hem kan gebruiken. Zo ook bij de laadpaal van Elroy: daar kun je alleen opladen als je de juiste soort laadpas hebt. “Ik heb gelukkig nog niemand gezien die op mijn oprit staat op te laden, maar in principe zou het wel kunnen.” 

Dit probleem heeft hij meteen aangekaart bij de klantenservice van Essent, maar veel wijzer werd hij daar niet van. “Net als de declaratiedienst heeft ook dit issue de grootste prioriteit, maar wanneer alles geregeld is, is niet bekend.”

Essent werkt hard aan een oplossing

Ook Radar neemt contact op met Essent. Een woordvoerder vertelt: “Het klopt dat de laadpaal van deze klant als ‘openbare laadpaal’ te vinden is via Google Maps. Dit zou niet het geval moeten zijn omdat het geen openbare laadpaal betreft.” 

“De oorzaak is een fout in onze systemen. Het probleem is bij ons bekend en wij werken er op dit moment hard aan om dit op te lossen. Wij hopen het zo snel mogelijk verholpen te hebben.” 

Automatisch declareren opgepakt

De woordvoerder vertelt dat ze het automatisch declareren ondertussen wel voor Elroy geregeld hebben. “Toen deze klant zijn laadpaal aanschafte was automatisch declareren nog niet mogelijk. Die mogelijkheid is iets later wél gekomen, maar niet automatisch doorgevoerd bij klanten die toen al een laadpaal hadden. Dit proces heeft enige tijd geduurd.”

“We vinden het vervelend dat deze klant hier last van heeft ondervonden en dat er iets fout is gegaan in de communicatie over de mogelijkheden. Er is deze week contact geweest met deze klant, en we hebben de aanpassingen waardoor hij nu automatisch kan declareren direct doorgevoerd.” Elroy bevestigt dit.