NS: Geen problemen bij kaartjesautomaten
NS-personeel is woensdagochtend in groten getale aanwezig op de drukkere stations in het land om mensen die een treinkaartje kopen te assisteren en voor te lichten. 'De ochtend is nog vroeg, maar er zijn nog geen problemen. Mensen kopen gewoon een kaartje voorzien van een chip uit de automaat, een routine die als vanzelf gaat', aldus de NS-woordvoerder.
Het is de eerste dag dat alle NS-kaartautomaten alleen nog maar papieren kaartjes met een chip uitprinten. 800 speciaal opgeleide studenten in witte T-shirts geven tekst en uitleg aan wie daar behoefte aan heeft. Op de T-shirts staat de tekst: 'Vanaf 9 juli checkt iedereen in en uit bij NS'. Extra mensen
Extra mensen
Daarnaast zet het spoorbedrijf ook extra eigen mensen in, onder wie ook kantoorpersoneel, aldus een woordvoerder. Op het station in Utrecht is woensdag ook commercieel directeur Hans Peters van NS Reizigers aanwezig.
De voorlichtingsacties vinden in elk geval de komende week plaats op de 20 tot 25 stations van grote en middelgrote gemeenten. Aan de verandering ging een 2 jaar lange operatie vooraf. Uiteindelijk zijn 1050 kaartjesautomaten aangepast en gevuld met nieuwe papieren chipkaartjes. 'Een beetje gemeen'
'Een beetje gemeen'
In Rotterdam verloopt in de ochtend alles redelijk vlekkeloos. Het zijn vooral mensen uit het buitenland die soms moeten worden bijgestaan, want de knop om een ticket te kopen zit verstopt, links in het hoekje van het scherm. Op die manier worden mensen al snel gedwongen om een chipkaart te kopen. 'Een beetje gemeen', geeft een conducteur toe. Een nieuw kaartje kost bij iedere trip 1 euro extra. De ov-chipkaart wordt bij de automaten dan ook volop aangeprezen. 'Die kost maar 2 euro. Na drie keer reizen heb je die eruit', zegt een medewerker bij de balie, waar mensen vooral langskomen om een chocolaatje met het NS-logo 'mee te pikken'. Of ze laten direct een ov-chipkaart maken.
Bron: ANP