Netbeheerders onderzoeken klachten slimme meter

slimmermeter-30601068.jpg

Netbeheerders gaan de klachten over slimme meters die een te hoog verbruik zouden registreren onderzoeken. Het gaat dan om mensen die bij Radar een klacht hebben ingediend.

De netbeheerders gaan kijken of de meters inderdaad te veel energie registreren of dat er een andere oorzaak is.'Mensen krijgen een contactpersoon die met de klanten zal kijken naar het probleem, de oorzaak en een mogelijke oplossing', zegt Jenny Huttinga van Netbeheer Nederland in Radar.

Meer dan 2000 klachten

Een onderzoek van de Universiteit Twente en de Hogeschool Amsterdam heeft aangetoond dat in een laboratoriumsetting een slimme meter ook meer energie kan registreren dan is verbruikt. Volgens  Netbeheer Nederland is dit in de praktijk nog nooit aangetoond. Voor Radar was het onderzoek de aanleiding om een meldpunt te openen in de radio-uitzending. Daar zijn inmiddels meer dan 2000 klachten binnengekomen.

Het meldpunt is nog open en mensen kunnen hier nog steeds een klacht indienen. Het gaat dan om mensen die na het plaatsen van de slimme meter meer zijn gaan betalen voor hun gas en elektra. Als je wilt weten hoe je je energieverbruik kan controleren, lees dan het stappenplan op onze site.

Energieleverancier als aanspreekpunt

De netbeheerder is niet het aanspreekpunt voor de consument, aldus Huttinga. Dat is en blijft de energieleverancier. Toch worden veel klanten van het kastje naar de muur gestuurd en door hun energieleverancier doorverwezen naar de netbeheerder. Die zijn namelijk verantwoordelijk voor de meter die de mensen thuis hebben, maar leveren geen energie en hebben dus ook geen klankrelatie met de consumenten. 

Huttinga heeft maandagavond in Radar laten weten dat er een einde komt aan het doorverwijzen. De energieleveranciers zullen een helder en duidelijk antwoord moeten geven aan de klanten.