Nieuwe telefonische verkooptruc energiecontracten brengt mensen in de problemen

In de toch al schimmige wereld van de telefonische verkoop van energiecontracten worden nu volmachten ingezet. Tijdens verkoopgesprekken worden consumenten telefonisch onder druk gezet een volmachtcontract te ondertekenen. Dit contract machtigt een bedrijf om vijf jaar lang hun energiezaken te regelen. Als de consument het contract wil verbreken staat in de algemene voorwaarden dat er een opzegboete betaald moet worden, deze kan oplopen tot 1800 euro.
Ondanks belofte toch opzegboete
De gedupeerden noemen in het onderzoek vooral de naam van het bedrijf Onafhankelijke Energievergelijker en Devidend. Een gedupeerde laat Radar weten dat hem tijdens het gesprek expliciet is gezegd dat hij geen opzegboete hoeft te betalen voor zijn oude energiecontract als hij overstapt. Later krijgt hij een mail van zijn oude leverancier met een opzegboete van 300 euro.
Een ander slachtoffer vertelt dat hem een dynamisch contract is voorgespiegeld waar hij ieder moment vanaf zou kunnen. Na het ondertekenen van het contract leest hij dat het over een driejarig contract gaat.
Mochten gedupeerden wel gebeld worden?
Het bedrijf lijkt de pijlen met name te richten op ZZP’ers en kleine ondernemers. De telecommunicatiewet hoort consumenten, ZZP’ers en eenmanszaken te beschermen tegen ongevraagde telemarketing. Deze groep mensen mag alleen gebeld worden als ze een opt-in verlenen of als ze in de afgelopen drie jaar klant zijn geweest.
Geen van de gedupeerde die Radar sprak kende Devidend of De Onafhankelijke Energievergelijker. Ook was niemand op de hoogte van een opt-in die ze zouden hebben getekend om gebeld te mogen worden.
Autoriteit Consument en Markt (ACM) in de studio
Uit onderzoek van de ACM blijkt dat een op de vier consumenten dit jaar is gebeld voor de verkoop van energiecontracten. Een op de zes ondervraagden in het onderzoek voelt zich tijdens het telefoongesprek onder druk gezet.
De ACM, die consumenten en ondernemers waarschuwt voor de risico’s van deze telefonische verkoop, licht de waarschuwing toe in de studio.
Reactie energieleveranciers
Ook de energieleveranciers dragen verantwoordelijkheid over de manier waarop platformen klanten werven. Ze laten in reacties aan Radar weten te zijn gestopt met de samenwerking met Devidend en De Onafhankelijke Energievergelijker. NextEnergy en Vattenfall zeggen zelf klachten te hebben ontvangen van mensen die door het callcenter zijn gebeld. Shave Energy en ELIX hebben na het contact met Radar de samenwerking beëindigd.