Nieuwe EU-regels slecht nieuws voor veel vliegreizigers: teken het burgerinitiatief

Vlucht vertraagd? Je hebt straks minder snel recht op een vergoeding. Ten minste, als het aan de EU ligt. Radar zet op een rij wat er waarschijnlijk gaat veranderen en hoe je daar bezwaar tegen maakt.
Honderd euro minder compensatie
Momenteel kun je bij vluchten tot 3.500 kilometer een vergoeding aanvragen wanneer je meer dan drie uur vertraging hebt. In de nieuwe regels wordt dit meer dan vier uur. Het maximale bedrag dat je kunt krijgen, wordt met 100 euro verlaagd naar 300 euro.
Ook bij vluchten van 3.500 kilometer of meer worden je rechten versoberd. Waar je eerst vanaf drie uur een claim kon indienen, wordt dat zes uur. Het maximale bedrag wordt verlaagd met 100 euro, naar 300 euro.
Burgerinitiatief: veel passagiers verliezen recht op compensatie
Nu is er een Europees burgerinitiatief om de wijzigingen tegen te gaan. Volgens de initiatiefnemers duren vertragingen van vluchten namelijk meestal minder dan 4 uur, wat betekent dat heel veel passagiers hun recht op compensatie verliezen. En wanneer je dan toch in aanmerking komt, krijg je minder geld.
Er moeten in totaal 1 miljoen handtekeningen worden verzameld uit minstens 7 EU-landen. Het minimum voor Nederland is 22.000. Als er genoeg ondertekenaars zijn, dan moeten het Europees Parlement en de Europese Commissie de mening van de Europese burgers zwaar laten meewegen bij hun uiteindelijke besluit.
Niet alleen maar negatief
Er is gelukkig ook goed nieuws: niet alle geplande wijzigingen werken in het nadeel van de consument. Zo moeten luchtvaartmaatschappijen nu meestal vergoeden bij ‘buitengewone omstandigheden’, zoals stakingen of slecht weer. Op dit moment worden deze omstandigheden vaak onterecht gegeven als reden om niet op compensatie over te gaan.
Daarbij krijgen passagiers ook ‘recht op informatie’. Wie een vlucht boekt, moet duidelijke informatie krijgen over de vlucht en de manier waarop de luchtvaartmaatschappij omgaat met klachten en verzoeken. Ook krijgen airlines een deadline van 14 dagen om op klachten en verzoeken te reageren.