Mag je een product uit de supermarkt terugbrengen in een ander filiaal?

Servicebalie

Als je een product wilt terugbrengen naar een supermarkt, maar het filiaal waar je het hebt gekocht is niet in de buurt, kun je dan naar een ander filiaal van dezelfde keten gaan? En wat moet je meenemen? Dit zijn de regels en voorwaarden van verschillende grote supermarkten in Nederland.

Waar heb je recht op?

Bij aankopen in een fysieke winkel heb je geen wettelijk recht op bedenktijd zoals bij online aankopen. Dit betekent dat winkels zelf hun retourbeleid bepalen. Je hebt wel altijd recht op een goed product. 

Volgens de Autoriteit Consument & Markt (ACM) moet een product voldoen aan redelijke verwachtingen gebaseerd op de beschrijving, het gebruiksdoel en de prijs. Is je krop sla al bedorven of je melk zuur bij aankoop? Dan heb je recht op vervanging of je geld terug.

Ander filiaal

Wat als het filiaal waar je het product hebt gekocht niet in de buurt is? Veel supermarktketens hanteren verschillende regels:

Jumbo

Een woordvoerder van Jumbo verwijst naar hun zeven zekerheden. “Een van onze zekerheden is ‘niet tevreden? Geld terug’. Dit betekent dat als de klant niet tevreden is, we het altijd oplossen. De klant krijgt een nieuw product, een alternatief product of het aankoopbedrag terug. Dit geldt voor alle winkels én ook online.”

Bij deze supermarktketen zou het dus mogelijk moeten zijn om een product bij een ander filiaal terug te brengen. 

Wel gelden er enkele voorwaarden met betrekking tot het gratis meegeven van een vervangend product. Zo kunnen geneesmiddelen, rookwaren, alcoholische dranken, plastic tasjes, zuigelingenvoeding, cadeau- en telefoonkaarten, loten, boeken, postzegels en toegangstickets niet gratis worden meegegeven. 

PLUS

Bij PLUS is het nog maar de vraag of je een product kan retourneren bij een ander filiaal. “Een winkel mag zelf bepalen of een klant een product mag ruilen of retourneren”, laat een woordvoerder namelijk weten. 

Heb je iets online besteld? Dan heb je recht op 14 dagen bedenktijd waarin je het product terug kunt sturen. Je kunt het artikel niet terugbrengen in een PLUS-winkel. 

Lidl

Een woordvoerder van Lidl laat het volgende weten: “Wanneer een klant bij ons in de winkel komt om een foodartikel te retourneren dan gaan wij daar coulant mee om. Wij vragen in alle gevallen om een (digitale) kassabon waarop het artikel vermeld staat mee te nemen naar de winkel. Ook vragen wij naar de reden van het retourneren omdat wij graag leren van onze klanten.”

Het lijkt er dus op dat het ook mogelijk is iets bij een ander filiaal terug te brengen. 

Albert Heijn

"Bij Albert Heijn hebben we de zogeheten onvoorwaardelijke kwaliteitsgarantie", laat een woordvoerder weten. "Als een klant niet tevreden is dan lossen we het zo goed mogelijk op. Dat betekent ook dat klanten een product in elke winkel kunnen terugbrengen."

"Als een winkel een teruggebracht product niet in het assortiment heeft terwijl een klant wil ruilen, dan proberen we de klant alsnog zo goed mogelijk te helpen. We bieden dan bijvoorbeeld een alternatief aan of vergoeden het aankoopbedrag met een kassacorrectie." 

Er zijn bij Albert Heijn een aantal producten die je niet kunt ruilen of terugbrengen. Het gaat om:

  • Staatsloten
  • Cadeaubonnen en -kaarten
  • CD's, DVD's en games zonder sealverpakking
  • Prepaid opwaardeerkaarten
  • Tickets van attractieparken