Niet van alle geretourneerde artikelen geld terug: bij wie ligt de bewijslast?

Pakketje Retourneren

Je stuurt twee paar schoenen terug, maar de winkel beweert er maar één ontvangen te hebben en geeft niet al je geld terug. Wat kun je doen? En moet jij dan bewijzen dat je meer artikelen hebt teruggestuurd? Radar belt de Consumentenbond. 

Bewijslast ligt bij jou

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: de bewijslast ligt bij jou als consument. “Jij bent als afzender in beginsel verantwoordelijk voor een retourzending, dus het risico ligt bij de afzender als er tijdens het transport iets misgaat”, legt een woordvoerder van de Consumentenbond uit. 

Is er onenigheid over hoeveel artikelen je hebt teruggestuurd? Dan zul jij dus moeten bewijzen dat je gelijk hebt. 

Kijk naar het gewicht van je pakket

Je zou dit op verschillende manieren kunnen doen. Bijvoorbeeld door te kijken naar het gewicht van je pakket. “Je kunt op je track en trace zien hoeveel gewicht je pakket was toen je het verzond. Stel je stuurt je gehele ontvangen bestelling terug, dan zou je kunnen nagaan of het gewicht van de ontvangen zending klopt met de verzonden zending.” 

Maar, geeft de woordvoerder als kanttekening, dit is geen waterdicht bewijs. “Het gewicht tussen 1 of 2 shirts is wellicht niet of nauwelijks waarneembaar.” 

Maak een foto van je pakket

Je zou ook een foto kunnen maken van je pakket, of een video dat je het pakketje inpakt. Maar het is ook maar de vraag wat voor bewijs de tegenpartij opvoert. Hebben zij bijvoorbeeld foto’s van de doos? Is deze opengemaakt tijdens transport? 

Ook als dit laatste het geval is, ben jij daar in principe verantwoordelijk voor. “Je zou dan bijvoorbeeld kunnen kiezen voor verzekerd verzenden.” 

Vergoeding bij antwoordnummer

“Wel is het zo dat als je met PostNL iets retour stuurt aan een antwoordnummer, het risico bij de webshop ligt. Deze krijgt dan ook een vergoeding als er iets misgaat, zoals schade of als het pakket kwijtraakt”, aldus de woordvoerder.  

Meer over