NCOI past na gesprek ACM werkwijze aan: meer duidelijkheid voor consument
Cursusaanbieder NCOI Groep is door de Autoriteit Consument en Markt (ACM) aangesproken nadat er klachten en meldingen van consumenten binnenkwamen. De klachten die de ACM ontving waren gericht op de informatievoorziening, annuleringsvoorwaarden, service en klachtafhandeling.
Eerder dit jaar besteedde Radar ook aandacht aan de NCOI Groep, nadat er veel klachten over de cursusaanbieder binnenkwamen. Uit een enquête onder het testpanel met consumenten die bij de NCOI Groep een cursus of opleiding volgen, komt naar voren dat 41% van de ondervraagden het geld voor de opleiding niet waard vond.
Directeur van de ACM, Edwin van Houten, zegt in een persbericht dat het belangrijk is dat je weet onder welke voorwaarden je aan een cursus begint en dat klachten en vragen goed worden afgehandeld. 'Als je je inschrijft voor een cursus of opleiding ga je als klant voor een flink bedrag en lange tijd een relatie aan met een opleider.' De cursusaanbieder past daarom zijn werkwijze aan.
Aanpassingen in de werkwijze van NCOI Groep
De NCOI Groep bestaat uit meerdere aanbieders, waaronder NCOI Opleidingen, LOI en NTI. De aanpassingen die de groep door gaat voeren zijn:
- De informatievoorziening naar consumenten toe is verbeterd. Zoals het kosteloos kunnen ontbinden van een overeenkomst binnen 14 dagen na ontvangst van de inschrijvingsbevestiging.
- De doorlooptijden en bereikbaarheid van de klachtenlijn zijn verbeterd.
- Sommige kosten voor extra diensten zijn geschrapt en consumenten worden beter ingelicht hierover voordat zij zich inschrijven. Als er sprake is van vertraging, bijvoorbeeld bij het nakijken van toetsen of het ontvangen van een uitslag, kan dat niet voor extra kosten zorgen.
De ACM volgt de komende tijd of de verbeteringen van NCOI groep ook resultaat opleveren.
Verklaring NCOI Groep
In een verklaring laat NCOI Groep weten dat zij al 'geruime tijd' veranderingen had ingezet, al voor de gesprekken met ACM. Deze veranderingen waren grotendeels al doorgevoerd op basis van eigen klantonderzoeken.
Bron: ACM, NCOI